Legea
119/1996 cu privire la actele de stare civila, republicata 2012
Republicata in Monitorul Oficial, Partea I nr.
339 din 18 mai 2012
Republicata in temeiul art. V din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 80/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr.
119/1996 cu privire la actele de stare civila, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 694 din 30 septembrie 2011, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 61/2012, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 257 din 18 aprilie 2012, dandu-se textelor o noua
numerotare.
Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de sare
civila a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 743
din 2 noiembrie 2009 si, ulterior, a mai fost modificata si completata prin:
·
Legea nr. 236/2010 pentru modificarea alin. (5) al art. 44 din Legea nr.
119/1996 cu privire la actele de stare civila, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 831 din 13 decembrie 2010;
·
Legea nr. 71/2011 pentru punerea in aplicare a Legii nr. 287/2009
privind Codul civil, publicata in Monitorul oficial al Romaniei, Partea I, nr.
409 din 10 iunie 2011, cu modificarile si completarile ulterioare;
·
Legea nr. 271/2011 pentru modificarea alin. (3) al art. 26 din Legea nr.
119/1996 cu privire la actele de stare civila, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 873 din 12 decembrie 2011;
· Legea nr. 272/2011
pentru modificarea alin. (3) al art. 3 din Legea nr. 119/1996 cu privire la
actele de stare civila, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 873 din 12 decembrie 2011.
Capitolul I - Dispozitii generale
Sectiunea 1 - Actele de stare civila si
persoanele care le intocmesc
Art.
1
Actele de stare civila sunt inscrisuri autentice prin care se dovedeste
nasterea, casatoria sau decesul unei persoane. Acestea se intocmesc in interesul
statului si al persoanei si servesc la cunoasterea numarului si structurii
populatiei, a situatiei demografice, la apararea drepturilor si libertatilor
fundamentale ale cetatenilor.
Art.
2 |
(3) Primarii si sefii misiunilor diplomatice si ai oficiilor consulare de
cariera ale Romaniei pot delega sau retrage, dupa caz, exercitarea atributiilor
de ofiter de stare civila viceprimarului, secretarului unitatii
administrativ-teritoriale sau altor functionari publici din aparatul propriu cu
competenta in acest domeniu, respectiv agentului dipl.omatic care indeplineste
functii consulare sau unuia dintre functionarii consulari.
(4) Ofiterul de stare civila nu poate intocmi acte de stare civila cand este
parte sau declarant. In asemenea cazuri, el va delega o alta persoana, in
conditiile legii.
Art.
4
(1) Cetatenii straini care au domiciliul sau se afla temporar in Romania pot
cere inregistrarea actelor si faptelor de stare civila in aceleasi conditii ca
si cetatenii romani.
(2) Persoanele fara cetatenie sunt obligate sa solicite inregistrarea actelor
si faptelor de stare civila la serviciul public comunitar local de evidenta a
persoanelor sau, dupa caz, la primaria competenta.
(3) Cetatenii straini pot cere, iar persoanele fara cetatenie sunt obligate sa
solicite inscrierea de mentiuni pe actele de stare civila intocmite in
registrele de stare civila romane.
(4) Daca un cetatean strain s-a casatorit sau a decedat pe teritoriul Romaniei,
ofiterul de stare civila care a intocmit actul va trimite, in termen de 5 zile
de la inregistrare, un extras de pe actul respectiv organului competent al
Ministerului Administratiei si Internelor, care il va transmite misiunii
diplomatice sau oficiului consular al tarii respective acreditate in Romania,
potrivit obligatiilor izvorate din tratate, acorduri sau conventii la care
Romania este parte sau pe baza de reciprocitate.
Art.
5
(1) Inregistrarea actelor si faptelor de stare civila si inscrierea mentiunilor
se fac la cedrere, pe baza declaratiei persoanei obligate la aceasta, sau din
oficiu, in conditiile prevazute de prezenta lege.
(2) Numele de familie si prenumele se scriu asa cum rezulta din actele de
identitate, din certificatele de stare civila si din alte inscrisuri prezentate
de declarant sau primite de la autoritatile prevazute de lege.
(3) Intocmirea actelor de stare civila, precum si inscrierea mentiunilor se fac
in limba romana, folosindu-se alfabetul latin.
Art.
6
(1) Ofiterul de stare civila este obligat sa verifice realitatea continutului
declaratiei si concordanta acesteia cu actele de identitate, certificatele de
stare civila si cu celelalte inscrisuri prezentate de declarant.
(2) Actul de stare civila, intocmit in temeiul declaratiei, se semneaza de
catre ofiterul de stare civila si de catre declarant.
(3) In cazul in care declarantul nu poate semna, ofiterul de stare civila
mentioneaza aceasta pe actul de stare civila, pe care il semneaza.
(4) Este interzis sa se faca stersaturi, razuiri, prescurtari si adaugiri in
actele de stare civila.
Art.
7
(1) Daca nasterea sau decesul are loc in tren, pe o nava sau aeronava, ori
intr-un alt mijloc de transport in timpul calatoriei pe teritoriul Romaniei,
intocmirea actului de stare civila se face la serviciul public comunitar local
de evidenta a persoanelor al locului de coborare sau de debarcare ori, dupa
caz, de ofiterul de stare civila din cadrul primariei unitatii
administrativ-teritoriale pe a carei raza are loc coborarea sau
debarcarea.
(2) In cazul in care nasterea, casatoria sau decesul are loc pe o nava, in
timpul unei calatorii in afara apelor teritoriale romane, evenimentul se
inregistreaza in jurnalul de bord de catre comandantul navei.
(3) Comandantul navei poate incheia casatorii numai intre persoane de cetatenie
romana. El poate aproba, pentru motive temeinice, reducerea termenului prevazut
la art. 27 alin. (1).
(4) Daca nasterea sau decesul are loc pe o aeronava, in timpul unei calatorii
in afara teritoriului Romaniei, evenimentul se inregistreaza de comandantul
aeronavei in carnetul de drum.
(5) Inregistrarile facute in jurnalul de bord sau in carnetul de drum, potrivit
alin. (2) si (4), vor cuprinde toate datele necesare intocmirii actului de
stare civila, precum si semnaturile cerute de lege, ele facand dovada
evenimentului pana la intocmirea actului in conditiile prevazute de alin.
(6).
(6) Comandantul navei sau al aeronavei elibereaza persoanelor indreptatite o
dovada cu privire la inregistrarea facuta, iar la sosirea in tara inainteaza
prin capitania portului, respectiv prin comandantul aeroportului, un extras de
pe jurnalul de bord sau de pe carnetul de drum, la serviciul public comunitar
local de evidenta a persoanelor al sectorului 1 al municipiului Bucuresti, care
va intocmi actul de stare civila.
(7) In caz de mobilizare, razboi, participare a fortelor armate la misiuni in
afara teritoriului statului roman, Ministerul Apararii Nationale sau, dupa caz,
Ministerul Administratiei si Internelor, pentru efectivele proprii, desemneaza
ofiterii de stare civila care inregistreaza actele si faptele de stare civila
ale militarilor, ale personalului civil, precum si ale altor categorii de
participanti si le comunica serviciului public comunitar local de evidenta a
persoanelor sau, dupa caz, ofiterului de stare civila din cadrul primariei
unitatii administrativ-teritoriale competente.
Art.
8
(1) Orice modificare intervenita in statutul civil al unei persoane, fie ca
urmare a intocmirii unui act de stare civila, fie dispusa printr-o hotarare
judecatoreasca definitiva si irevocabila ori printr-un act administrativ, se
comunica din oficiu, in termen de 10 zile, serviciului public comunitar local
de evidenta a persoanelor sau, dupa caz, ofiterului de stare civila din cadrul
primariei unitatii administrativ-teritoriale care a intocmit actul de nastere,
de casatorie sau de deces al persoanei la care aceasta modificare se refera, in
vederea inscrierii mentiunilor corespunzatoare.
(2) Daca modificarea a fost dispusa printr-o hotarare judecatoreasca definitiva
si irevocabila sau prin orice alt inscris prevazut de lege, aceasta se comunica
din oficiu, in termenul prevazut la alin. (1).
(3) Inscrierea in actele de stare civila, pe baza documentelor prevazute la
alin. (1), a mentiunilor referitoare la modificarea intervenita in statutul
civil se poate face si la cererea persoanei interesate.
Art.
9
In cazul in care ofiterul de stare civila refuza sa intocmeasca un act sau sa
inscrie o mentiune ce intra in atributiile sale, persoana nemultumita poate
sesiza judecatoria in raza careia domiciliaza.
