Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Skip Navigation Linksstiridetalii
eDirect

Înapoi​​​
​​ ​

Primarul Emil Boc: Primăria Cluj-Napoca vrea să dea tonul în România

După o lungă perioadă de tăcere, fostul pre­mier Emil Boc acordă un interviu. El a preferat să stea departe de politică și a vorbit despre modul în care aplicațiile IT îi ajută pe clujeni.

Premieră anti-birocratică la Cluj: din aprilie, Primăria va elibera documente de urbanism în format electronic. Pentru acest lucru, autorităţile locale au cumpărat semnături electronice pentru funcţionarii săi şi s-a conectat la platforma naţională www.edirect-eguvernare.ro. Primăria Cluj-Napoca va emite în format electronic certificate de urbanism, va putea prelungi actele deja eliberate şi va emite avize, precum cele de salubritate, patrimoniu sau spaţii verzi, în vederea obţinerii diverselor autorizaţii. Această facilitate nu exclude posibilitatea de a te prezenta personal la ghişeu şi de a depune dosarul în format fizic, pentru cei care preferă această variantă. Primăria Cluj-Napoca a început de mai multă vreme deschiderea spre noile tehnologii. La Cluj, oamenii pot afla unde să parchezi cu ajutorul unei aplicaţii de pe telefon, pot plăti locul de parcare prin SMS şi pot face sesizări online, care sunt urmărite public până la rezolvare, spune primarul Emil Boc, într-un interviu acordat „României libere“.

Reporter: De când cetăţenii Clujului nu vor mai sta la coadă la ghişee pentru a depune cereri şi documente pentru avizele şi certificatele de urbanism?

Emil Boc: De acum, din aprilie… Primăria Cluj-Napoca este prima din România care s-a grăbit să pună în aplicare o ordonanţă de urgenţă emisă de Guvernul Cioloş. Este vorba despre obligativitatea conectării autorităţilor locale la platforma naţională edirect-eguvernare.ro şi digitalizarea actelor administrative.

Asta înseamnă că Primăria va lucra şi mai mult, pentru că funcţionarii vor semna documentele şi de mână, olograf, şi vor folosi şi semnătura electronică, dar va câştiga cetăţeanul, prin consumul de timp pe care nu va trebui să-l mai piardă la ghişee şi, de ce nu, printr-o rapidă soluţionare a problemelor cu care ei se confruntă. Pe această cale, Primăria Cluj-Napoca doreşte să dea tonul în România, că se poate şi altfel, în relaţia administraţie-cetăţean, prin formatul acesta electonic, pentru că trăim în epoca tehnologiei şi a informaţiei.

Acest sistem este deschis tuturor primăriilor din România. Sunt curios câte vor respecta temenul de 20 aprilie, pentru implementare, pentru că au avut la dispoziţie, în total, patru luni de zile să îl implementeze. Noi am lucrat, din luna ianuarie, în fiecare zi, pentru a per­fecţiona procedurile interne, am făcut instructajul cu funcţionarii, ne-am constituit semnăturile electronice la toţi funcţionarii care emit şi eliberează aceste avize, am verificat dacă funcţio­nează sistemul. Ca să fiu şi mai direct: este o obligaţie legală, pe baza unei legi în vigoare ca toate primăriile să aibă funcţional acest sistem, începând cu 20 aprilie.

Cine a creat programul şi cât a costat?

Programul face parte din programul impus de Guvernul Cioloş, care a creat obligativitatea pentru toate primăriile din România ca până în 20 aprilie să aplice acest sistem. Noi lucrăm de peste o lună de zile cu site-ul naţional edirect-eguvernare.ro, este platforma naţională impusă prin ordonanţă de guvern, prin care administraţiile locale trebuie să îşi pună documentaţiile în format electronic, de unde cetăţeanul le descarcă şi administraţia, la fel, le încarcă, pentru a putea să fie operaţional sistemul.

Costurile implementării nu au fost mari, pentru că în afară de semnătura electronică în sine, care este în jur de 100 de lei, nu este nici un alt cost. În rest, costurile sunt suportate de statul român, prin această platformă, edirect-eguvernare.ro, pe care se încarcă şi se descarcă documentele. E adevărat că ai nevoie de o infrastructură în primărie, care să presupună o conectare bună la Internet, o reţea de infochat şi funcţionari capabili să opereze cu tehnologia modernă, de încărcare-descărcare a acestor documente în format electronic şi de corelare a diverselor servicii din primărie care emit documente în format electronic, pentru a nu le mai cere oamenilor, când vin după autorizaţie, şi semnătura olografă.

