ORDONANTA DE URGENTA Nr. 70/2011 din 31 august 2011 privind masurile de protectie sociala īn perioada sezonului rece Text īn vigoare īncepānd cu data de 1 ianuarie 2019 REALIZATOR: COMPANIA DE INFORMATICA NEAMT Text actualizat prin produsul informatic legislativ LEX EXPERT īn baza actelor normative modificatoare, publicate īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I, pāna la 29 decembrie 2018. Act de baza #B: Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 70/2011, publicata īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I, nr. 629 din 2 septembrie 2011 Acte modificatoare #M12: Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 114/2018 #M11: Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 96/2018 #M10: Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/2017 #M9: Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 4/2017 #M8: Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 93/2016 #M7: Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/2016 #M6: Legea nr. 196/2016 #M5: Legea nr. 296/2015 #M4: Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2015** #M3: Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2014 #M2: Ordonanta Guvernului nr. 27/2013 #M1: Legea nr. 187/2012 Actele normative marcate cu doua asteriscuri (**) se refera la derogari de la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 70/2011 sau contin modificari/abrogari efectuate asupra acestor derogari. Modificarile si completarile efectuate prin actele normative enumerate mai sus sunt scrise cu font italic. Īn fata fiecarei modificari sau completari este indicat actul normativ care a efectuat modificarea sau completarea respectiva, īn forma #M1, #M2 etc. #CIN NOTE: 1. Conform art. 96 lit. c) si art. 97 din Legea nr. 196/2016 (#M6), cu modificarile ulterioare, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 70/2011 se abroga la data de 1 aprilie 2021. A se vedea si art. 90 si 94 din Legea nr. 196/2016 (#M6). 2. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 70/2011 a fost aprobata prin Legea nr. 92/2012. 3. Prin Hotarārea Guvernului nr. 920/2011 au fost aprobate Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 70/2011 privind masurile de protectie sociala īn perioada sezonului rece. #B Īn baza asumarii de catre Romānia a unor obligatii īn cadrul tratatului de aderare la Uniunea Europeana, dar si īn cadrul unor acorduri cu organisme internationale, s-a stabilit eliminarea treptata a compensarilor acordate din bugetul de stat pentru producerea energiei termice, perioada de gratie avuta la dispozitie fiind destinata retehnologizarilor si modernizarilor la unitatile de producere a energiei termice. Eliminarea compensarilor de la bugetul de stat va conduce la o majorare a pretului energiei termice furnizate populatiei si deci la o cheltuiala mai mare din partea bugetelor familiilor. Aceasta situatie impune luarea unor masuri de protectie a populatiei vulnerabile īntr-un termen cāt mai scurt posibil, pentru a se realiza toate masurile administrative premergatoare sezonului rece 1 noiembrie 2011 - 31 martie 2012. Luānd īn considerare faptul ca elementele sus-mentionate vizeaza un interes public si constituie o situatie extraordinara a carei reglementare nu poate fi amānata, se impune adoptarea de masuri urgente pe calea ordonantei de urgenta. Īn temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutie, republicata, Guvernul Romāniei adopta prezenta ordonanta de urgenta. CAPITOLUL I Modalitati de facturare a energiei termice ART. 1 Prezenta ordonanta de urgenta are ca scop reglementarea acordarii unor masuri de protectie sociala a populatiei reprezentate de ajutoare lunare pentru acoperirea unei parti din cheltuielile aferente īncalzirii locuintei īn perioada sezonului rece, precum si a modului de facturare si plata a energiei termice. ART. 2 (1) Modul de facturare si de plata a contravalorii energiei termice consumate pentru īncalzire de catre asociatiile de proprietari/locatari sau persoanele fizice, care sunt titulari de contracte de furnizare a energiei termice/conventii individuale, poate fi: a) facturarea si plata pe baza consumului lunar efectiv; b) facturarea pe baza consumului lunar efectiv si plata īn transe procentuale pe o perioada de referinta cu durata de 12 luni. (2) Modalitatea de plata conform alin. (1) lit. b), termenul scadent, precum si stabilirea perioadei de referinta se aproba prin hotarāre a consiliului local, īn termen de 30 de zile de la data intrarii īn vigoare a prezentei ordonante de urgenta. (3) Pentru familiile si persoanele singure care utilizeaza pentru īncalzirea locuintei energie termica furnizata īn sistem centralizat si care beneficiaza de ajutoare, īn conditiile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta, facturarea si plata consumului de energie termica se fac doar pe baza consumului efectiv, conform alin. (1) lit. a). ART. 3 (1) La solicitarea scrisa a titularilor de contract de furnizare a energiei termice/conventie individuala, furnizorii de energie termica aplica modul de plata a contravalorii energiei termice īn transe procentuale, valabil pe durata unei perioade de referinta īn baza unui act aditional la contractul de furnizare/conventiei individuale. (2) Optiunea titularilor de contract de furnizare a energiei termice/conventie individuala asupra modului de plata a contravalorii energiei termice īn transe procentuale se comunica furnizorilor cu cel mult 30 de zile īnaintea īnceperii perioadei de referinta. ART. 4 Furnizorii de energie termica au obligatia sa accepte, la solicitarea titularilor de contract de furnizare a energiei termice/conventie individuala, facturarea īn conditiile prevederilor art. 2. ART. 5 Titularii de contract de furnizare a energiei termice/conventie individuala sunt obligati sa achite facturile īn termenul de scadenta de 15 zile de la data primirii facturilor īn situatia prevazuta la art. 2 alin. (1) lit. a), respectiv īn termen de 15 zile de la termenele īnscrise pe factura īn situatia prevazuta la art. 2 alin. (1) lit. b). Data emiterii facturii si termenele de scadenta se īnscriu pe factura. Neachitarea facturii īn termen de 30 de zile de la data scadentei atrage penalitati de īntārziere, conform prevederilor art. 42 alin. (10) din Legea serviciilor comunitare de utilitati publice nr. 51/2006, cu modificarile si completarile ulterioare. CAPITOLUL II Ajutoare pentru īncalzirea locuintei SECTIUNEA 1 Dispozitii generale #M2 ART. 6 (1) Īn sensul prezentei ordonante de urgenta, termenii si notiunile de mai jos se definesc dupa cum urmeaza: a) consumator vulnerabil - clientul, persoana singura/familie, care nu īsi poate asigura din bugetul propriu acoperirea integrala a cheltuielilor legate de īncalzirea locuintei si ale carei venituri sunt situate īn limitele prevazute la art. 8 alin. (2), art. 9 alin. (1), art. 10 alin. (1) si art. 11 alin. (1) si (2); b) consumul mediu lunar - cantitatea de energie termica, masurata īn gigacalorii, necesara īncalzirii locuintei īn conditiile prevazute la lit. a), stabilita pentru familie si persoana singura, pe tip de apartament/locuinta, īn functie de zona de temperatura, conform anexei nr. 1; c) zona de temperatura - gruparea judetelor īn functie de temperaturile medii multianuale īnregistrate, conform anexei nr. 2; d) familie - sotul, sotia, precum si alte persoane, indiferent daca īntre acestea exista sau nu relatii de rudenie, care au acelasi domiciliu ori resedinta si/sau care locuiesc si gospodaresc īmpreuna, sunt īnscrise īn cartea de imobil si sunt luate īn calcul la stabilirea cheltuielilor de īntretinere a locuintei; e) persoana singura - persoana care a īmplinit vārsta de 18 ani, care locuieste singura si nu se mai afla īn īntretinerea parintilor, precum si persoana cu vārsta cuprinsa īntre 16 si 18 ani, care locuieste si se gospodareste singura si are capacitate de exercitiu anticipata, potrivit prevederilor art. 40 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare; f) locuinta de domiciliu sau de resedinta - constructia cu destinatia de locuinta aflata īn proprietatea titularului ajutorului ori īnchiriata sau asupra careia exercita un drept de folosinta īn conditiile legii, situata la adresa īnscrisa īn actele de identitate ale membrilor de familie sau, dupa caz, adresa la care persoanele sunt īnscrise īn cartea de imobil si sunt luate īn calcul la stabilirea cheltuielilor de īntretinere a locuintei. Se asimileaza locuintei de domiciliu sau resedintei si locuinta de necesitate, precum si locuinta sociala, astfel cum sunt acestea definite potrivit prevederilor Legii locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare; g) sezon rece - se īntelege perioada de 5 luni cuprinsa īntre data de 1 noiembrie a anului curent si data de 31 martie a anului urmator. Perioada sezonului rece poate fi prelungita īntr-unul sau mai multe judete la solicitarea consiliilor judetene, cu avizul Autoritatii Nationale de Meteorologie. Conditiile īn care se prelungeste perioada sezonului rece, perioada de prelungire, precum si procedura de acordare a ajutoarelor pentru īncalzirea locuintei īn aceasta perioada se aproba prin hotarāre a Guvernului la propunerea Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice si a Ministerului Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Vārstnice; h) ajutor pentru īncalzirea locuintei - masura de sprijin, suportata din bugetul de stat si/sau, dupa caz, din bugetele locale, destinata consumatorilor vulnerabili cu venituri situate pāna la un prag stabilit de lege si care are drept scop acoperirea integrala sau, dupa caz, a unei parti din cheltuielile cu īncalzirea