Art.
10
(1) Pe baza actelor de stare civila se elibereaza certificatele de nastere si
de casatorie ale titularilor sau reprezentantilor legali ai acestora, iar
certificatele de deces, membrilor familiei sau altor persoane indreptatite.
Certificatele de stare civila se pot elibera si altor persoane imputernicite
prin procura speciala. In certificatele de stare civila nu vor fi preluate
titlurile de noblete, chiar daca au fost inscrise in unele acte de stare
civila.
(2) In cazul in care certificatul de stare civila nu a fost eliberat la data
intocmirii actului, eliberarea acestuia se face la cererea scrisa a persoanei
indreptatite.
(3) Cererea se depune la serviciul public comunitar local de evidenta a
persoanelor sau, dupa caz, la primaria unitatii administrativ-teritoriale care
are in pastrare registrul de stare civila sau de la domiciliul ori resedinta
petitionarului. In cazul in care registrul de stare civila nu se afla in
pastrarea autoritatii la care s-a depus cererea, aceasta ii solicita
serviciului public comunitar local de evidenta a persoanelor sau, dupa caz,
primarului unitatii administrativ-teritoriale competente, in termen de 3 zile.
In situatia in care exemplarul 1 al actului de stare civila lipseste ori actele
au fost predate Arhivelor Nationale, serviciul public comunitar local de
evidenta a persoanelor sau primaria competenta, care primeste cererea, solicita
extras, dupa caz, de pe actul ce se gaseste in pastrarea consiliului judetean,
a Consiliului General al Municipiului Bucuresti ori a Arhivelor Nationale, pe
baza caruia intocmeste si elibereaza certificatul de stare civila. Eliberarea
extraselor de pe actele de stare civila aflate in pastrarea Arhivelor Nationale
la cererea oficiilor de stare civila si a structurilor competente ale
Ministerului Administratiei si Internelor, precum si a altor autoritati publice
se face gratuit.
(4) Eliberarea altor certificate in locul celor pierdute, sustrase, distruse
sau deteriorate este supusa taxei de timbru, potrivit legii.
(5) Cererile privind procurarea si eliberarea certificatelor de stare civila
ale cetatenilor straini ale caror acte si fapte de stare civila s-au produs si
s-au inregistrat in Romania, adresate misiunilor diplomatice si oficiilor
consulare ale acestor tari, acreditate in Romania, precum si ale cetatenilor romani
aflati in strainatate, adresate misiunilor diplomatice si oficiilor consulare
de cariera ale Romaniei sau Ministerului Administratiei si Internelor, vor fi
solutionate de Inspectoratul National pentru Evidenta Persoanelor din cadrul
Ministerului Administratiei si Internelor.
(6) Transmiterea acestor documente se va face, dupa caz, prin Ministerul
Afacerilor Externe, daca actele au fost solicitate prin misiunile diplomatice
si oficiile consulare de cariera ale Romaniei, prin misiunile diplomatice si oficiile
consulare acreditae in Romania sau prin Ministerul Administratiei si
Internelor, potrivit conventiilor la care tara noastra este parte.
(7) Certificatele de stare civila eliberate de serviciul public comunitar local
de evidenta a persoanelor sau, dupa caz, de ofiterul de stare civila din cadrul
primariei unitatii administrativ-teritoriale care a inregistrat actele si
faptele de stare civila sunt valabile si in strainatate.
(8) Certificatele de stare civila se completeaza cu cerneala speciala de culoare
neagra, precum si, dupa caz, in sistem informatic, in conditiile legii.
Art.
11
(1) Este interzisa retinerea certificatelor de stare civila de catre orice
persoana, cu exceptia cazurilor prevazute de lege.
(2) In cazul in care autoritatile investite cu atributii de stare civila
constata ca unele date din cuprinsul unui certificat de stare civila nu
corespund cu cele din actul pe baza caruia a fost eliberat, certificatul se
retine si se sesizeaza serviciul public comunitar local de evidenta a persoanelor
sau, dupa caz, ofiterul de stare civila din cadrul primariei unitatii
administrativ-teritoriale competente, in vederea anularii si eliberarii unui
nou certificat.
Sectiunea 2 - Dovada starii civile
Art.
12
Starea civila se dovedeste cu acele intocmite in registrele de stare civila,
precum si cu certificatele de stare civila eliberate pe baza acestora.
Art.
13
(1) In cazul prevazut la art. 9, starea civila se poate dovedi prin orice
mijloace de proba in fata instantei judecatoresti, in situatiile prevazute la
art. 103 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu
modificarile ulterioare.
(2) Prevederile art. 103 din Legea nr. 287/2009, republicata, cu modificarile
ulterioare, cu privire la dovada starii civile sunt aplicabile si in cazul in
care se solicita serviciilor publice comunitare locale de evidenta a
persoanelor sau ofiterului de stare civila din cadrul primariei unitatii
administrativ-teritoriale competente reconstituirea sau intocmirea ulterioara a
actelor de stare civila.
Capitolul II - Intocmirea actelor de
stare civila
Sectiunea 1 - Intocmirea actului de
nastere
Art.
14
(1) Intocmirea actului de nastere se face la serviciul public comunitar local
de evidenta a persoanelor sau, dupa caz, de ofiterul de stare civila din cadrul
primariei unitatii administrativ-teritoriale in a carei raza s-a produs
evenimentul, pe baza declaratiei verbale a persoanelor prevazute la art. 16, a
actului de identitate al mamei si al declarantului, a certificatului medical
constatator al nasterii si, dupa caz, a certificatului de casatorie al
parintilor.
(2) Daca declaratia priveste pe un copil din afara casatoriei, iar
recunoasterea paternitatii are loc in momentul declararii nasterii, datele
privind pe tatal copilului se inscriu in rubricile corespunzatoare din
cuprinsul actului de nastere ce se intocmeste.
(3) Declararea nasterii se face in termen de 15 zile pentru copilul nascut viu
si in termen de 3 zile pentru copilul nascut mort. Termenele se socotesc de la
data nasterii. In cazul in care copilul nascut viu a decedat inauntrul
termenului de 15 zile, declararea nasterii se face in termen de 24 de ore de la
data decesului. Pentru copilul nascut mort se intocmeste numai actul de
nastere.
Art.
15
(1) Numele de familie si prenumele copilului se stabilesc potrivit art. 84 din
Legea nr. 287/2009, republicata, cu modificarile ulterioare.
(2) Ofiterul de stare civila are obligatia de a refuza motivat, comunicand in
scris declarantului, inregistrarea prenumelor formate din cuvinte indecente,
ridicole ori altele asemenea, de natura a afecta ordinea publica si bunele
moravuri sau interesele copilului, dupa caz.
(3) Daca parintii nu au nume de familie comun sau exista neconcordanta intre
prenumele copilului trecut in certificatul medical constatator al nasterii si
declaratia verbala a declarantului, intocmirea actului de nastere se face pe
baza declaratiei scrise si semnate de ambii parinti, din care sa rezulte numele
de familie si prenumele copilului. In lipsa acordului parintilor cu privire la
numele de familie, instanta de tutela hotaraste si comunica de indata hotararea
ramasa definitiva si irevocabila serviciului public comunitar local de evidenta
a persoanelor sau, dupa caz, ofiterului de stare civila din cadrul primariei
unitatii administrativ-teritoriale unde s-a produs evenimentul, in vederea
intocmirii actului de nastere.
Art.
16
Au obligatia de a face declaratia de nastere oricare dintre parinti, iar daca,
din diferite msdotive, nu o pot face, obligatia declararii revine medicului, persoanelor
care au fost de fata la nastere, personalului desemnat din unitatea sanitara in
care a avut loc nasterea sau oricarei persoane care a luat cunostinta despre
nasterea copilului.
Art.
17
(1) Cand declaratia de nastere a fost facuta dupa expirarea termenlor prevazute
de art. 14 alin. (3), inauntrul termenului de un an de la nastere, intocmirea
actului de nastere se face cu aprobarea primarului, respectiv a sefului
misiunii diplomatice sau al oficiului consular de cariera.
(2) Daca nasterea s-a produs in strainatate si intocmirea actului nu a fost
facuta la misiunea diplomatica sau la oficiul consular de cariera al Romaniei
ori la autoritatea locala din strainatate, intocmirea actului de nastere se
face in tara, la serviciul public comunitar local de evidenta a persoanelor
sau, dupa caz, de ofiterul de stare civila din cadrul primariei unitatii
administrativ-teritoriale pe a carei raza se afla domiciliul parintilor, dupa
ce Ministerul Administratiei si Internelor verifica, prin intermediul Ministerului
Afacerilor Externe, daca nasterea nu a fost inregistrata in strainatate.
