Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Skip Navigation Linkscetateni

Informații generale​

Declararea accidentelor de munca si a bolilor profesionale

 



Angajatorul este obligat sa declare accidentele de munca si imbolnavirile profesionale Inspectoratului Teritorial de Munca corespunzator.

Nedeclararea accidentului de munca poate sa il priveze pe cel afectat de dreptul de a primi ingrijirea medicala corespunzatoare si de drepturile ulterioare ce decurg din asigurare.

Declararea accidentelor de munca

Conducatorul locului de munca sau orice persoana care are cunostinta de producerea unui eveniment are obligatia comunicarii acestuia angajatorului. La randul sau, angajatorul trebuie sa comunice evenimentul, astfel:

  • in toate cazurile, inspectoratelor  teritoriale de munca;
  • asiguratorului, daca evenimentul a produs incapacitate temporara de munca, invaliditate sau deces;
  • organelor de urmarire penala, dupa caz.

 

Daca printre victimele evenimentului se afla si lucratori ai altor angajatori, evenimentul va fi comunicat si angajatorilor acestora de catre angajatorul la care s-a produs evenimentul.

In cazul unor evenimente de munca produse in afara granitelor tarii, in care sunt implicati lucratori ai unor angajatori romani, se va proceda la comunicarea evenimentului in aceleasi conditii ca mai sus, dar in plus, evenimentul se va comunica si misiunii diplomatice sau oficiului consular roman din tara respectiva.

Comunicarea evenimentelor va cuprinde cel putin urmatoarele informatii, conform modelului prevazut in Anexa nr. 9 din Hotararea nr. 955 din 8 septembrie 2010 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006 cu modificarile si completarile ulterioare:

  1. denumirea/numele angajatorului la care s-a produs accidentul si, daca este cazul, denumirea/numele angajatorului la care este/a fost angajat accidentatul;
  2. sediul/adresa si numarul de telefon al angajatorului;
  3. locul unde s-a produs evenimentul;
  4. data si ora la care s-a produs evenimentul;
  5. numele si prenumele victimei;
  6. datele personale ale victimei: varsta, starea civila, copiii in intretinere, alte persoane in intretinere, ocupatia, vechimea in ocupatie si la locul de munca;
  7. imprejurarile care se cunosc si cauzele prezumtive; consecintele accidentului;  numele si functia persoanei care comunica evenimentul;
  8. data comunicarii;
  9. unitatea sanitara la care a fost internat accidentatul.

    Inspectoratul teritorial de munca pe raza caruia a avut loc evenimentul va comunica Inspectiei Muncii urmatoarele:
  1. incidentul periculos;
  2. evenimentul care a avut ca urmare un deces;
  3. evenimentul care a avut ca urmare un accident colectiv;
  4. evenimentul care a avut ca urmare un accident urmat de invaliditate evidenta;
  5. evenimentul care a avut ca urmare un accident urmat de invaliditate.

    Declararea bolilor profesionale
  • declararea bolilor profesionale este obligatorie si se face de catre medicii din cadrul autoritatilor de sanatate publica teritoriale si a municipiului Bucuresti;
  • cercetarea cauzelor imbolnavirilor profesionale, in vederea confirmarii sau infirmarii lor, precum si stabilirea de masuri pentru prevenirea altor imbolnaviri se face de catre specialistii autoritatilor de sanatate publica teritoriale, in colaborare cu inspectorii din inspectoratele teritoriale de munca;
  • declararea bolilor profesionale se face pe baza procesului-verbal de cercetare.  

 

Bolile profesionale, ca si suspiciunile de boli profesionale, trebuie semnalate obligatoriu de catre toti medicii care depisteaza astfel de imbolnaviri cu prilejul oricarei prestatii medicale (controale medicale la angajare, controale medicale periodice, etc).

Medicul care a depistat un caz de boala profesionala completeaza fisa de semnalare a bolilor profesionale. Medicii din spitale, policlinici, cabinete medicale, de cercetare medicala care depisteaza boli profesionale cu ocazia consultatiilor sau altor examinari sunt obligati sa comunice imediat cazul depistat medicului de medicina muncii. Acesta va proceda la cercetarea si declararea cazului conform procedurii obisnuite.

Declararea bolilor profesionale se face pe baza urmatoarelor documente:

  • istoricul de expunere profesionala (documente care certifica ruta profesionala sau care demonstreaza expunerea la factorii de risc profesional);
  • istoricul supravegherii medicale /starii de sanatate la locul de munca;
  • documentul medical care precizeaza diagnosticul de boala profesionala emis de departamentele de medicina muncii;
  • procesul verbal de cercetare;
  • fisa standard de completare in aceste cazuri;
  • evaluarea riscului profesional.