locuintei. Ajutorul se acorda pentru consumatorii de energie termica īn sistem centralizat, energie electrica, gaze naturale si lemne, carbuni, combustibili petrolieri. Acesta se acorda numai pentru un singur sistem de īncalzire, acesta fiind cel principal utilizat; i) titularul ajutorului pentru īncalzirea locuintei - reprezentantul familiei sau, dupa caz, persoana singura care īndeplineste conditiile legale de acordare a ajutorului, care solicita acordarea acestuia si care poate fi, dupa caz: proprietarul locuintei, succesorul de drept al acestuia, persoana care a īnstrainat locuinta īn baza unui contract de vānzare-cumparare cu clauza de īntretinere sau cu drept de habitatie, titularul contractului de īnchiriere, comodat, concesiune al acesteia ori alt membru de familie major si īmputernicit de proprietarul locuintei sau de titularul contractului de īnchiriere ori, dupa caz, reprezentantul legal al persoanei singure care nu a īmplinit vārsta de 16 ani sau al persoanelor prevazute la art. 43 alin. (1) lit. b) si art. 178 lit. a) si b) din Legea nr. 287/2009, republicata, cu modificarile ulterioare; j) beneficiarul ajutorului - familia sau persoana singura definite conform lit. d) si e). (2) Cuantumurile ajutoarelor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta, precum si nivelul veniturilor se raporteaza la indicatorul social de referinta, denumit īn continuare ISR, cu respectarea prevederilor art. 14 alin. (1) - (4) din Legea asistentei sociale nr. 292/2011. (3) Ajutorul pentru īncalzirea locuintei prevazut de prezenta ordonanta de urgenta ca masura de sprijin suportata din bugetul de stat se acorda numai familiilor si persoanelor singure care nu beneficiaza de alte forme de sprijin pentru īncalzirea locuintei acordate īn baza contractelor de munca sau altor reglementari specifice pentru diverse ramuri economice, precum si īn baza legii. #B SECTIUNEA a 2-a Conditiile de acordare si cuantumul ajutorului pentru īncalzirea locuintei #M2 ART. 7 (1) Consumatorii vulnerabili, care utilizeaza pentru īncalzirea locuintei energie termica furnizata īn sistem centralizat, beneficiaza de ajutor lunar pentru īncalzirea locuintei acordat din bugetul de stat, denumit īn continuare ajutor pentru energie termica, īn situatia īn care venitul net mediu lunar pe membru de familie este de pāna la 1,572 ISR īn cazul familiilor si 2,164 ISR īn cazul persoanei singure. #B (2) Pentru sprijinirea populatiei īn perioada sezonului rece, autoritatile administratiei publice locale pot stabili, prin hotarāre a consiliului local, masuri de protectie sociala din bugetele locale, dupa cum urmeaza: a) subventii lunare pentru acoperirea diferentei dintre pretul de producere, transport, distributie si furnizare a energiei termice livrate populatiei si pretul local al energiei termice facturate populatiei; b) ajutoare lunare pentru īncalzirea locuintei cu energie termica, īn completarea celor acordate de la bugetul de stat; c) atāt subventii lunare prevazute la lit. a), cāt si ajutoare lunare prevazute la lit. b). ART. 8 (1) Ajutoarele pentru energie termica prevazute la art. 7 se acorda prin compensarea procentuala aplicata la contravaloarea energiei termice consumate lunar de consumatorul vulnerabil, denumita īn continuare factura pentru energie termica, īn limita consumului mediu lunar definit la art. 6 lit. b) si prevazut īn anexa nr. 1. #M2 (2) Īn functie de veniturile medii nete lunare pe membru de familie sau al persoanei singure, compensarea procentuala prevazuta la alin. (1) se acorda din bugetul de stat, dupa cum urmeaza: a) īn proportie de 90%, īn situatia īn care venitul mediu net lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este de pāna la 0,310 ISR; b) īn proportie de 80%, īn situatia īn care venitul mediu net lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins īntre 0,3102 ISR si 0,420 ISR; c) īn proportie de 70%, īn situatia īn care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins īntre 0,4202 ISR si 0,520 ISR; d) īn proportie de 60%, īn situatia īn care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins īntre 0,5202 ISR si 0,620 ISR; e) īn proportie de 50%, īn situatia īn care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins īntre 0,6202 ISR si 0,710 ISR; f) īn proportie de 40%, īn situatia īn care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins īntre 0,7102 ISR si 0,850 ISR; g) īn proportie de 30%, īn situatia īn care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins īntre 0,8502 ISR si 0,960 ISR; h) īn proportie de 20%, īn situatia īn care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins īntre 0,9602 ISR si 1,080 ISR; i) īn proportie de 10%, īn situatia īn care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins īntre 1,0802 ISR si 1,230 ISR; j) īn proportie de 5%, īn situatia īn care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins īntre 1,2302 ISR si 1,572 ISR. (3) Pentru persoanele singure ale caror venituri se situeaza īntre 1,5722 ISR si 2,164 ISR, compensarea procentuala prevazuta la alin. (1) este de 10%. #B (4) Pentru persoanele singure ale caror venituri se situeaza īn limitele prevazute la alin. (2) compensarea procentuala este mai mare cu 10% fata de proportiile stabilite pentru familie. (5) Pentru familiile si persoanele singure prevazute la alin. (2) lit. a), beneficiare ale ajutorului social stabilit potrivit prevederilor Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare, compensarea procentuala se acorda īn proportie de 100%. #M2 (6) Īn functie de veniturile medii nete lunare pe membru de familie sau al persoanei singure, compensarea procentuala prevazuta la alin. (1) se acorda din bugetul local cu titlu de ajutor conform art. 7 alin. (2) lit. b) si c), dupa cum urmeaza: a) pāna la 7%, īn situatia īn care venitul mediu net lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este de pāna la 0,310 ISR; b) pāna la 14%, īn situatia īn care venitul mediu net lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins īntre 0,3102 ISR si 0,420 ISR; c) pāna la 20%, īn situatia īn care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins īntre 0,4202 ISR si 0,520 ISR; d) pāna la 27%, īn situatia īn care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins īntre 0,5202 ISR si 0,620 ISR; e) pāna la 33%, īn situatia īn care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins īntre 0,6202 ISR si 0,710 ISR; f) pāna la 40%, īn situatia īn care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins īntre 0,7102 ISR si 0,850 ISR; g) pāna la 46%, īn situatia īn care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins īntre 0,8502 ISR si 0,960 ISR; h) pāna la 53%, īn situatia īn care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins īntre 0,9602 ISR si 1,080 ISR; i) pāna la 59%, īn situatia īn care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins īntre 1,0802 ISR si 1,230 ISR; j) pāna la 61%, īn situatia īn care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins īntre 1,2302 ISR si 1,572 ISR; k) pāna la 63%, īn situatia īn care venitul net mediu lunar al persoanei singure este cuprins īntre 1,5722 ISR si 2,164 ISR. #B (7) Īn oricare dintre situatiile prevazute la art. 7 alin. (2), autoritatile administratiei publice locale au obligatia sa acorde un sprijin cumulat care sa reprezinte cel putin 10% din maximul compensarii prevazute la alin. (6). (8) Īn functie de resursele proprii, autoritatile administratiei publice locale pot aproba, prin hotarāre a consiliului local, ajutoare pentru energie termica peste transele si procentele prevazute la alin. (6). (9) Īn situatia īn care consumul din factura pentru energie termica depaseste consumul mediu lunar calculat īn conditiile art. 6 lit. b), compensarea procentuala prevazuta la art. 8 alin. (2) - (8) se va aplica la contravaloarea energiei termice pentru un consum mediu lunar. #M2 ART. 9 (1) Consumatorii vulnerabili, care utilizeaza pentru īncalzirea locuintei gaze naturale, beneficiaza de ajutor lunar pentru īncalzirea locuintei pe perioada sezonului rece, denumit īn continuare ajutor pentru gaze naturale, dupa cum urmeaza: a) familiilor si persoanelor singure al caror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situeaza pāna la 0,310 ISR li se acorda o suma de 0,524 ISR; b) familiilor si persoanelor singure al caror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situeaza īntre 0,3102 ISR si 0,420 ISR li se acorda o suma de 0,380 ISR; c) familiilor si persoanelor singure al caror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situeaza īntre 0,4202 ISR si 0,520 ISR li se acorda o suma de 0,300 ISR; d) familiilor si persoanelor singure al caror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situeaza īntre 0,5202 ISR si 0,620 ISR li se acorda o suma de 0,240 ISR; e) familiilor si persoanelor singure al caror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situeaza īntre 0,6202 ISR si 0,710 ISR li se acorda o suma de 0,180 ISR; f) familiilor si persoanelor singure al caror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situeaza īntre 0,7102 ISR si 0,850 ISR li se acorda o suma de 0,140 ISR; g) familiilor si persoanelor singure al caror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situeaza īntre 0,8502 ISR si 0,960 ISR li se acorda o suma de 0,090 ISR; h) familiilor si persoanelor singure al caror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situeaza īntre 0,9602 ISR si 1,080 ISR li se acorda o suma de 0,070 ISR; #M12 i) familiilor si persoanelor singure al caror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situeaza īntre 1,0802 ISR si 1,500 ISR li se acorda o suma de 0,040 