Art.
18
(1) Cand declaratia a fost facuta dupa trecerea unui an de la data nasterii,
intocmirea actului se face in baza hotararii judecatoresti definitive si
irevocabile, care trebuie sa contina toate datele necesare intocmirii actului
de nastere.
(2) Actiunea se introduce la judecatoria in a carei raza teritoriala are
domiciliul persoana interesata sau unde are sediul serviciul de protectie
speciala a copilului. Cererea se solutioneaza potrivit dispozitiilor privind
procedura necontencioasa din Codul de procedura civila. In vederea
solutionarii, instanta solicita serviciului public comunitar de evidenta a
persoanelor in a carei raza administrativ-teritoriala are domiciliul persoana
interesata sau se afla sediul serviciului de protectie speciala a copilului
verificari pentru stabilirea identitatii, precum si avizul medicului legist cu
privire la varsta si sexul persoanei al carei act de nastere se cere a fi
intocmit. Judecarea cauzei se face cu participarea procurorului.
(3) Dispozitiile alin. (1) si (2) sunt aplicabile in mod corespunzator si in
cazul in care nasterea unui cetatean roman s-a produs in strainatate, iar
declaratia de nastere se face in tara.
Art.
19
(1) Orice persoana care a gasit un copil ale carui date de identificare nu se
cunosc este obligata sa anunte cea mai apropiata unitate de politie in termen
de 24 de ore.
(2) Intocmirea actului de nastere al copilului gasit se face in termen de 30 de
zile de la data gasirii acestuia, de catre serviciul public comunitar de
evidenta a persoanelor in a carui raza administrativ-teritoriala a fost gasit
copilul, pe baza unui proces-verbal intocmit si semnat de reprezentantul
serviciului public de asistenta sociala, de reprezentantul unitatii de politie
competente si de medic.
(3) In procesul-verbal prevazut la alin. (2), care se intocmeste in termen de 3
zile de la data gasirii copilului, trebuie sa se mentioneze data, locul si
imprejurarile in care a fost gasit copilul, sexul si data presupusa a nasterii
acestuia, stabilita de medic.
(4) Obligatia de a face demersurile necesare in vederea inregistrarii nasterii
copilului revine serviciului public de asistenta sociala in a carui raza
administrativ-teritoriala a fost gasit acesta.
Art.
20
(1) Intocmriea actului de nastere, in cazul copilului parasit de mama in
unitati sanitare, se face imediat dupa implinirea termenului de 30 de zile de
la intocmirea procesului-verbal de constatare a parasirii copilului, semnat de
reprezentantul directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului,
de reprezentantul politiei si de cel al unitatii sanitare.
(2) Daca identitatea mamei nu a fost stabilita in termenul prevazut la alin.
(1), serviciul public de asistenta sociala in a carui raza
administrativ-teritoriala a fost gasit copilul, pe baza documentatiei transmise
de directia generala de asistenta sociala siprotectia copilului, are obligatia
sa solicite, in termen de 48 de ore, primarului competent sa intocmeasca actul
de nastere dispozitia privind stabilirea numelui si prenumelui copilului si sa
faca declaratia de inregistrae a nasterii la serviciul public comunitar de
evidenta a persoanelor. Dispozitia privind stabilirea numelui si prenumelui
copilului se emite de catre primar in termen de 5 zile de la data
solicitarii.
(3) Intocmirea actului de nastere se face pe baza procesului-verbal prevazut la
alin. (1), a certificatului medical constatator al nasterii, a autorizarii
instantei de tutela in a carei circumscriptie a fost gasit copilul, cu privire
la masura plasamentului in regim de urgenta, a raspunsului politiei cu privire
la rezultatul verificarilor privind identitatea mamei, a dispozitiei de
stabilire a numelui si prenumelui copilului si a declaratiei de inregistrare a
nasterii.
Art.
21
In cazurile prevazute la art. 19 si 20, daca nu se cunosc numele de familie si
prenumele copilului, acestea se stabilesc, prin dispozitie, de catre primarul
unitatii administrativ-teritoriale unde se inregistreaza nasterea.
Art.
22
La inregistrarea nasterii, ofiterul de stare civila atribuie si inscrie codul
numeric personal, care se mentioneaza in certificatul de nastere, precum si in
toate celelalte acte care privesc persoana in cauza.
Art.
23
(1) In cazul adoptiei se va intocmi un nou act de nastere de catre serviciul
public comunitar local de evidenta a persoanelor sau, dupa caz, de ofiterul de
stare civila din cadrul primariei unitatii administrativ-teritoriale in raza
careia se afla domiciliul adoptatorului ori sediul institutiei de ocrotire in
ingrijirea careia se gaseste adoptatul.
(2) In situatia in care adoptatorii sunt cetateni straini ori cetateni romani
cu domiciliul sau cu resedinta in strainatate, noul act de nastere se va
intocmi de serviciul public comunitar local de evidenta a persoanelor sau, dupa
caz, de ofiterul de stare civila din cadrul primariei unitatii
administrativ-teritoriale in raza careia se afla domiciliul celui adoptat ori
sediul institutiei de ocrotire, in cazul copiilor aflati in ingrijirea
acesteia.
(3) In noul act de nastere intocmit, rubrica "Locul nasterii" se va
completa cu datele din actul de nastere initial.
Sectiunea 2 - Intocmirea actului de
casatorie
Art.
24
(1) Casatoria se incheie de catre ofiterul de stare civila la sediul
serviciului public comunitar local de evidenta a persoanelor, al primariei in a
carei raza de competenta teritoriala isi are domiciliul ori resedinta unul
dintre viitorii soti sau, dupa caz, la un sediu destinat acestui scop, stabilit
de primarul unitatii administrativ-teritoriale respective.
(2) Casatoria se poate incheia in afara sediului serviciului public comunitar
local de evidenta a persoanelor sau, dupa caz, al primariei competente, cu
aprobarea primarului.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), casatoria poate fi incheiata la
serviciul public comunitar local de evidenta a persoanelor sau, dupa caz, la o
alta primarie decat cea in a carei raza teritoriala domiciliaza sau isi au
resedinta viitorii soti, cu aprobarea primarului unitatii administrativ-teritoriale
unde se incheie casatoria.
(4) Serviciul public comunitar local de evidenta a persoanelor ori primaria
unde urmeaza sa se incheie casatoria va instiinta, de indata, primaria de
domiciliu sau de resedinta a viitorilor soti, in vederea publicarii declaratiei
de casatorie.
Art.
25
(1) Declaratia de casatorie se face personal de catre viitorii soti, in scris,
la serviciul public comunitar local de evidenta a persoanelor sau, dupa caz, la
primaria competenta, misiunea diplomatica ori oficiul consular unde urmeaza a
se incheia casatoria. In declaratia de casatorie, viitorii soti vor arata ca nu
exista niciun impediment legal la casatorie si vor mentiona numele de familie
pe care il vor purta in timpul casatoriei, precum si regimul matrimonial
ales.
(2) Pentru motive temeinice, daca unul dintre viitorii soti se afla in
imposibilitatea de a se deplasa la sediul serviciului public comunitar local de
evidenta a persoanelor sau, dupa caz, al primariei competente, declaratia de
casatorie se poate face si in afara sediului acestuia/acesteia, in fata
ofiterului de stare civila.
(3) Ofiterul de stare civila care primeste declaratia de casatorie solicita
viitorilor soti sa prezinte actele de identitate, certificatele de nastere,
certificatele medicale privind starea sanatatii acestora, precum si:
a) autorizarea instantei de tutela in a carei circumscriptie isi are domiciliul
cel care cere incuviintarea pentru incheierea casatoriei, in cazul existentei
unor impedimente rezultate din conditiile de rudenie fireasca sau adptie, in
conditiile prevazute de lege;
b) avizul medical, dovada incuviintarii parintilor ori, dupa caz, a tutorelui
si autorizarea instantei de tutela in a carei circumscriptie minorul isi are
domiciliul pentru incheierea casatoriei, in cazul existentei unor impedimente
legate de varsta matrimoniala; dispozitiile art. 272 alin. (2) ultima teza si
alin. (3)-(5) din Legea nr. 287/2009, republicata, cu modificarile ulterioare,
se aplica in mod corespunzator.