Pentru că eu emit în format electronic, dar omul când vine cu certificatul de urbanism pentru autorizaţia de construcţie nu-i spun: Du-te, omule, înapoi, şi ia‑ţi certificatul olograf şi fă un efort dublu. Dimpotrivă: noi trebuie să integrăm în primărie aceste informaţii, încât omul să ştie, odată ce a primit semnătura electronică pe un document, el nu mai are nevoie, la primărie, să depună o documentaţie suplimentară.

În afară de taxele şi impozitele locale care se pot plăti online de ani de zile, primăria mai are şi alte facilităţi online. Despre ce este vorba?

Mai avem două noutăţi: prima o constituie aplicaţia pentru locurile libere de parcare din oraş, care dă posibilitatea cetăţeanului, în orice moment din zi şi din noapte să vadă locurile libere în parcările cu bariere existente în municipiul Cluj-Napoca şi să-şi orienteze programul sau să se deplaseze cu maşina într-un loc în care are loc liber de parcare asigurat. De exemplu, se poate observa că la Polivalentă, sunt, în permanenţă, între 100 şi 150 de locuri libere, la orice oră din zi şi din noapte, dintr-un total de aproape 400.

De asemenea, locurile ultracentrale sunt cuprinse în această aplicaţie. Pe această cale îi oferim cetăţeanului sprijin real, pentru a nu se învârti în jurul centrului de cinci ori, până să găsească un loc de parcare. Poate merge direct la ţintă. Avem în vedere completarea, anul viitor, şi cu locurile de parcare de la sol, prin amplasarea de senzori care să citească maşina sau să arate că locul e liber, pentru a-i putea spune pe ce stradă câte locuri de parcare sunt libere, pentru a putea oferi informaţie în timp real.

Unde poate cetăţeanul să se uite, dacă doreşte să afle unde sunt locurile de parcare libere?

Pentru a obţine aceste informaţii, doritorii pot să descarce în ambele sisteme - Android şi iOS - aplicaţia ParkingCluj. A doua aplicaţie despre care vorbeam dă posibilitatea cetăţenilor să sesizeze, în timp real, o problemă, o recomandare sau o plângere pe care să o adreseze primăriei. Adică, ai un bec care nu funcţionează pe stradă, ai sesizat direct Serviciul de Iluminat Public al Primăriei şi care îţi dă răspuns în timp real. Ai o groapă în asfalt, faci poză, o trimiţi la primărie.

Ai un coş de gunoi murdar, necurăţat, poţi să pui poză şi să arăţi. Ai o ghenă de gunoi nemodernizată, pui poză şi arăţi. Marele avantaj al aplicaţiei este că pleacă direct la funcţionarul public care are obligaţia rezolvării problemei, în sistemul infochat. Cetăţeanul primeşte număr de înregistrare, care este oficial şi intră în legea română, cu 30 de zile maxim pentru rezolvarea problemei şi se poate urmări în infochatul primăriei stadiul rezolvării problemei, la cine se află şi dacă este rezolvată sau nu sau cine dă răspunsul.

Al doilea avantaj major este că, pe lângă faptul că tu poţi să vezi răspunsul pe care îl primeşti personal, şi toţi cetăţenii Clujului pot să vadă ce sesizare ai făcut şi ce răspuns ai primit. Nu în ultimul rând, poţi să vezi locul din care ai făcut sesizarea. MyCluj se numeşte această aplicaţie pe care sunt deja, în trei-patru zile mii de apelanţi care au recurs la această aplicaţie modernă, care presupune un efort suplimentar din partea administraţiei locale, dar rezolvă multe dintre problemele cu care ne confruntăm. Le-am spus colegilor mei că va veni ziua când nu vor mai fi sesizări şi atunci înseamnă că funcţionăm foarte bine. Până atunci, înseamnă că mai avem mult de lucru în oraş. 


Sursa: România Liberă



Înapoi​​​


Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul PCUe, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.