ISR. #M2 (2) Īn functie de resursele proprii, autoritatile administratiei publice locale pot aproba, prin hotarāre a consiliului local, ajutoare pentru gaze naturale peste transele si cuantumurile prevazute la alin. (1). (3) Ajutorul pentru gaze naturale se acorda īn cuantumurile prevazute la alin. (1) si (2), dar nu mai mult decāt contravaloarea cantitatii de gaze naturale consumate īn perioada sezonului rece. #M2 ART. 10 (1) Consumatorii vulnerabili, care utilizeaza pentru īncalzirea locuintei energie electrica, beneficiaza de ajutor lunar pentru īncalzirea locuintei pe perioada sezonului rece, denumit īn continuare ajutor pentru energie electrica, dupa cum urmeaza: a) familiilor si persoanelor singure al caror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situeaza pāna la 0,310 ISR li se acorda o suma de 0,480 ISR; b) familiilor si persoanelor singure al caror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situeaza īntre 0,3102 ISR si 0,420 ISR li se acorda o suma de 0,432 ISR; c) familiilor si persoanelor singure al caror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situeaza īntre 0,4202 ISR si 0,520 ISR li se acorda o suma de 0,384 ISR; d) familiilor si persoanelor singure al caror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situeaza īntre 0,5202 ISR si 0,620 ISR li se acorda o suma de 0,336 ISR; e) familiilor si persoanelor singure al caror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situeaza īntre 0,6202 ISR si 0,710 ISR li se acorda o suma de 0,288 ISR; f) familiilor si persoanelor singure al caror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situeaza īntre 0,7102 ISR si 0,850 ISR li se acorda o suma de 0,240 ISR; g) familiilor si persoanelor singure al caror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situeaza īntre 0,8502 ISR si 0,960 ISR li se acorda o suma de 0,192 ISR; h) familiilor si persoanelor singure al caror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situeaza īntre 0,9602 ISR si 1,080 ISR li se acorda o suma de 0,144 ISR; #M12 i) familiilor si persoanelor singure al caror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situeaza īntre 1,0802 ISR si 1,500 ISR li se acorda o suma de 0,040 ISR. #M2 (2) Īn functie de resursele proprii, autoritatile administratiei publice locale pot aproba, prin hotarāre a consiliului local, ajutoare pentru energie peste transele si cuantumurile prevazute la alin. (1). (3) Ajutorul pentru energie electrica se acorda īn cuantumurile prevazute la alin. (1) si (2), dar nu mai mult decāt contravaloarea cantitatii de energie electrica, inclusiv taxele aferente, consumata īn perioada sezonului rece. (4) Ajutorul pentru energie electrica se acorda consumatorilor vulnerabili care nu detin alta forma de īncalzire, precum si consumatorilor vulnerabili care din motive tehnologice sau economice au fost debransati de la furnizarea energiei termice sau a gazelor naturale si care au contracte valabile de furnizare a energiei electrice, iar consumul este realizat respectānd conditiile contractului. (5) Prin exceptie de la prevederile art. 6 alin. (3), ajutorul pentru energie electrica se acorda inclusiv consumatorilor vulnerabili care beneficiaza de tarif social īn conditiile reglementarilor emise prin ordin al presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare īn Domeniul Energiei pentru furnizarea energiei electrice de furnizorii de ultima instanta consumatorilor casnici si asimilati consumatorilor casnici, care nu si-au exercitat dreptul de eligibilitate. #M2 ART. 11 (1) Familiile si persoanele singure cu venituri reduse, care utilizeaza pentru īncalzirea locuintei lemne, carbuni, combustibili petrolieri, beneficiaza de ajutor lunar pentru īncalzirea locuintei pe perioada sezonului rece, denumit īn continuare ajutor pentru combustibili solizi sau petrolieri, dupa cum urmeaza: a) familiilor si persoanelor singure al caror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situeaza pāna la 0,310 ISR li se acorda o suma de 0,108 ISR; b) familiilor si persoanelor singure al caror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situeaza īntre 0,3102 ISR si 0,420 ISR li se acorda o suma de 0,096 ISR; c) familiilor si persoanelor singure al caror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situeaza īntre 0,4202 ISR si 0,520 ISR li se acorda o suma de 0,088 ISR; d) familiilor si persoanelor singure al caror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situeaza īntre 0,5202 ISR si 0,620 ISR li se acorda o suma de 0,078 ISR; e) familiilor si persoanelor singure al caror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situeaza īntre 0,6202 ISR si 0,710 ISR li se acorda o suma de 0,068 ISR; f) familiilor si persoanelor singure al caror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situeaza īntre 0,7102 ISR si 0,850 ISR li se acorda o suma de 0,060 ISR; g) familiilor si persoanelor singure al caror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situeaza īntre 0,8502 ISR si 0,960 ISR li se acorda o suma de 0,052 ISR; h) familiilor si persoanelor singure al caror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situeaza īntre 0,9602 ISR si 1,080 ISR li se acorda o suma de 0,040 ISR; #M12 i) familiilor si persoanelor singure al caror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situeaza īntre 1,0802 ISR si 1,500 ISR li se acorda o suma de 0,040 ISR. #M2 (2) Pentru familiile si persoanele singure prevazute la alin. (1) lit. a), beneficiare ale ajutorului social stabilit potrivit prevederilor Legii nr. 416/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, ajutorul pentru combustibili solizi sau petrolieri este de 0,116 ISR. #B (3) Īn functie de resursele proprii, autoritatile administratiei publice locale pot aproba, prin hotarāre a consiliului local, ajutoare pentru combustibili solizi sau petrolieri peste transele si cuantumurile prevazute la alin. (1) si (2). #M2 ART. 12 (1) Beneficiaza de drepturile prevazute la art. 8, 9, 10 si 11 familiile si persoanele singure, cetateni romāni, precum si cetateni straini ori apatrizi cu domiciliul sau, dupa caz, resedinta īn Romānia, stabilita īn conditiile legislatiei romāne. #B (2) Ajutorul pentru īncalzirea locuintei se acorda familiilor, respectiv persoanelor singure prevazute la alin. (1) numai pentru locuinta de domiciliu sau, dupa caz, de resedinta a acestora. (3) Īn sensul prezentei ordonante de urgenta nu se considera locuinta institutiile de asistenta sociala sau alte asezaminte cu caracter social, inclusiv cele īnfiintate si administrate de cultele religioase cu scop monahal. #M5 ART. 12^1 (1) Pentru beneficiarii ajutorului pentru īncalzirea locuintei, aflati īn situatia prevazuta la art. 38 alin. (2) din Legea serviciului public de alimentare cu energie termica nr. 325/2006, cu modificarile ulterioare, autoritatile administratiei publice pot acorda, din bugetul local, sprijin financiar pentru acoperirea integrala sau partiala a cotei-parti din cheltuielile cu energia termica consumata pentru īncalzirea spatiilor aflate īn proprietate indiviza. (2) Criteriile de acordare, precum si nivelul sprijinului financiar prevazut la alin. (1) se stabilesc prin hotarāre a consiliului local. #M2 ART. 13 Ajutoarele pentru īncalzirea locuintei, acordate īn conditiile prezentei ordonante de urgenta, nu se iau īn calcul la stabilirea drepturilor de ajutor social īn conditiile Legii nr. 416/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a drepturilor de alocatie pentru sustinerea familiei acordate īn conditiile Legii nr. 277/2010 privind alocatia pentru sustinerea familiei, republicata, cu modificarile ulterioare, ori a obligatiilor legale de īntretinere si nu pot fi urmarite silit decāt pentru recuperarea sumelor acordate cu titlu nejustificat. #B SECTIUNEA a 3-a Modul de stabilire si acordare a ajutorului pentru īncalzirea locuintei #M2 ART. 14*) (1) Ajutorul pentru īncalzirea locuintei, prevazut la art. 8, 9, 10 si art. 11 alin. (1), se acorda pe baza de cerere si declaratie pe propria raspundere privind componenta familiei si veniturile acesteia. #B (2) Formularul de cerere si declaratie pe propria raspundere se completeaza potrivit modelului stabilit prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta. (3) La completarea cererii, titularul are obligatia de a mentiona corect componenta familiei, veniturile membrilor acesteia, precum si bunurile mobile si imobile detinute, asa cum sunt acestea trecute īn formularul prevazut la alin. (2). #M2 (4) Īn vederea stabilirii dreptului, primarii solicita acte doveditoare care atesta componenta familiei si veniturile realizate de membrii acesteia, precum si acte doveditoare privind locuinta sau bunurile detinute de acestia, inclusiv īn alte unitati administrativ-teritoriale. (5) Īn aplicarea prevederilor alin. (4) primarul stabileste dreptul solicitānd informatii pe baza de protocol altor institutii/autoritati sau, dupa caz, cerānd documente doveditoare solicitantilor. Īn situatia īn care pe baza documentelor doveditoare prezentate de solicitant sunt suspiciuni cu privire la acordarea dreptului, primarul poate stabili dreptul pe baza anchetei sociale efectuate de serviciul public de asistenta sociala. (6) Pe parcursul sezonului rece, la sesizarea tertilor sau la solicitarea agentiilor teritoriale, serviciul public de asistenta sociala efectueaza anchete sociale pentru verificarea situatiilor semnalate si determinarea cazurilor de eroare si frauda. (7) Īn cazul solicitarii ajutoarelor pentru energie electrica, anchetele sociale se efectueaza obligatoriu pentru toate situatiile, īn termen de 15 zile lucratoare de la data īnregistrarii