(4) Daca unul dintre viitorii soti, parintii sau tutorele nu se afla in
unitatea administrativ-teritoriala unde urmeaza a se incheia casatoria, ei pot
face declaratia de casatorie, respectiv pot depune dovada incuviintarii
prevazute la alin. (3) lit. b) la serviciul public comunitar local de evidenta
a persoanelor sau, dupa caz, la primaria unitatii administrativ-teritoriale
unde au domiciliul sau resedinta, care o transmite in termen de 48 de ore
serviciului public comunitar local de evidenta a persoanelor sau, dupa caz,
primariei unde urmeaza a se incheia casatoria.
Art.
26
Ofiterul de stare civila dispune publicarea declaratiei de casatorie in ziua
primirii acesteia, prin afisarea in extras intr-un loc special amenajat la
sediul serviciului public comunitar local de evidenta a persoanelor sau al primariei,
respectiv al misiunii diplomatice sau al oficiului consular unde urmeaza sa se
incheie casatoria, precum si pe pagina de internet a acestuia/acesteia. Dupa
caz, declaratia de casatorie se afiseaza si la sediul serviciului public
comunitar local de evidenta a persoanelor sau al primariei unde celalalt sot
isi are domiciliul sau resedinta.
Art.
27
(1) Casatoria se incheie dupa 10 zile de la afisarea declaratiei de casatorie,
termen in care se cuprind atat data afisarii, cat si data incheierii casatoriei.
(2) Primarul municipiului, al sectorului municipiului Bucuresti, al orasului
sau al comunei unde urmeaza a se incheia casatoria poate sa incuviinteze,
pentru motive temeinice, incheierea casatoriei inainte de implinirea termenului
prevazut la alin. (1).
(3) Daca de la data depunerii declaratiei de casatorie au trecut 30 de zile si
casatoria nu a fost incheiata ori daca viitorii soti doresc sa modifice
declaratia initiala, acestia vor face o noua declaratie de casatorie.
Dispozitiile alin. (1) si (2) si ale art. 26 se aplica in mod
corespunzator.
Art.
28
(1) In cazul in care constata ca nu sunt indeplinite cerintele prevazute de
lege pentru incheierea casatoriei, ofiterul de stare civila refuza sa incheie
casatoria si consemneaza refuzul intr-un proces-verbal.
(2) In cazul refuzului ofiterului de stare civila de a incheia casatoria,
persoana nemultumita poate sesiza instanta de tutela in raza careia
domiciliaza.
Art.
29
(1) La incheierea casatoriei, ofiterul de stare civila ia consimtamantul viitorilor
soti, liber si deplin exprimat, in prezenta a 2 martori, dupa care ii declara
casatoriti, le citeste dispozitiile privind drepturile si indatoririle sotilor
din Legea nr. 287/2009, republicata, cu modificarile ulterioare, si intocmeste,
de indata, actul de casatorie.
(2) Actul de casatorie se semneaza de catre soti, cu numele de familie pe care
au convenit sa il poarte in timpul casatoriei, de cei 2 martori si de catre
ofiterul de stare civila.
Art.
30
La incheierea casatoriei intre cetateni straini sau intre acestia si cetateni
romani, daca nu cunosc limba romana, precum si in cazul in care unul sau ambii
soti sunt surdomuti, se va folosi interpret autorizat, incheindu-se in acest
sens un proces-verbal.
Art.
31
(1) Ofiterul de stare civila poate incheia casatoria intre cetateni straini sau
intre acestia si cetateni romani numai daca, pe langa actele prevazute la art.
25, viitorii soti cetateni straini prezinta dovezi eliberate de misiunile
diplomatice sau oficiile consulare ale tarilor ai caror cetateni sunt, din care
sa rezulte ca sunt indeplinite conditiile de fond, cerute de legea lor
nationala, pentru incheierea casatoriei. Dispozitiile art. 277 alin. (1) din
Legea nr. 287/2009, republicata, cu modificarile ulterioare, se aplica in mod
corespunzator.
(2) Cetatenii statelor cu care Romania a incheiat traate/conventii/acorduri de
asistenta juridica in materie civila sau de drept al familie, precum si
cetatenii statelor care nu au misiune diplomatica acreditata in Romania fac
dovada indeplinirii conditiilor de fond cerute de legea lor nationala pentru
incheierea casatoriei, cu documente justificative eliberate de autoritatile
competente ale statului de cetatenie.
(3) Documentele prevazute la alin. (1) si (2) trebuie sa fie insotite de
declaratii notariale ale viitorilor soti din care sa rezulte ca indeplinesc
conditiile necesare incheierii casatoriei in Romania.
Sectiunea 3 - Intocmirea actului de
deces
Art.
32
(1) Intocmirea actului de deces se face la serviciul public comunitar local de
evidenta a persoanelor sau, dupa caz, de ofiterul de stare civila din cadrul
primariei unitatii administrativ-teritoriale in a carei raza s-a produs
decesul, pe baza certificatului medical constatator al decesului si a declaratiei
verbale facute de membrii familiei decedatului sau, in lipsa acestora, de una
dintre urmatoarele persoane:
a) medicul sau alt cadru din unitatea sanitara unde s-a produs decesul;
b) orice persoana care are cunostinta despre deces.
(2) Declarantul va depune certificatul medical constatator al decesului,
documentul de identitate si, dupa caz, documentul de evidenta militara ale
celui decedat.
Art.
33
(1) Declararea decesului se face in termen de 3 zile de la data incetarii din
viata a persoanei. In acest termen se cuprind atat ziua in care s-a produs
decesul, cat si ziua in care se face declaratia.
(2) Cand decesul se datoreaza unei sinucideri, unui accident sau altor cauze
violente, precum si in cazul gasirii unui cadavru, declararea se face in termen
de 48 de ore, socotit din momentul decesului sau al gasirii cadavrului.
(3) In cazurile prevazute la alin. (2), pentru intocmirea actului de deces este
necesara si dovada eliberata de politie sau de parchet, din care sa rezulte ca
una dintre aceste autoritati a fost sesizata despre deces.
(4) In cazul in care decesul nu a fost declarat in termenul prevazut la alin.
(1) sau, dupa caz, la alin. (2), intocmirea actului de deces se face cu
aprobarea parchetului.
Art.
34
In cazul in care se declara decesul unui copil nascut viu, care a incetat din
viata fara ca declararea nasterii sa fi fost facuta in termenele prevazute de
lege, ofiterul de stare civila va intocmi mai intai actul e nastere si apoi pe
cel de deces. Daca, din motive temeinice, actul de nastere nu poate fi
intocmit, ofiterul de stare civila intocmeste actul de deces si ulterior
urmareste inregistrarea nasterii.
Art.
35
(1) Certificatul medical constatator al decesului, in care se consemneaza cauza
decesului, se intocmeste si se semneaza de catre medic sau, in lipsa acestuia,
de catre un cadru medical sanitar care a facut constatarea.
(2) Daca decesul s-a produs pe o nava sau pe o aeronava si nu exista medic la
bord, constatarea decesului se va face in primul port sau aeroport de escala,
de catre un medic.
(3) In situatia cand durata calatoriei navei pana la primul port de escala este
mai mare de 24 de ore, constatarea decesului se face de catre comandant,
impreuna cu consiliul de bord, si se consemneaza in jurnalul de bord. In caz de
moarte violenta, comandantul navei va efectua cercetari, potrivit legii.
Art.
36
(1) Documentul cu care se face dovada identitatii persoanei decesate si
documentele de evidenta militara ale acesteia, dupa caz, se retin de catre
ofiterul de stare civila si se inainteaza serviciului public comunitar de
evidenta a persoanelor la care este arondata unitatea
administrativ-teritoriala, respectiv centru militar zonal/judetean/de sector,
pe raza careia/caruia persoana decedata a avut ultimul domiciliu, in termen de
10 zile de la data inregistrarii decesului.
(2) In cazul misiunilor diplomatice si oficiilor consulare ale Romaniei,
documentul cu care se face dovada identitatii persoanei decesate se transmite
cu primul curier diplomatic, organizat de la data inregistrarii
decesului.
(3) In cazurile in care declarantul nu poate prezenta documentul prevazut la
alin. (1) si (2), precizeaza in scris motivul neprezentarii acestuia si datele
de stare civila ale decedatului. Declaratia se inainteaza autoritatii prevazute
la alin. (1).