cererii, īn vederea verificarii sistemului de īncalzire utilizat, pentru respectarea prevederilor art. 10 alin. (4). Fac exceptie beneficiarii de ajutor social acordat īn baza Legii nr. 416/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, si beneficiarii de alocatii pentru sustinerea familiei acordate īn baza Legii nr. 277/2010, republicata, cu modificarile ulterioare, pentru care au fost efectuate deja anchetele sociale. #CIN *) Derogari de la prevederile art. 14 au fost acordate prin: - art. XIV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2015 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru reglementarea unor masuri bugetare (#M4). Precizam ca dispozitiile de derogare mentionate mai sus sunt reproduse īn nota 5 de la sfārsitul textului actualizat. #M2 ART. 15 (1) Pentru energie termica, formularele de cerere si declaratie pe propria raspundere sunt transmise de catre primarii furnizorilor pāna la data de 15 septembrie a fiecarui an. #B (2) Furnizorii prevazuti la alin. (1) transmit formularele titularilor de contract, respectiv consumatorilor individuali si asociatiilor de proprietari/locatari, pāna la data de 25 septembrie a fiecarui an. #M2 (3) Pentru gaze naturale, energie electrica si combustibili solizi sau petrolieri, formularele de cerere si declaratie pe propria raspundere sunt puse la dispozitia solicitantilor de catre primarii. #B (4) Solicitantul ajutorului pentru īncalzirea locuintei poate intra īn posesia formularului de cerere si declaratie pe propria raspundere care se publica pe site-ul autoritatii administratiei publice locale sau, dupa caz, al agentiei pentru prestatii sociale judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, denumita īn continuare agentie teritoriala. #M2 ART. 16 Familiile si persoanele singure care īndeplinesc conditiile prevazute la art. 8, 9, 10 si art. 11 alin. (1) depun, individual sau prin asociatiile de proprietari/locatari, cererile si declaratiile pe propria raspundere la primaria comunei, orasului, municipiului ori, dupa caz, a sectorului municipiului Bucuresti īn a carei raza teritoriala se afla locuinta de domiciliu sau de resedinta, pāna la data de 15 octombrie a fiecarui an. #B ART. 17*) (1) Stabilirea dreptului la ajutorul pentru īncalzirea locuintei se realizeaza īn conditiile prezentei ordonante de urgenta, prin dispozitie a primarului, care se emite o singura data pentru toata perioada de acordare a ajutorului. Dispozitiile pot fi emise fie individual, fie colectiv, caz īn care vor fi aduse la cunostinta solicitantilor individual. (2) Dispozitiile prevazute la alin. (1) se comunica pāna la data de 15 noiembrie titularilor ajutoarelor pentru īncalzirea locuintei, direct, prin intermediul furnizorilor sau prin asociatiile de proprietari/locatari. #M2 (3) Īn termenul prevazut la alin. (2) primarii vor transmite furnizorilor de energie termica īn sistem centralizat, de gaze naturale si asociatiilor de proprietari/locatari, precum si agentiilor teritoriale situatia centralizatoare privind titularii ajutoarelor, care va contine si venitul net lunar pe membru de familie si valoarea ajutorului calculata īn conditiile art. 8, 9 si art. 11 alin. (1), atāt īn scris, cāt si īn format electronic. Īn situatia furnizorilor de energie termica īn sistem centralizat si de gaze naturale situatia centralizatoare va contine si codul furnizorului, respectiv al clientului. (3^1) Pentru energia electrica, īn termenul prevazut la alin. (2), primarii vor transmite furnizorilor de energie electrica, precum si agentiilor teritoriale situatia centralizatoare privind titularii ajutoarelor, venitul net lunar pe membru de familie si valoarea ajutorului calculata īn conditiile art. 10, atāt īn scris, cāt si īn format electronic. Situatia centralizatoare va contine si codul furnizorului, respectiv al clientului. (4) Dispozitiile primarului contin numele si prenumele titularului, cuantumul ajutorului acordat īn conditiile art. 8, 9, 10 si art. 11 alin. (1), perioada de acordare a acestuia, iar īn cazul beneficiarilor care utilizeaza lemne, carbuni, combustibili petrolieri, si data efectuarii platii acestuia. #B (5) Pentru solicitantii care nu īndeplinesc conditiile de acordare a ajutorului, īn termenul prevazut la alin. (2) primarii vor comunica acestora dispozitia motivata privind respingerea cererii. #M2 (6) Īn situatia īn care consumatorii vulnerabili īndeplinesc conditiile prevazute la art. 8, 9, 10 si 11 pe parcursul sezonului rece, stabilirea dreptului la ajutorul pentru īncalzirea locuintei se face prin dispozitie a primarului, dupa cum urmeaza: a) īncepānd cu luna depunerii cererii pentru cei care au depus documentele pāna la data de 20 a lunii respective; b) īncepānd cu luna urmatoare pentru cei care au depus documentele dupa data prevazuta la lit. a); c) īncepānd cu luna depunerii cererii pentru beneficiarii de ajutor social al caror drept de ajutor social este stabilit īncepānd cu acea luna indiferent de data la care a fost depusa cererea. #B (7) Dispozitia primarului prevazuta la alin. (6) se comunica titularului īn termen de 5 zile de la emitere, prevederile alin. (3) si (4) aplicāndu-se corespunzator. #CIN *) Derogari de la prevederile art. 17 au fost acordate prin: - art. XIV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2015 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru reglementarea unor masuri bugetare (#M4). Precizam ca dispozitiile de derogare mentionate mai sus sunt reproduse īn nota 5 de la sfārsitul textului actualizat. #M8 ART. 17^1 (1) Dreptul la ajutorul pentru īncalzirea locuintei poate fi solicitat odata cu cel de ajutor social si/sau cu cel de alocatie pentru sustinerea familiei potrivit prevederilor art. 9 alin. (5^2) din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare. (2) Īn situatia īn care familia beneficiara de ajutor social conform Legii nr. 416/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, si/sau de alocatie pentru sustinerea familiei conform Legii nr. 277/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, solicita ulterior stabilirii acestor drepturi si ajutorul pentru īncalzirea locuintei prevazut de prezenta ordonanta de urgenta, acesta se acorda luānd īn considerare documentele doveditoare privind componenta familiei si veniturile membrilor acesteia depuse de titular pentru acordarea dreptului la ajutorul social si/sau alocatia pentru sustinerea familiei. (3) Stabilirea dreptului la ajutorul pentru īncalzirea locuintei īn situatia prevazuta la alin. (2) se face cu conditia ca la data depunerii cererii familia sa fie īn plata a cel putin unuia dintre drepturile de ajutor social si/sau alocatie pentru sustinerea familiei. (4) Īn situatia familiilor al caror drept de ajutor social si/sau alocatie pentru sustinerea familiei este īncetat sau, dupa caz, suspendat conform legii, dreptul la ajutorul pentru īncalzirea locuintei se acorda cu respectarea prevederilor art. 14 alin. (1). (5) Formularul de cerere pentru solicitarea ajutorului pentru īncalzirea locuintei īn situatia prevazuta la alin. (2) este cel prevazut la art. 18^1 alin. (5) din Legea nr. 277/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. (6) Cererea prevazuta la alin. (5) se depune potrivit art. 16, prevederile art. 17 aplicāndu-se īn mod corespunzator. (7) Pentru situatia prevazuta la alin. (1) dispozitia primarului contine acordarea tuturor drepturilor solicitate. #M2 ART. 18 La stabilirea venitului net lunar al familiei sau, dupa caz, al persoanei singure se iau īn considerare toate veniturile pe care membrii familiei le-au realizat īn luna anterioara lunii īn care se solicita dreptul, asa cum acestea sunt prevazute la art. 8 alin. (1) - (3) din Legea nr. 416/2001, cu modificarile si completarile ulterioare. #B ART. 19*) (1) Titularii ajutoarelor pentru īncalzirea locuintei sunt obligati sa comunice primarului orice modificare intervenita īn componenta familiei si a veniturilor acesteia, īn termen de 5 zile de la data modificarii. (2) Comunicarea modificarilor prevazute la alin. (1) se va face prin depunerea unei noi declaratii pe propria raspundere, individual sau prin asociatiile de proprietari/locatari. (3) Īn cazul modificarilor prevazute la alin. (1), primarii vor emite noi dispozitii, cu privire la modificarea valorii ajutorului calculat īn conditiile prezentei ordonante de urgenta. (4) Modificarile sau, dupa caz, īncetarea dreptului la ajutorul pentru īncalzirea locuintei, prevazute la alin. (3), se fac īncepānd cu luna urmatoare celei īn care au intervenit modificarile. (5) Primarii vor comunica titularilor ajutoarelor pentru īncalzirea locuintei dispozitiile prevazute la alin. (3), īn termen de 5 zile de la data emiterii, direct, prin intermediul furnizorilor sau prin intermediul asociatiilor de proprietari/locatari. (6) Īn termenul prevazut la alin. (5) primarii vor transmite furnizorilor, asociatiilor de proprietari/locatari, precum si agentiilor teritoriale situatia privind modificarile prevazute la alin. (3) sau, dupa caz, īncetarea dreptului la ajutor, atāt īn scris, cāt si īn format electronic. #CIN *) Derogari de la prevederile art. 19 au fost acordate prin: - art. XIV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2015 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru reglementarea unor masuri bugetare (#M4). Precizam ca dispozitiile de derogare mentionate mai sus sunt reproduse īn nota 5 de la sfārsitul textului actualizat. #B ART. 20 (1) Lunar, pāna cel tārziu la data de 3 a lunii, reprezentantul furnizorului de energie termica ori de gaze naturale īmpreuna cu reprezentantul asociatiei de proprietari/locatari, dupa caz, stabilesc consumul general de energie termica sau de gaze naturale. (2) La stabilirea consumului general, persoanele prevazute la alin. (1) īncheie un proces-verbal constatator al carui model se stabileste prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta. (3) Pe baza datelor cuprinse īn procesul-verbal constatator, asociatia de proprietari/locatari defalca consumul general pe consumatori individuali. (4) Pāna la data de 5 a fiecarei luni, asociatia de proprietari/locatari transmite furnizorilor prevazuti la alin. (1) situatia centralizatoare cuprinzānd consumurile defalcate pentru beneficiarii de ajutor pentru īncalzirea locuintei. #M2 (5) Prevederile alin. (1) - (4) nu se aplica furnizorilor cu un numar de peste 1.000 clienti, precum si īn situatia existentei de repartitoare de īncalzire īn cazul energiei termice sau īn situatiile īn care reglementarile legale īn domeniul energiei termice ori gazelor naturale dispun īn alt fel. #B ART. 21*) (1) Pe baza situatiilor centralizatoare prevazute la art. 17 alin. (3) si la art. 20 alin. (4), respectiv a consumului efectiv īnregistrat de consumatorii vulnerabili individuali, pāna la data de 10 a fiecarei luni, furnizorii de energie termica calculeaza cuantumul efectiv al ajutorului pentru energie termica, cu respectarea prevederilor art. 8. (2) Īn cazul asociatiilor de proprietari/locatari, furnizorii de energie termica īn sistem centralizat transmit lunar factura reprezentānd consumul general de energie termica la nivel de asociatie, precum si suma totala a ajutoarelor efective calculate potrivit alin. (1), īn termen de maximum doua zile de la realizarea calculului. (3) Factura prevazuta la alin. (2) este īnsotita de situatia detaliata cuprinzānd beneficiarii ajutorului pentru energie termica si cuantumul efectiv al acestuia, defalcat pe surse de finantare, respectiv din bugetul de stat si din bugetul local, īn conditiile art. 8, precum si suma individuala de plata. (4) Īn cazul consumatorilor vulnerabili titulari de contracte individuale, furnizorii de energie termica īn sistem centralizat transmit lunar, īn termenul prevazut la alin. (2), facturile reprezentānd consumul de energie termica ce vor contine cuantumul efectiv al acestuia, defalcat pe surse de finantare, respectiv din bugetul de stat si din bugetul local, īn conditiile art. 8, precum si suma individuala de plata. (5) Pe baza situatiei prevazute la alin. (3) si a facturilor prevazute la alin. (4), furnizorii de energie termica elaboreaza borderoul centralizator care se transmite primarului pentru certificare si constituie document de plata care, dupa certificare, se transmite agentiilor teritoriale īn vederea decontarii. (6) Modelul borderoului prevazut la alin. (5) se stabileste prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta. #CIN *) Derogari de la prevederile art. 21 au fost acordate prin: - art. XIV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2015 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru reglementarea unor masuri bugetare (#M4). Precizam ca dispozitiile de derogare mentionate mai sus sunt reproduse īn nota 5 de la sfārsitul textului actualizat. #B ART. 22 (1) Lunar, īn termen de 10 zile de la primirea facturii, asociatiile de proprietari/locatari au obligatia de a defalca cheltuielile privind energia termica pe consumatori individuali, tinānd cont de ajutorul pentru īncalzirea locuintei stabilit īn conditiile prezentei ordonante de urgenta. (2) Īn cazul asociatiilor de proprietari/locatari care utilizeaza pentru īncalzirea locuintei energie termica furnizata īn sistem centralizat, defalcarea cheltuielilor prevazute la alin. (1) se evidentiaza īntr-un borderou care se transmite furnizorului īn termen de maximum doua zile de la īntocmire. (3) Asociatia de proprietari/locatari are obligatia de a evidentia lunar ajutorul pentru īncalzirea locuintei cu energie termica īn tabelul cu cheltuielile de īntretinere. #M2 ART. 23*) (1) Pe baza situatiilor centralizatoare prevazute la art. 17 alin. (3) si (3^1) si la art. 20 alin. (4), respectiv a consumului efectiv īnregistrat de consumatorii vulnerabili individuali, lunar, furnizorii de gaze naturale si, respectiv, de energie electrica calculeaza cuantumul efectiv al ajutorului pentru gaze naturale, respectiv pentru energie electrica, cu respectarea prevederilor art. 9 alin. (3) si art. 10 alin. (3). #B (2) Īn cazul asociatiilor de proprietari/locatari titulare de contracte de furnizare a gazelor naturale, furnizorii transmit factura reprezentānd valoarea consumului general de gaze naturale la nivelul asociatiei de proprietari/locatari si, dupa caz, suma de plata, calculata ca diferenta īntre valoarea consumului general si suma totala a ajutoarelor efective calculate potrivit alin. (1), īn termen de maximum doua zile de la realizarea calculului. (3) Factura prevazuta la alin. (2) este īnsotita de situatia detaliata cuprinzānd beneficiarii ajutorului pentru gaze naturale si cuantumul efectiv al acestuia defalcat pe surse de finantare, respectiv din bugetul de stat si din bugetul local, precum si suma individuala de plata ce va fi suportata de beneficiar ca diferenta dintre contravaloarea consumului īnregistrat conform art. 20 alin. (4) si ajutorul efectiv. #M2 (4) Īn cazul consumatorilor vulnerabili, titulari de contracte individuale, furnizorii de gaze naturale si, respectiv, de energie electrica transmit facturile reprezentānd consumul de gaze naturale, respectiv de energie electrica, care vor contine, defalcat, ajutorul pentru gaze naturale acordat īn conditiile art. 9 sau ajutorul pentru energie electrica acordat īn conditiile art. 10, precum si suma individuala de plata stabilita ca diferenta īntre contravaloarea consumului si ajutorul efectiv calculat īn conditiile alin. (1). (5) Pe baza situatiei prevazute la alin. (3) si a facturilor prevazute la alin. (4), furnizorii de gaze naturale, respectiv de energie electrica īntocmesc borderoul centralizator care se transmite primarului pentru certificare si constituie document de plata care, dupa certificare, se transmite agentiilor teritoriale īn vederea decontarii. #B (6) Modelul borderoului prevazut la alin. (5) se stabileste prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta. #CIN *) Derogari de la prevederile art. 23 au fost acordate prin: - art. XIV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2015 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru reglementarea unor masuri bugetare (#M4). Precizam ca dispozitiile de derogare mentionate mai sus sunt reproduse īn nota 5 de la sfārsitul textului actualizat. #B ART. 24 (1) Lunar, īn termenul stabilit prin contract, dupa primirea facturii, asociatiile de proprietari/locatari au obligatia de a defalca cheltuielile privind gazele naturale pe consumatori individuali, tinānd cont de ajutorul pentru īncalzirea locuintei stabilit īn conditiile prezentei ordonante de urgenta. (2) Defalcarea cheltuielilor prevazute la alin. (1) se evidentiaza īntr-un borderou care se transmite furnizorului īn termen de maximum doua zile de la īntocmire. (3) Asociatia de proprietari/locatari are obligatia de a evidentia lunar ajutorul pentru gaze naturale īn tabelul cu cheltuielile de īntretinere. ART. 25*) (1) Pentru ajutoarele pentru combustibili solizi sau petrolieri prevazute la art. 11 alin. (2), pāna la data de 15 septembrie a fiecarui an, primarii au obligatia sa īntocmeasca lista cu beneficiarii de ajutor social care utilizeaza pentru īncalzirea locuintei lemne, carbuni, combustibili petrolieri, pe baza documentatiei depuse la stabilirea ajutorului social. (2) Pe baza listei prevazute la alin. (1), primarii emit dispozitiile privind stabilirea dreptului la ajutorul pentru combustibili solizi sau petrolieri, pe care le transmit titularilor de ajutor social pāna la data de 30 septembrie a fiecarui an. (3) Dreptul la ajutorul pentru combustibili solizi sau petrolieri prevazut la art. 11 alin. (2) se stabileste o singura data pentru toata perioada sezonului rece. (4) Plata ajutorului pentru combustibili solizi sau petrolieri, prevazut la art. 11 alin. (2), se efectueaza o singura data, pāna la data de 31 octombrie a fiecarui an, pentru toata perioada sezonului rece. (5) Data platii ajutorului pentru combustibili solizi sau petrolieri si modalitatea de plata a acestuia se stabilesc de catre primar, prin dispozitie care se aduce la cunostinta titularilor. (6) Pentru familiile si persoanele singure carora le īnceteaza dreptul la ajutor social dupa efectuarea platii ajutorului pentru combustibili solizi sau petrolieri, dreptul la acesta din urma īnceteaza īn luna urmatoare, iar sumele platite necuvenit cu acest titlu se recupereaza īn conditiile legii. (7) Pentru familiile si persoanele singure care au stabilit dreptul la ajutor social dupa data prevazuta la alin. (4), ajutorul pentru combustibili solizi sau petrolieri prevazut la art. 11 alin. (2) se acorda īncepānd cu luna īn care s-a stabilit dreptul la ajutor social. (8) Plata ajutorului pentru īncalzirea locuintei, stabilit īn conditiile alin. (7), pentru perioada ramasa pāna la sfārsitul sezonului rece, se efectueaza o singura data, īn luna īn care s-a stabilit dreptul. #M2 (9) Ajutorul pentru combustibili solizi sau petrolieri, prevazut la art. 11 alin. (2), se poate stabili si īn natura prin acordarea de lemne, carbuni, combustibili petrolieri, īn cantitate cel putin echivalenta cu cea care ar fi putut sa fie achizitionata de beneficiar īn baza ajutorului acordat īn bani. #CIN *) Derogari de la prevederile art. 25 au fost acordate prin: - art. XIV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2015 