(4) Structura de stare civila din cadrul serviciului public comunitar local de
evidenta a persoanelor sau, dupa caz, ofiterul de stare civila din cadrul
primariei unitatii administrativ-teritoriale in a carei raza se afla ultimul
domiciliu al defunctului are obligatia de a comunica, in scris, camerei
notarilor publici in a carei raza administrativ-teritoriala se afla lista
actualizata a actelor de deces intocmite. Lista se transmite lunar si va
cuprinde in mod obligatoriu numele, prenumele si ultimul domiciliu al
defunctului.
(5) Misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei acreditate in
strainatate comunica lista prevazuta la alin. (4) Ministerului Afacerilor
Externe, care o transmite Camerei Notarilor Publici Bucuresti.
Art.
37
(1) Intocmirea actului de deces privind un cadavru gasit se face la serviciul
public comunitar localde evidenta a persoanelor sau, dupa caz, de ofiterul de
stare civila din cadrul primariei unitatii administrativ-teritoriale in a carei
raza a fost gasit.
(2) Inregistrarea cadavrului neidentificat se va face in baza documentelor
prevazute la art. 32 si la art. 33 alin. (3), precum si a procesului-verbal
intocmit de medic, care va cuprinde varsta, sexul, locul unde a fost gasit
cadavrul, data si cauza decesului.
(3) Datele privind identitatea cadavrului, stabilite ulterior de politie, se
inscriu prin mentiune pe actul respectiv. Mentiunea se comunica serviciului
public comunitar local de evidenta a persoanelor sau primariei care are in
pastrare actul de nastere si, dupa caz, comandamentului militar.
Art.
38
(1) Ofiterul de stare civila, dupa intocmirea actuli de deces, elibereaza
declarantului o adeverinta de inhumare sau de incinerare a cadavrului.
(2) Inhumarea sau incinerarea unui cetatean roman al carui deces s-a produs si
s-a inregistrat in strainatate se face pe baza adeverintei elierate de
serviciul public comunitar local de evidenta a persoanelor sau de ofiterul de
stare civila din cadrul primariei unitatii administrativ-teritoriale in a carei
raza urmeaza sa se faca inhumarea sau incinerarea. Adeverinta se intocmeste pe
baza certificatului de deces eliberat de autoritatile straine, precum si a
traducerii legalizate a acestuia. Cand decesul cetateanului roman s-a
inregistrat la misiunea diplomatica a Romaniei, adeverinta se intocmeste pe
baza certificatului de deces emis de misiunea diplomatica sau de oficiul
consular de cariera.
(3) Adeverinta prevazuta la alin. (1) si (2) se elibereaza intr-un singur
exemplar. In cazul in care declarantul decesului nu mai detine adeverinta de
inhumare sau de incinerare, la solicitarea acestuia, autoritatile prevazute la
alin. (1) si (2) ii elibereaza un duplicat.
(4) Daca decesul unui cetatean roman s-a produs pe o aeronava aflata in afara
teritoriului Romaniei sau pe o nava aflata in afara apelor teritoriale romane,
iar cadavrul este transportat in tara, inhumarea sau incinerarea se face pe
baza dovezii eliberate de comandantul navei sau al aeronavei, potririt art. 7
alin. (6).
Art.
39
Intocmirea actului de deces, in baza unei hotarari judecatoresti definitive
declarative de moarte, se face din oficiu sau la cererea persoanei interesate,
dupa caz, de catre serviciul public comunitar local de evidenta a persoanelor
sau ofiterul de stare civila din cadrul primariei unitatii
administrativ-teritoriale de la:
a) locul nasterii al celui declarat mort;
b) domiciliul celui declarat mort, in cazul cand actul de nastere a fost
intocmit de autoritatile locale din strainatate;
c) domiciliul persoanei care a solicitat declararea judecatoreasca a mortii, in
situatia in care locul nasterii si domiciliul decedatului sunt
necunoscute.
Sectiunea 4 - Intocmirea actelor de
stare civila ale cetatenilor romani aflati in strainatate
Art.
40
(1) Intocmireda actelor de stare civila privind cetatenii romani aflati in
strainatate se face la misiunile diplomatice, la oficiile consulare de cariera
ale Romaniei sau la autoritatile locale competente.
(2) Cetatenii romani aflati in strainatate pot solicita inscrierea in
registrele de stare civila romane, de la misiunile diplomatice sau oficiile
consulare de cariera ale Romaniei, a certificatelor de stare civila eliberate
de autoritatile straine, care ii priveste, in cazul in care inregistrarea
actului sau faptului de stare civila a fost facuta in prealabil la autoritatea
din statul in care acestia se afla; inscrierea se face cu aprobarea sefilor
misiunilor diplomatice sau ai oficiilor consulare, iar refuzul acestora se
motiveaza.
(3) Autoritatea competenta in materie de evidenta a populatiei repartizeaza
misiunilor diplomaatice si oficiilor consulare ale Romaniei liste cu coduri
numerice precalculate in vederea inscrierii lor in actele de nastere intocmite
si in certificatele eliberate in baza acestora.
Art.
41
(1) Sefii misisunilor diplomatice si ai oficiilor consulare de cariera ale
Romaniei incheie casatorii intre cetateni romani sau daca unul dintre viitorii
soti este cetatean roman, daca aceasta este in concordanta cu legislatia tarii
in care sunt acreditati si daca cel putin unul dintre viitorii soti, cetatean
roman, are domiciliul sau resedinta in circumscriptia consulara a misiunii
diplomatice ori a oficiului consular.
(2) Misiunile diplomatice si oficiile consulare de cariera ale Romaniei trimit,
prin Ministerul Afacerilor Externe, actele din primul exemplar al registrelor
de stare civila, pe masura completarii lor, la Directia Publica de Evidenta a
Persoanelor si Stare Civila a Sectorului 1 al Municipiului Bucuresti, impreuna
cu documentele primare pe baza carora s-a intocmit actul. Al doilea exemplar al
actelor din registrele de stare civila se trimite, in termen de 30 de zile de
la data cand toate actele au fost completate, la Directia Generala de Evidenta
a Persoanelor a Municipiului Bucuresti.
(3) Actele de stare civila ale cetatenilor romani, intocmite de autoritatile
straine, au putere doveditoare in tara numai daca sunt inscrise sau transcrise
in registrele de stare civila romane. Transcrierea certificatelor si a
extraselor de stare civila se efectueaza cu aprobarea primarului unitatii
administrativ-teritoriale de la locul de domiciliu al solicitantului, cu avizul
prealabil al serviciului public comunitar judetean de evidenta a persoanei.
Cetateanul roman este obligat ca, in termen de 6 luni de la intoarcerea in tara
sau de la primirea din strainatate a certificatului sau a extrasului de stare
civila, sa ceara transcrierea acestor acte la serviciul public comunitar local
de evidenta a persoanelor sau la primaria unitatii administrativ-teritoriale in
a carei raza domiciliaza.
(4) Inscrierea sau transcrierea in registrele de stare civila romane a
certificatelor sau a extraselor de stare vicila eliberate de autoritatile
straine, cre nu contin toate rubricile prevazute de certificatele de stare
civila romane, se efectueaza pe baza documentului original emis de autoritatile
straine si a altor inscrisuri autentice, emise de autoritatile publice
competente romane sau, dupa caz, straine, care fac dovada datelor ce trebuie
inscrise la rubricile respective, prezentate de solicitant.
(5) Transcrierea certificatelor si a extraselor de stare civila privind
cetatenii romani care nu au avut niciodata domiciliul in Romania se face cu
aprobarea primarului sectorului 1 al municipiului Bucuresti si cu avizul
prealabil al sefului Directiei Publice de Evidenta a Persoanelor si Stare
Civila a Sectorului 1 al Municipiului Bucuresti in termen de 60 de zile de la
data depunerii cererii de transcriere.
(6) Cetatenii romani ale caror acte de stare civila au fost inregistrate in
localitati care au apartinut Romaniei, iar in prezent se gasesc pe teritoriul
altor state, pot solicita intocmirea actelor de stare civila la serviciul
public comunitar local de evidenta a persoanelor sau la primaria unitatii
administrativ-teritoriale in a carei raza isi au domiciliul, pe baza extrasului
de pe actul de stare civila ce se gaseste in pastrarea Arhivelor Nationale, cu
aplicarea prevederilor art. 10 alin. (3). Transcrierea acestor extrase in
registrele de stare civila se face cu aprobarea primarului unitatii
administrativ-teritoriale de la locul de domiciliu al solicitantului si cu
avizul prealabil al serviciului public comunitar judetean de evidenta a
persoanelor sau, dupa caz, al Directiei Generale de Evidenta a Persoanelor a
Municipiului Bucuresti.