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru reglementarea unor masuri bugetare (#M4). Precizam ca dispozitiile de derogare mentionate mai sus sunt reproduse īn nota 5 de la sfārsitul textului actualizat. #B SECTIUNEA a 4-a Finantarea si plata ajutorului pentru īncalzirea locuintei #M2 ART. 26 (1) Fondurile necesare pentru plata ajutorului pentru īncalzirea locuintei, prevazut la art. 8 alin. (2) - (5), art. 9 alin. (1) si art. 10 alin. (1), se asigura din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Vārstnice. #B (2) Fondurile necesare pentru plata ajutorului pentru īncalzirea locuintei, prevazut la art. 11 alin. (1), se asigura din transferuri de la bugetul de stat catre bugetele locale, prevazute īn bugetul Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale. (3) Fondurile necesare pentru plata ajutorului pentru īncalzirea locuintei, prevazut la art. 11 alin. (2), se asigura din bugetele locale, inclusiv din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat. #M2 (4) Fondurile necesare pentru plata ajutoarelor pentru īncalzirea locuintei, prevazute la art. 8 alin. (6) - (8), art. 9 alin. (2), art. 10 alin. (2) si art. 11 alin. (2) si (3), se asigura din bugetele locale. #B (5) Cheltuielile administrative privind stabilirea, modificarea sau īncetarea dreptului la ajutorul pentru īncalzirea locuintei, precum si pentru tiparirea formularului de cerere si declaratie pe propria raspundere privind componenta familiei si veniturile acesteia se asigura din bugetele locale. #M2 ART. 27*) (1) Decontarea sumelor cu titlu de ajutor pentru īncalzirea locuintei, prevazut la art. 8 alin. (2) - (5), art. 9 alin. (1) si art. 10 alin. (1), se realizeaza lunar de catre agentiile teritoriale pe baza borderoului centralizator prevazut la art. 21 alin. (5) si art. 23 alin. (5). (2) Decontarea sumelor cu titlu de ajutor pentru combustibili solizi sau petrolieri prevazut la art. 11 alin. (1) se face o singura data pentru tot sezonul rece sau pentru lunile ramase din sezonul rece. (3) Īn vederea platii ajutorului pentru combustibili solizi sau petrolieri īn conditiile alin. (2), primarii transmit agentiilor teritoriale situatia centralizatoare prevazuta la art. 17 alin. (3), actualizata lunar conform prevederilor art. 17 alin. (7). #CIN *) Derogari de la prevederile art. 27 au fost acordate prin: - art. XIV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2015 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru reglementarea unor masuri bugetare (#M4). Precizam ca dispozitiile de derogare mentionate mai sus sunt reproduse īn nota 5 de la sfārsitul textului actualizat. #M2 ART. 27^1*) (1) Pentru sumele cu titlu de ajutor pentru īncalzirea locuintei aferente sezonului rece anterior, termenele-limita pāna la care se poate solicita de catre primari, respectiv furnizori decontarea acestora sunt: a) pāna cel tārziu la data de 30 aprilie, īn cazul ajutorului pentru combustibili solizi sau petrolieri; b) pāna cel tārziu la 31 iulie, īn cazul ajutorului pentru energie termica, energie electrica si gaze naturale. (2) Decontarea ajutoarelor se face īn functie de valoarea consumului, dar numai īn limita ajutorului maxim aprobat pentru lunile sezonului rece la care titularul este īndreptatit. (3) Dupa termenele prevazute la alin. (1), sumele cu titlu de ajutor pentru īncalzirea locuintei care nu au fost solicitate pentru decontare la Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Vārstnice se vor suporta din bugetele locale. #CIN *) Derogari de la prevederile art. 27^1 au fost acordate prin: - art. XIV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2015 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru reglementarea unor masuri bugetare (#M4). Precizam ca dispozitiile de derogare mentionate mai sus sunt reproduse īn nota 5 de la sfārsitul textului actualizat. #M2 ART. 28 Sumele reprezentānd cheltuielile pentru īncalzirea locuintei, aferente consumului de energie termica, energie electrica sau de gaze naturale, platite direct de consumatorii titulari de contract de furnizare a energiei termice/conventie individuala, respectiv contract de furnizare a gazelor naturale sau a energiei electrice, precum si ajutoarele pentru īncalzirea locuintei achitate de agentiile teritoriale ori de autoritatile administratiei publice locale, īn conditiile prezentei ordonante de urgenta, se vor colecta īn conturile tip ESCROW deschise la banci de catre distribuitorii si producatorii de energie termica, furnizorii de gaze naturale si furnizorii de energie electrica. #B SECTIUNEA a 5-a Verificare si monitorizare ART. 29 (1) Borderoul centralizator prevazut la art. 21 alin. (5) si art. 23 alin. (5), precum si situatia centralizatoare prevazuta la art. 17 alin. (3) se transmit agentiilor teritoriale si īn format electronic, īn termenele prevazute de prezenta ordonanta de urgenta. (2) Pe baza documentelor prevazute la alin. (1), agentiile teritoriale elaboreaza baza de date cu beneficiarii ajutoarelor pentru īncalzirea locuintei si sumele acordate. #M2 ART. 30*) (1) Īn situatia īn care familia sau persoana singura beneficiara de ajutor pentru īncalzirea locuintei refuza sa furnizeze informatiile si documentele necesare pentru īntocmirea anchetei sociale, prevazuta la art. 14 alin. (5) si (7), ajutorul pentru īncalzirea locuintei nu se mai acorda. (2) Īn cazul īn care īn urma anchetelor sociale efectuate la solicitarea agentiilor teritoriale īn conditiile art. 14 alin. (6) se constata ca la completarea cererii si declaratiei pe propria raspundere privind componenta familiei si veniturile acesteia familia sau persoana singura beneficiara de ajutor pentru īncalzirea locuintei nu a declarat corect numarul membrilor de familie, veniturile ori bunurile detinute, dreptul la ajutorul pentru īncalzirea locuintei īnceteaza īncepānd cu luna urmatoare, iar sumele platite necuvenit cu acest titlu se recupereaza īn conditiile legii, prin dispozitie a primarului, care constituie titlu executoriu. (3) Agentiile teritoriale pot efectua oricānd verificari cu privire la conditiile care au stat la baza acordarii ajutorului pentru īncalzirea locuintei, precum si a īndeplinirii de catre titular a obligatiei prevazute la art. 19 alin. (1). (4) Sumele acordate necuvenit cu titlu de ajutor pentru īncalzirea locuintei, platite din bugetul de stat, se recupereaza de catre serviciile de specialitate ale primariei de la beneficiar īn termen de maximum 3 luni, se transfera agentiei teritoriale si se fac venituri la bugetul de stat. (5) Īn situatia īn care, cu prilejul verificarilor dispuse de primar sau efectuate de catre agentiile teritoriale, se constata ca cele declarate de solicitantul ajutorului pentru īncalzirea locuintei nu corespund realitatii si se apreciaza ca sunt indicii cu privire la savārsirea unei infractiuni, organul constatator are obligatia sa sesizeze organele de urmarire penala. #CIN *) Derogari de la prevederile art. 30 au fost acordate prin: - art. XIV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2015 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru reglementarea unor masuri bugetare (#M4). Precizam ca dispozitiile de derogare mentionate mai sus sunt reproduse īn nota 5 de la sfārsitul textului actualizat. #B ART. 31*) (1) Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale monitorizeaza si controleaza prin personalul īmputernicit si prin institutiile abilitate din subordine aplicarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta cu privire la acordarea ajutorului pentru īncalzirea locuintei. #M2 (2) La solicitarea agentiilor teritoriale, primarii, furnizorii/distribuitorii de energie termica, gaze naturale si energie electrica, precum si celelalte institutii implicate au obligatia de a furniza date si informatii cu privire la aplicarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta. (3) Primarii, precum si celelalte institutii implicate au obligatia de a pune la dispozitia organelor de control ale Ministerului Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Vārstnice, precum si ale Agentiei Nationale pentru Plati si Inspectie Sociala documentele care au stat la baza stabilirii dreptului la ajutorul pentru īncalzirea locuintei, iar furnizorii/distribuitorii de energie termica, gaze naturale si energie electrica documentele pe baza carora au īnscris īn facturi ajutorul pentru īncalzirea locuintei, inclusiv copii dupa facturile emise beneficiarilor. #B (4) Organele de control ale Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale pot efectua īn caz de autosesizare sau la solicitarea unor terti anchete sociale ori verificari la domiciliul beneficiarilor, precum si verificari privind veridicitatea informatiilor din anchetele sociale efectuate de primari prin investigatii la domiciliul beneficiarilor. #CIN *) Derogari de la prevederile art. 31 au fost acordate prin: - art. XIV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2015 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru reglementarea unor masuri bugetare (#M4). Precizam ca dispozitiile de derogare mentionate mai sus sunt reproduse īn nota 5 de la sfārsitul textului actualizat. #B CAPITOLUL III Dispozitii finale #M1 ART. 32 *** Abrogat #M7 ART. 33 (1) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei nerespectarea de catre primar a dispozitiilor prevazute la art. 8 alin. (7), art. 14 alin. (5), art. 15 alin. (1), art. 17, art. 19 alin. (3) - (6), art. 25 alin. (1), (2), (4) si (5), art. 27 alin. (3) si art. 31 alin. (3). (2) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 500 lei la 2.000 lei urmatoarele fapte: a) neīntocmirea de catre personalul serviciului public de asistenta sociala a documentatiilor specifice, inclusiv a proiectelor de dispozitie, precum si nedepunerea acestora, spre a fi semnate de primar, īnainte de īmplinirea termenelor prevazute la art. 14 alin. (7), art. 15 alin. (1) si art. 17 alin. (2) si (7); b) nerespectarea de catre furnizor a prevederilor art. 15 alin. (2), art. 20 alin. (1) si (2), art. 21 alin. (1) - (5), art. 23 alin. (1) - (5) si art. 31 alin. (3); c) nerespectarea de catre asociatia de proprietari/locatari a dispozitiilor art. 20 alin. (1) - (4), art. 22 alin. (3) si art. 24 alin. (3). (3) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 500 lei la 2.000 lei, situatia īn care titularul nu a respectat prevederile art. 14 alin. (3) si art. 19 alin. (1). (4) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac dupa cum urmeaza: a) de catre inspectorii sociali, pentru contraventiile prevazute la alin. (1) si alin. (2) lit. a); b) de catre primari, persoanele īmputernicite de acestia, pentru contraventiile prevazute la alin. (2) lit. b) si c) si alin. (3). (5) Constatarea contraventiilor se poate efectua si de catre celelalte organe de control ale Ministerului Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Vārstnice, īn cadrul controalelor de fond sau tematice proprii dispuse de ministrul muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor vārstnice, conform atributiilor prevazute la art. 3 alin. (1) lit. e) din Hotarārea Guvernului nr. 344/2014*) privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Vārstnice, precum si pentru modificarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare. (6) Īn situatia prevazuta la alin. (5), organul de control al Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Vārstnice notifica de īndata organul de control competent potrivit alin. (4) īn vederea aplicarii sanctiunilor prevazute de lege. (7) Contravenientul poate achita, pe loc sau īn termen de cel mult 48 de ore de la data īncheierii procesului-verbal de contraventie ori, dupa caz, de la data comunicarii acestuia, jumatate din minimul amenzii prevazute la alin. (1) - (3), agentul constatator facānd mentiune despre aceasta posibilitate īn procesul-verbal. (8) Nerespectarea prevederilor art. 28 constituie contraventie si se sanctioneaza īn conformitate cu prevederile art. 1 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 115/2001 privind reglementarea unor masuri de asigurare a fondurilor necesare īn vederea furnizarii energiei termice si a gazelor naturale pentru populatie, aprobata cu modificari prin Legea nr. 84/2002, cu modificarile si completarile ulterioare. (9) Dispozitiile referitoare la contraventiile prevazute la alin. (1) - (3) se completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare. (10) Procesele-verbale īntocmite de catre personalul īmputernicit īn conditiile alin. (4) lit. a) vor fi depuse īn fotocopie la primarul comunei, orasului, municipiului sau sectorului municipiului Bucuresti, dupa caz. #CIN *) Hotarārea Guvernului nr. 344/2014 a fost abrogata. A se vedea Hotarārea Guvernului nr. 12/2017. #M7 ART. 34 *** Abrogat #B ART. 35*) Dispozitiile primarului privind acordarea, respingerea, modificarea sau īncetarea ajutorului pentru īncalzirea locuintei se pot ataca potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare. #CIN *) Derogari de la prevederile art. 35 au fost acordate prin: - art. XIV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2015 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru reglementarea unor masuri bugetare (#M4). Precizam ca dispozitiile de derogare mentionate mai sus sunt reproduse īn nota 5 de la sfārsitul textului actualizat. #B ART. 36 Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta. ART. 37 La data intrarii īn vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 5/2003 privind acordarea de ajutoare pentru īncalzirea locuintei, precum si a unor facilitati populatiei pentru plata energiei termice, publicata īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I, nr. 119 din 25 februarie 2003, aprobata prin Legea nr. 245/2003, cu modificarile si completarile ulterioare. ART. 38 Īn termen de 30 de zile de la data intrarii īn vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, Ministerul Administratiei si Internelor si Ministerul Finantelor Publice vor elabora norme metodologice de aplicare, care vor fi aprobate prin hotarāre a Guvernului. ART. 39 Pentru sezonul rece 1 noiembrie 2011 - 31 martie 2012, termenele prevazute la art. 15 alin. (1) si (2), art. 16, art. 17 alin. (2) si art. 25 alin. (1), (2) si (4) se decaleaza cu pāna la maximum 10 zile lucratoare. #CIN NOTE: 1. Reproducem mai jos prevederile art. II din Ordonanta Guvernului nr. 27/2013 (#M2). #M2 "ART. II Pentru beneficiarii ajutorului pentru energia electrica, care sunt īn acelasi timp si beneficiari ai tarifului social la energia electrica, Autoritatea Nationala pentru Reglementare īn Domeniul Energiei are dreptul sa impuna prin reglementari tipul de tarif aplicat acestor beneficiari, inclusiv modalitatea de schimbare a tarifelor." #CIN 2. Reproducem mai jos prevederile art. I alin. (1), alin. (2) lit. g), alin. (4) - (5), precum si ale art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2014 (#M3), cu modificarile ulterioare. #M8 "ART. I (1) Prin derogare de la prevederile art. 73^1 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, sumele reprezentānd prejudicii/plati nelegale din fonduri publice, stabilite de organele de control competente, acordate din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Vārstnice sau suportate din bugetele locale, cu titlu de beneficii de asistenta sociala, se recupereaza fara perceperea de obligatii fiscale accesorii, daca acestea sunt restituite de beneficiar īn termen de maximum 180 de zile de la comunicarea deciziei sau, dupa caz, a dispozitiei de recuperare, īn conditiile legii. #M3 (2) Fac obiectul derogarii prevazute la alin. (1) urmatoarele beneficii de asistenta sociala: [...] g) ajutorul pentru īncalzirea locuintei acordat īn baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 70/2011 privind masurile de protectie sociala pentru perioada sezonului rece, aprobata prin Legea nr. 92/2012, cu modificarile si completarile ulterioare; [...] #M8 (4) Recuperarea sumelor platite necuvenit se face, dupa caz, prin decizie a directorului executiv al agentiei teritoriale pentru plati si inspectie sociala, decizie a directorului executiv/directorului general al directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului judeteana, respectiv a sectorului municipiului Bucuresti si/sau prin dispozitie a primarului, care se comunica debitorului īn termen de 15 zile de la data emiterii acesteia. (4^1) Decizia/Dispozitia de recuperare prevazuta la alin. (4) constituie titlu de creanta de la data comunicarii. Dupa expirarea termenului prevazut la alin. (1), decizia/dispozitia de recuperare devine titlu executoriu. (4^2) Sumele platite necuvenit se recupereaza, īn termenul prevazut la alin. (1), dupa cum urmeaza: a) daca beneficiarul primeste īn continuare beneficiul de asistenta sociala pentru care s-a constituit debit, se fac retineri esalonat din drepturile aferente lunilor urmatoare, dar nu mai mult de 1/3 din drepturile lunare; b) daca beneficiarul nu mai primeste drepturi īn perioada urmatoare constatarii sumelor prevazute la alin. (1) sau daca sumele recuperate īn conditiile lit. a) nu acopera drepturile acordate necuvenit si titularul dreptului consimte, prin angajament scris, sa restituie suma īncasata necuvenit, acesta achita suma respectiva, īn termenul prevazut de decizia/dispozitia de recuperare. Prin angajamentul de plata, beneficiarul poate consimti recuperarea debitului si din alte beneficii de asistenta sociala acordate de platitorul beneficiului pentru care s-a constituit debitul. (4^3) Dupa termenul prevazut la alin. (1), pe baza deciziei/dispozitiei prevazute la alin. (4^1), aceasta, īmpreuna cu dovada comunicarii catre debitor, se transmite organelor fiscale centrale īn vederea recuperarii sumelor īnscrise īn titlul executoriu, conform prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, īnsotite de precizari referitoare la suma ramasa de recuperat, precum si data de la care urmeaza a fi calculate obligatiile fiscale accesorii pentru aceasta. (4^4) Sumele recuperate īn conditiile alin. (4^2) si (4^3) se fac venit la bugetul de stat. (4^5) Sumele īnscrise īn titlul executoriu prevazut la alin. (4^1) se scad din evidenta agentiei teritoriale pentru plati si inspectie sociala, directiei generale de asistenta sociala sau primariei, la data confirmarii preluarii debitului de catre organele fiscale centrale. (4^6) Īn situatia īn care beneficiarul drepturilor prevazute la alin. (2), persoana singura, a decedat, nu se mai procedeaza la recuperarea sumelor īncasate necuvenit cu titlu de beneficii de asistenta sociala. #M3 (5) Pentru recuperarea sumelor cu titlu de beneficii de asistenta sociala si subventii prevazute la alin. (2) si (3), reprezentānd prejudicii/plati nelegale din fonduri publice, termenul de prescriptie este cel prevazut de art. 2.517 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare." #M3 "ART. III (1) Sumele cu titlu de beneficii de asistenta sociala si subventii prevazute la art. I alin. (2) si (3), precum si sumele cu titlu de prestatii sociale prevazute la art. 101 din Legea nr. 448/2006, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, constatate ca prejudicii/plati nelegale din fonduri publice, stabilite de organele de control competente, nerecuperate pāna la data intrarii īn vigoare a prezentei ordonante de urgenta, se recupereaza īn conditiile art. I