(7) Este interzisa transcrierea/inscrierea certificatelor sau extraselor de
stare civila emise de autoritatile straine privind casatoria dintre persoane de
acelasi sex ori a parteneriatelor civile, incheiate sau contractate in
strainatate, fie de cetateni romani, fie de cetateni straini.
Art.
42
(1) Registrul national de evidenta a persoanelor este actualizat prin mijloace
informatice cu date continute de certificatele sau extrasele de stare civila
eliberate cetatenilor romani de autoritatile straine care au fost
inscrise/transcrise in registrele de stare civila, astfel:
a) in cazul unitatilor administrativ-teritoriale unde functioneaza servicii
publice comunitare locale de evidenta a persoanelor, primarul dispune
serviciului public comunitar local de evidenta a persoanelor actualizarea
componentei locale a Registrului national de evidenta a persoanelor;
b) in cazul unitatilor administrativ-teritoriale unde nu functioneaza servicii
publice comunitare locale de evidenta a persoanelor, primarul sau persoana
delegata de acesta sa indeplineasca atributiile de ofiter de stare civila
actualizeaza Registrul national de evidenta a persoanelor;
c) serviciul public comunitar local de evidenta a persoanelor al sectorului 1
al municipiului Bucuresti actualizeaza, prin mijloace informatice, Registrul
national de evidenta a persoanelor cu datele continute de actele de stare
civila eliberate cetatenilor romani de autoritatile straine, inscrise in
conditiile prevazute la art. 40 alin. (2) in registrele de stare civila romane
de la misiunile diplomatice sau oficiile consulare de cariera ale
Romaniei.
(2) Pana la asigurarea infrastructurii informatice necesre indeplinirii
obligatiei prevazute la alin. (1) lit. b), primarul care a aprobat transcrierea
sau persoana delegata de acesta sa indeplineasca atributiile de ofiter de stare
civila transmite extrase pentru uz oficial de pe certificatele sau extrasele de
stare civila transcrise la serviciul public comunitar local de evidenta a
persoanelor la care este arondata unitatea administrativ-teritoriala pe raza
careia domiciliaza titularul actului transcris, in vederea actualizarii
componentei locale a Registrului national de evidenta a persoanelor.
(3) Pe masura asigurarii infrastructurii informatice necesare, serviciile
publice comunitare locale de evidenta a persoanelor efectueaza activitatile de
actualizare direct in Registrul national de evidenta a persoanelor.
Capitolul III - Inscrierea mentiunilor
in actele de stare civila
Art.
43
In actele de nastere si, atunci cand este cazul, in cele de casatorie sau de
deces se inscriu mentiuni cu privire la modificarile intervenite in starea
civila a persoanei, in urmatoarele cazuri:
a) stabilirea filiatiei prin recunoastere sau hotarare judecatoreasca
definitiva si irevocabila si incuviintarea purtarii numelui;
b) contestarea recunoasterii sau tagaduirea paternitatii;
c) casatorie, desfacerea, incetarea sau anularea casatoriei;
d) adoptie, desfacerea, incetarea sau anularea adoptiei;
e) pierderea sau dobandirea cetateniei romane;
f) schimbarea numelui;
g) deces;
h) rectificare, completare sau anulare a actelor de stare civila ori a
mentiunilor inscrise pe ele;
i) schimbarea sexului, dupa ramanerea definitiva si irevocabila a hotararii
judecatoresti.
Art.
44
Modificarile intervenite in statutul civil al cetatenilor romani aflati in
strainatate se inscriu de ofiterul de stare civila prin mentiune pe marginea
actelor de stare civila, cu aprobarea Inspectoratului National pentru Evidenta
Persoanelor.
Art.
45
Pe masura asigurarii infrastructurii informatice necesare, comunicarile privind
faptele de stare civila, precum si cele referitoare la inscrierea mentiunilor
in actele de stare civila se realizeaza si in sistem informatic.
Art.
46
Inscrierea mentiunii de stabilire a filiatiei pe actul de nastere si, dupa caz,
de casatorie si de deces se face din oficiu sau la cererea celui interesat, pe
baza actului de recunoastere intocmit potrivit legii sau a hotararii
judecatoresti definitive si irevocabile. In situatia in care, ulterior, prin
hotarare definitiva si irevocabila s-a incuviintat purtarea numelui de familie
al parintelui fata de care s-a stabilit filiatia, mentiunea se inscrie si pe
actele de nastere ale copiilor minori, iar in cazul copiilor majori, numai la
cererea acestora.
Art.
47
Desfacerea, an ularea sau constatarea nulitatii adoptiei, dispusa prin hotarare
judecatoreasca definitiva si irevocabila, se inscrie, prin mentiune, pe actul
de nastere initial si, dupa caz, pe cel intocmit in urma adoptiei, pe actul de
caatorie sipe actele de nastere ale copiilor minori ai celui adoptat, iar in
cazul copiilor majori, numai la cererea acestora. Mentiunea se inscrie, din
oficiu sau la cererea persoanei interesate, pe baza hotararii judecatoresti
definitive si irevocabile.
Art.
48
Incetarea casatoriei prin decesul sau prin declararea judecatoreasca a mortii
unuia dintre soti, constatarea nulitatii, anulararea sau desfacerea casatoriei
se inscrie prin mentiune pe actul de castorie si pe cele de nastere a fostilor
soti. Mentiunea se inscrie, din oficiu, pe baza comun icarii primite de la
ofiterul de stare civila care a intocmit actul de deces, a hotararii
judecatoresti definitive si irevocabile, a certificatului de divort transmis de
ofiterul de stare civila sau de notarul public ori la cererea persoanei interesate.
Art.
49
Mentiunea privitoare la schimbarea numelui se inscrie pe actele de stare civila
ale persoanei in cauza, potrivit legii.
Art.
50
Mentiunile privind acordarea sau pierderea cetateniei romane se inscriu pe
actul de nastere si, daca este cazul, pe cel de casatorie, pe baza comunicarii
transmise de Ministerul Administratiei si Internelor.
Art.
51
La cerere, persoanelor indreptatite li se se pot elibera, potrivit art. 10,
certificate de stare civila cu mentiunile inscrise in actele de stare civila.
Certificatele de stare civila eliberate anterior se retrag si se
anuleaza.
Capitolul IV - Reconstituirea si
intocmirea ulterioara a actelor de stare civila
Art.
52
Reconstituirea actelor de stare civila se poate face, la cerere, daca:
a) registrele de stare civila au fost pierdute sau distruse, in totalitate ori
in parte;
b) actul de stare civila a fost intocmit in strainatate si nu poate fi procurat
certificatul ori extrasul de pe acest act.
Art.
53
Intocmirea ulterioara a actelor de stare civila se poate cere daca:
a) intocmirea actului de nastere sau de deces a fost omisa ori refuzata, desi
au fost depuse actele necesare intocmirii acestuia;
b) intocmirea actului de casatorie a fost omisa sau refuzata, desi a fost luat
consimtamantul sotilor de catre ofiterul de stare civila.
Art.
54
(1) Cererea de reconstituire sau de intocmire ulteioara a unui act de stare
civila, insotita de documentele doveditoare, se depune la serviciul public
comunitar local de evidenta a persoanelor sau la ofiterul de stare civila din
cadrul primariei unitatii administrativ-teritoriale competente sa intocmeasca
actul. In situatiile prevazute la art. 52 lit. b), cererea se depune la
serviciul public comunitar local de evidenta a persoanelor sau la ofiterul de stare
civila din cadrul primariei unitatii administrativ-teritoriale pe a carei raza
se afla domiciliul persoanei interesate. Cererea se solutioneaza in termen de
30 de zile, cu avizul prealabil al serviciului public comunitar judetean de
evidenta a persoanei, prin dispozitie a primarului, care se comunica
solicitantului in termen de 10 zile de la emitere.
(2) Dispozitia prevazuta la alin. (1) poate fi contestata la instanta
judecatoreasca in a carei raza teritoriala isi are sediul autoritatea
emitenta.
Art.
55
Dispozitiile art. 52-54 se aplica, in mod corespunzator, persoanelor fara
cetatenie, care au domiciliul in Romania.
Art.
56
In cazul in care unul dintre exemplarele registrului de stare civila este
pierdut sau distrus, in totalitate ori in parte, acesta se inlocuieste printr-o
copie intocmita de pe registrul existent, care se certifica pentru conformitate
de catre ofiterul de stare civila.
Capitolul V - Anularea, modificarea,
rectificarea sau completarea actelor de stare civila si a mentiunilor
Art.
57
(1) Anularea, completarea sau modificarea actelor de stare civila si a
mentiunilor inscrise pe acestea se poate face numai in temeiul unei hotarari
judecatoresti definitive si irevocabile.
(2) In cazul anularii, completarii si modificarii actelor de stare civila,
sesizarea instantei judecatoresti se face de catre persoana interesata, de
structurile de stare civila din cadrul serviciilor publice comunitare locale
sau judetene de evidenta a persoanelor ori de catre parchet. Cererea se
solutioneaza de judecatoria in a carei raza teritoriala se afla domiciliul sau
sediul acestora, pe baza verificarilor efectuate de serviciul public comunitar
local de evidenta a persoanelor si a concluziilor procurorului.
(3) Solutionarea cererilor de anulare, completare si modificare a actelor de
stare civila formulate de cetatenii romani cu domiciliul in strainatate si de
straini este de competenta Judecatoriei Sectorului 1 al Municipiului
Bucuresti.
(4) Hotararea judecatoreasca prevazuta la alin. (1), precum si inregistrarea
facuta in temeiul acesteia sunt opozabile oricarei alte persoane, atata timp
cat printr-o noua hotarare nu s-a stabilit contrariul.
Art.
58
(1) Rectificarea actelor de stare civila si a mentiunilor inscrise pe marginea
acestora se face in temeiul dispozitiei primarului unitatii
administrativ-teritoriale care are in pastrare actul de stare civila, din
oficiu sau la cererea persoanei interesate, cu avizul prealabil al serviciului
public comunitar judetean de evidenta a persoanei.
(2) Cererile inregistrate la serviciile de stare civila ale sectoarelor
municipiului Bucuresti se avizeaza in prealabil de catre seful serviciului
public comunitar local de evidenta a persoanelor.
(3) Cererea de rectificare a actelor de stare civila si a mentiunilor inscrise
pe acestea, insotita de actele doveditoare, se depune la serviciul public
comunitar local de evidenta a persoanelor sau la primaria unitatii
administrativ-teritoriale care are in pastrare actul de stare civila ori, dupa
caz, la serviciul public comunitar local de evidenta a persoanelor sau la
primaria de la locul de domiciliu. Cererea se solutioneaza in termen de 30 de
zile prin emiterea dispozitiei prevazute la alin. (1), care se comunica
solicitantului in termen de 10 zile de la data emiterii.
(4) Dispozitia prevazuta la alin. (1), precum si inregistrarea facuta in baza
acesteia sunt opozabile oricarei persoane pana la proba contrara.
(5) Dispozitia prevazuta la alin. (1) poate fi contestata la instanta
judecatoreasca in a carei raza teritoriala isi are sediul autoritatea emitenta,
in conditiile legii.
Art.
59
Anularea, completarea si modificarea unui act de stare civila sau a unei
mentiuni inscrise pe acesta, dispuse prin hotarare judecatoreasca definitiva si
irevocabila, precum si rectificarea unui act de stare civila ori a mentiunilor
inscrise pe acesta, aprobate prin dispozitie a primarului, se inscriu numai
prin mentiune pe marginea actului de stare civila corespunzatoare.
Capitolul VI - Continutul si forma
actelor de stare civila. Pastrarea registrelor de stare civila
Art.
60
(1) Continutul si forma actelor de nastere, de casatorie si de deces sunt
prevazute in anexele nr. 1A, 1B, 1C, 2A, 2B si 2C.
(2) Actele de stare civila vor fi tiparite pe ambele fete, cu exceptia celor
pentru misiunile diplomatice si oficiile cosulare de cariea ale Romaniei, care
vor fi tiparite pe o singura fata, in registre confectionate din hartie
speciala si compactate cu panza.
(3) Pe actele de stare civila se va imprima o tenta de culoare, astfel:
albastra pe cele de nastere, roz pe cele de casatorie si cenusie
pe cele de deces, avand la mijloc stema Romaniei.
Art.
61
(1) Numerotarea actelor se face pe an calendaristic. Registrele de stare
civila, precum si fiecare an calendaristic se vizeaza, pentru deschidere si
inchidere, de catre primar.
(2) Primul exemplar al registrelor de stare civila se pastreaza la serviciul
public comunitar local de evidenta a persoanelor sau la primaria unitatii
administrativ-teritoriale unde s-a intocmit, iar al doilea exemplar se
inainteaza consiliului judetean sau Consiliului General al Municipiului
Bucuresti, dupa caz, in termen de 30 de zile de la data cand toate filele din
registru au fost completate.
(3) Ambele exemplare ale registrelor de stare civila se trimit Arhivelor Natinale,
dupa trecerea a 100 de ani de la data completarii lor.
Art.
62
Serviciul public comunitar local de evidenta a persoanelor sau primaria
unitatii administrativ-teritoriale care are in pastrare registre de stare
civila este obligata sa asigure conservarea si securitatea acestora, cu
respectarea legislatiei arhivistice in vigoare si a normelor interne de
evidenta si pastrare a arhivelor.
Capitolul VII - Contraventii
Art.
63
(1) Constituie contraventii la regimul actelor de stare civila urmatoarele
fapte, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii
penale, sunt considerate infractiuni:
a) detinerea fara drept a certificatului de stare civila apartinand altei
persoane;
b) nedeclararea nasterii sau decesului in conditiile si in termenele prevazute
de lege;
c) neasigurarea conservarii si securitatii registrelor si certificatelor de
stare civila, potrivit normelor privind evidenta si pastrarea acestora, sau
netrimiterea la Arhivele Nationale a registrelor de stare civila, dupa trecerea
termenului legal de pastrare;
d) necomunicarea la serviciile publice comunitare locale de evidenta a
persoanelor ori, dupa caz, la primariile competente, de catre ofiterul de stare
civila, a mentiunilor, a copiilor de pe deciziile de admitere a schimbarii
numelui, neinscrierea mentiunilor pe actele de stare civila ori netransmiterea
celui de-al doilea exemplar al registrelor de stare civila la consiliul
judetean sau la Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, in
termen de 30 de zile de la data cand toate filele au fost completate;
e) neprezentarea certificatelor de stare civila sau a extraselor eliberate de
autoritatile straine ofiterului de stare civila de la locul de domiciliu,
pentru transcriere in registrele de stare civila romane, in termenul prevazut a
art. 41 alin. (2);
f) omiterea declararii, in fata ofiterului de stare civila, a unor date
referitoare la starea civila a persoanelor sau declararea lor in mod
inexact;
g) neverificarea de catre ofiterul de stare civila a realitatii continutului
declaratiei si a concordantei acesteia cu actele de identitate, certificatele
de stare civila si celelalte inscrisuri prezentate;
h) comunicarea datelor inscrise in actele de stare civila in alte conditii
decat cele prevazute la art. 70;
i) neeliberarea de catre personalul medico-sanitar competent, in termenele
legale de declarare a nasterii si a decesului, a certificatelor medicale
constatatoare ale acestor fapte;
j) pierderea sau deteriorarea certificatelor de stare civila;
k) oficierrea de catre deserventii cultelor a serviciului religios in cazul
casatoriilor sau in vederea inhumarii sau incinerarii fara a li se fi prezentat
certificatul de casatorie si, respectiv, documentul prevazut la art. 38;
l) inregistrarea unui act de stare civila cu incalcarea competentei teritoriale
prevazute de prezenta lege;
m) efectuarea de razuiri, stersaturi in cuprinsul actelor de stare
civila;
n) netransmiterea comunicarilor cu privire la inregistrarea nasterii
cetatenilor romani cu domiciliul in Romania ori a modificarilor intervenite in
statutul civil al persoanelor, a actelor de identitate ale persoanelor decedate
serviciilor publice comunitare de evidenta a persoanelor competente;
o) nerespectarea termenului prevazut de lege privind sesizarea politiei despre
gasirea unui copil;
p) inhumarea sau incinerarea cadavrului fara prezentarea documentului prevazut
la art. 38;
r) nerespectarea de catre ofiterul de stare civila a dispozitiilor prevazute la
art. 26 si 29.
(2) Contraventiile prevazute la lit. a)-c) se sanctioneaza cu amenda de la 50
lei la 150 lei, iar cele prevazute la lit. d)-r), cu amenda de la 100 lei la
200 lei.
Art.