alin. (1) si (4). (2) Pentru sumele prevazute la alin. (1) termenul de 180 de zile se calculeaza de la data intrarii īn vigoare a prezentei ordonante de urgenta. (3) Īn aplicarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Vārstnice poate emite instructiuni care se aproba prin ordin al ministrului." #CIN 3. Reproducem mai jos prevederile art. V - VII din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 93/2016 (#M8). #M8 "ART. V Īn termen de 30 de zile de la publicarea īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I, a prezentei ordonante de urgenta Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, aprobate prin Hotarārea Guvernului nr. 50/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 277/2010 privind alocatia pentru sustinerea familiei, aprobate prin Hotarārea Guvernului nr. 38/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si Normele metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 70/2011 privind masurile de protectie sociala īn perioada sezonului rece, aprobate prin Hotarārea Guvernului nr. 920/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se vor actualiza īn mod corespunzator." #M8 "ART. VI (1) Pentru solicitarile de ajutor social īn conditiile Legii nr. 416/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, a celor de alocatie pentru sustinerea familiei īn conditiile Legii nr. 277/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a celor de ajutor pentru īncalzirea locuintei īn conditiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 70/2011, aprobata prin Legea nr. 92/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, īnregistrate pāna la data prevazuta la art. V, drepturile se acorda pe baza documentelor depuse. (2) Īn situatia beneficiarilor ale caror drepturi de ajutor social īn conditiile Legii nr. 416/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, a celor de alocatie pentru sustinerea familiei īn conditiile Legii nr. 277/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a celor de ajutor pentru īncalzirea locuintei īn conditiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 70/2011, aprobata prin Legea nr. 92/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt stabilite īnainte de termenul prevazut la art. V, recalcularea acestora se face, īn baza dispozitiei primarului, īn termen de cel mult 60 de zile." #M8 "ART. VII Pāna la data prevazuta la art. V, Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala, autoritatile administratiei publice locale, precum si celelalte institutii cu responsabilitati īn domeniu au obligatia de a lua masurile administrative necesare aplicarii prezentei ordonante de urgenta." #CIN 4. Reproducem mai jos prevederile art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 4/2017 (#M9). #M9 "ART. II Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, aprobate prin Hotarārea Guvernului nr. 50/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 277/2010 privind alocatia pentru sustinerea familiei, aprobate prin Hotarārea Guvernului nr. 38/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si Normele metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 70/2011 privind masurile de protectie sociala īn perioada sezonului rece, aprobate prin Hotarārea Guvernului nr. 920/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se actualizeaza pāna la data de 1 aprilie 2017." #CIN 5. Dispozitiile prin care au fost acordate derogari de la prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 70/2011 sunt reproduse mai jos. - Art. XIV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2015 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru reglementarea unor masuri bugetare (#M4): #M4 "ART. XIV Prin derogare de la prevederile art. 14 alin. (4) si (5), art. 17 alin. (1) si (3) - (7), art. 19 alin. (2), (3), (5) si (6), art. 21 alin. (5), art. 23 alin. (5), art. 25 alin. (1), (2) si (5), art. 27 alin. (3), art. 27^1 alin. (1), art. 30 alin. (2) si (5), art. 31 alin. (2) - (4), art. 33 alin. (1) lit. a) si b) si alin. (2) lit. b)*) si art. 35 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 70/2011 privind masurile de protectie sociala īn perioada sezonului rece, aprobata prin Legea nr. 92/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, īn situatia prevazuta la art. 55 alin. (8) din Legea nr. 215/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, operatiunile administrative sunt īndeplinite de catre secretarul unitatii administrativ-teritoriale, iar īn situatia prevazuta la art. 55 alin. (8^1) din Legea nr. 215/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, operatiunile administrative sunt īndeplinite de catre persoana numita de prefect, īn conditiile legii, acestea putānd emite decizii, dupa caz." #CIN *) Ulterior publicarii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 41/2015 (#M4), art. 33 a fost modificat prin art. 19 pct. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/2016 (#M7). #M2 ANEXA 1 ___________________________________________________________________________ | CONSUM MEDIU ZONA RECE | |___________________________________________________________________________| | Tip locuinta/ | Ianuarie | Februarie | Martie | Noiembrie | Decembrie | | consum lunar Gcal | | | | | | |___________________|__________|___________|________|___________|___________| | 1 camera | 1,01 | 0,84 | 0,74 | 0,82 | 0,91 | |___________________|__________|___________|________|___________|___________| | 2 camere | 1,49 | 1,30 | 1,16 | 1,31 | 1,49 | |___________________|__________|___________|________|___________|___________| | 3 camere | 1,94 | 1,70 | 1,52 | 1,70 | 1,94 | |___________________|__________|___________|________|___________|___________| | >/= 4 camere | 2,70 | 2,27 | 2,11 | 2,37 | 2,70 | |___________________|__________|___________|________|___________|___________| | CONSUM MEDIU ZONA TEMPERATA | |___________________________________________________________________________| | Tip locuinta/ | Ianuarie | Februarie | Martie | Noiembrie | Decembrie | | consum lunar Gcal | | | | | | |___________________|__________|___________|________|___________|___________| | 1 camera | 0,91 | 0,76 | 0,67 | 0,75 | 0,82 | |___________________|__________|___________|________|___________|___________| | 2 camere | 1,36 | 1,18 | 1,06 | 1,19 | 1,36 | |___________________|__________|___________|________|___________|___________| | 3 camere | 1,76 | 1,55 | 1,38 | 1,55 | 1,76 | |___________________|__________|___________|________|___________|___________| | >/= 4 camere | 2,45 | 2,07 | 1,92 | 2,15 | 2,45 | |___________________|__________|___________|________|___________|___________| | CONSUM MEDIU ZONA CALDA | |___________________________________________________________________________| | Tip locuinta/ | Ianuarie | Februarie | Martie | Noiembrie | Decembrie | | consum lunar Gcal | | | | | | |___________________|__________|___________|________|___________|___________| | 1 camera | 0,82 | 0,68 | 0,61 | 0,67 | 0,74 | |___________________|__________|___________|________|___________|___________| | 2 camere | 1,22 | 1,06 | 0,95 | 1,07 | 1,22 | |___________________|__________|___________|________|___________|___________| | 3 camere | 1,59 | 1,39 | 1,24 | 1,39 | 1,58 | |___________________|__________|___________|________|___________|___________| | >/= 4 camere | 2,21 | 1,86 | 1,73 | 1,94 | 2,21 | |___________________|__________|___________|________|___________|___________| #B ANEXA 2 Repartizarea judetelor pe zone de temperatura ________________________________________ | Zone | Nr. | Judetul | |________________|_____|_________________| | Zona rece | 1.| Harghita | | |_____|_________________| | | 2.| Suceava | | |_____|_________________| | | 3.| Covasna | | |_____|_________________| | | 4.| Brasov | | |_____|_________________| | | 5.| Bistrita-Nasaud | | |_____|_________________| | | 6.| Bacau | | |_____|_________________| | | 7.| Botosani | | |_____|_________________| | | 8.| Cluj | | |_____|_________________| | | 9.| Vaslui | | |_____|_________________| | | 10.| Neamt | | |_____|_________________| | | 11.| Mures | | |_____|_________________| | | 12.| Sibiu | | |_____|_________________| | | 13.| Hunedoara | | |_____|_________________| | | 14.| Iasi | | |_____|_________________| | | 15.| Alba | |________________|_____|_________________| | Zona temperata | 16.| Vrancea | | |_____|_________________| | | 17.| Satu Mare | | |_____|_________________| | | 18.| Dāmbovita | | |_____|_________________| | | 19.| Arges | | |_____|_________________| | | 20.| Ialomita | | |_____|_________________| | | 21.| Salaj | | |_____|_________________| | | 22.| Dolj | | |_____|_________________| | | 23.| Maramures | | |_____|_________________| | | 24.| Galati | | |_____|_________________| | | 25.| Prahova | | |_____|_________________| | | 26.| Braila | | |_____|_________________| | | 27.| Buzau | | |_____|_________________| | | 28.| Olt | | |_____|_________________| | | 29.| Bihor | | |_____|_________________| | | 30.| Teleorman | | |_____|_________________| | | 31.| Ilfov | | |_____|_________________| | | 32.| Gorj | |________________|_____|_________________| | Zona calda | 33.| Giurgiu | | |_____|_________________| | | 34.| Tulcea | | |_____|_________________| | | 35.| Vālcea | | |_____|_________________| | | 36.| Arad | | |_____|_________________| | | 37.| Caras-Severin | | |_____|_________________| | | 38.| Bucuresti | | |_____|_________________| | | 39.| Calarasi | | |_____|_________________| | | 40.| Timis | | |_____|_________________| | | 41.| Mehedinti | | |_____|_________________| | | 42.| Constanta | |________________|_____|_________________| ---------------