64
Constatarea contraventiilor si aplicaea sanctiunilor se fac de catre primari,
persoanele imputernicite prin dispozitie a presedintelui consiliului judetean,
respectiv a primarului general al municipiului Bucuresti, precum si de persoana
imputernicita din cadrul serviciilor publice comunitare de evidenta a
persoanelor si politisti anume desemnati.
Art.
65
Dispozitiile cuprinse in acest capitol se completeaza cu prevederile Ordonantei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Capitolul VIII - Dispozitii finale si
tranzitorii
Art.
66
(1) La intocmirea actului de nastere, precum si a celorlalte acte de stare
civila, numele de familie si prenumele titularului se scriu in limba materna,
folosindu-se alfabetul latin.
(2) Numele sau prenumele formate din doua sau mai multe cuvinte se scriu cu
cratima.
Art.
67
Serviciile publice comunitare de evidenta a persoanelor au obligatia de a
actualiza permanent, in cadrul Sistemului national informatic de evidenta a
persoanelor, baza de date a populatiei.
Art.
68
Certificatele ori, dupa caz, hotararile judecatoresti de adoptie, despartirile
si deciziile de infiere si de schimbare a numelui, eliberate potrivit legilor
anterioare, extrasele de pe actele de stare civila ce au fost eliberate de
autoritatile militare in baza legii, precum si deciziile emise in baza
Decretului nr. 432/1949 pot servi drept temei, la cererea celui indreptatit,
pentru intocmirea actului ori pentru inscrierea mentiunilor pe actele de stare
civila, cu avizul Ministerului Administratiei si Internelor.
Art.
69
(1) La cererea scrisa a Inspectoratului National pentru Evidenta Persoanelor, a
serviciilor publice comunitare de evidenta a persoanelor, a instantelor
judecatoresti, a parchetelor sau a politiei, se pot transmite extrase pentru uz
oficial, insotite de copii ale inscrisurilor care au stat la baza intocmirii
actelor de stare civila, iar pentru motive temeinice, la cererea serviciului
public comunitar local de evidenta a persoanelor, a oficiilor de stare civila
din cadrul primariilor unitatilor administrativ-teritoriale unde nu
functioneaza serviciul public comunitar local de evidenta a persoanelor, a
unitatilor din sistemul de ordine si siguranta publica din cadrul Ministerului
Administratiei si Internelor, a institutiilor responsabile cu asistenta sociala
si protectia drepturilor copilului, precum si a notarilor publici, se
elibereaza gratuit extrase pentru uz oficial de pe actele de stare civila
aflate in arhiva proprie.
(2) Prevederile alin. (2) se aplica si in cazul solicitarilor adresate
directiilor judetene si a municipiului Bucuresti ale Arhivelor Nationale,
pentru actele aflate in pastrarea acestora, cu respectarea dispozitiilor art.
10 alin. (3).
Art.
70
Comunicarea datelor inscrise in actele de stare civila se poate face, in cazuri
temeinic justificate, la cererea autoritatilor publice, altele decat cele cu
atributii legale in materie, cu aprobarea primarului unitatii
administrativ-teritoriale care are in pastrare actul.
Art.
71
Ministerul Sanatatii, cu avizul Ministerului Administratiei si Internelor, va
stabili, potrivit legii, continutul si forma certificatelor medicale de
constatare a nasterii, a decesului, precum si a celor privind starea sanatatii
viitorilor soti si va asigura tiparirea acestora.
Art.
72
(1) Serviciile publice comunitare locale de evidenta a persoanelor si ofiterii
de stare civila din cadrul primariilor intocmesc buletine statistice de
nastere, de casatorie, de divort si de deces, iar instanta de tutela, buletine
statistice de divort.
(2) Institutul National de Statistica, cu avizul Ministerului Administratiei si
Internelor si a Ministerului Sanatatii, stabileste continutul si forma
buletinelor statistice de nastere, de casatorie si de deces, iar cu avizul
Ministerului Justitiei, ale buletinelor statistice de divort; asigura tiparirea
lor si emite norme referitoare la modul de completare si transmitere a
acestora.
Art.
73
(1) Ministerul Administratiei si Internelor indruma si controleaza, in
conditiile legii, activitatea serviciilor publice comunitare locale de evidenta
a persoanelor, in domeniul starii civile.
(2) Presedintii comsiliilor judetene si primarul general al municipiului
Bucuresti, prin serviciile publice comunitare judetene de evidenta a
persoanelor, respectiv prin Directia Generala de Evidenta a Persoanelor a
Municipiului Bucuresti, organizeaza indrumarea si controlul metodologic al
activitatii de stare civila a persoanelor de pe raza judetului, respectiv a
municipiului Bucuresti, si iau masuri privind conservarea si securitatea
documentelor de stare civila.
Art.
74
(1) Ministerul Administratiei si Internelor asigura cerneala speciala pentru
completarea actelor de stare civila si distribuirea, contra cost, a acestora
serviciilor publice comunitare judetene de evidenta a persoanelor si a
municipiului Bucuresti, precum si Ministerului Afacerilor Externe. Celelalte
imprimate auxiliare vor fi tiparite prin grija consiliilor judetene si a
Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
(2) Serviciile publice comunitare judetene de evidenta a persoanelor, respectiv
Directia Generala de Evidenta a Persoanelor a Municipiului Bucuresti asigura
distribuirea, contra cost, catre serviciile publice comunitare locale de
evidenta a persoanelor de pe raza judetului, respectiv a municipiului Bucuresti
a registrelor si a certificatelor de stare civila, a cernelii speciale si a
formularelor auxiliare.
Art.
75
Dispozitiile prezentei legi, referitoare la intocmirea actelor de stare civila,
eliberarea certificatelor, inscrierea si comunicarea mentiunilor, in
raporturile cu alte state, sunt aplicabile in masura in care nu se prevede
altfel prin acorduri, tratate si conventii la care Romania este parte.
Art.
76
Anexele nr. 1A, 1B, 1C, 2A, 2B si 2C fac parte integranta din prezenta
lege.
Art.
77
(1) Prezenta lege intra in vigoare dupa 90 de zile de la data publicarii ei in
Monitorul Oficial al Romaniei.
(2) Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Decretul nr.
278/1960 cu privire la actele de stare civila, H.C.M. nr. 1.090/1960 privind aprobarea
modelelor registrelor de stare civila, H.C.M. nr. 2.290/1969 privind stabilirea
si sanctionarea contraventiilor la regimul actelor de stare civila, modificata
prin Hotararea Guvernului nr. 616/1993, precum si orice alte dispozitii
contrare.
Anexele nr. 1A, 1B, 1C, 2A, 2B si 2C
Anexele nr.
1A, 1B, 1C, 2A, 2B si 2C la Legea 119/1996 republicata 2012
NOTA:
Reproducem mai jos prevederile art. III din Lega nr. 201/2009 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare
civila si prevederile art. II si IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
80/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 119/1996 cu privire la
actele de stare civila, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
61/2012, care nu sunt incorporate in forma republicata a Legii nr. 119/1996 si
care se aplica, in continuare, ca dispozitii proprii ale actelor modificatoare:
·
art. III din Legea nr. 201/2009:
"Art. III
Asigurarea suportului tehnic necesar actualizarii, prin mijloace informatice, a
Registrului national de evidenta a persoanelor cu datele continute de
certificatele sau extrasele de stare civila eliberate cetatenilor romani de
autgoritatile straine care au fost inscrise/transcrise in registrele de stare
civila romane se realizeaza esalonat, de la data intrarii in vigoare a
prezentei legi, dupa cum urmeaza:
a) la nivelul serviciilor comunitare locale de evidenta a persoanelor, in
termen de 2 ani;
b) la nivelul primariilor din unitatile administrativ-teritoriale in care nu
functioneaza servicii publice comunitare locale de evidenta a persoanelor, in
termen de 34 ani.";
· art. II si IV din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 80/2011:
"Art. II
Odata cu asigurarea suportului tehnic necesar informatizarii activitatii de
stare civila vor fi furnizate servicii electronice privind informatii si
documente cetatenilor ale caror acte si fapte de stare civila au fost
inregistrate in Romania.
......
Art. IV
Prezenta ordonanta de urgenta intra in vigoare la data intrarii in vigoare a
Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata."
-------------
Drept OnLine va prezinta in cadrul acestei Sectiuni cateva reglementari
juridice de interes general, cu mentiunea ca informatiile prezentate in aceasta
sectiune au un caracter pur informativ, existand posibilitatea de a fi intervenit
modificari ulterioare, abrogari, nesurprinse aici.
-------------