Legea
52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica, republicata
2013
Republicat in Monitorul Oficial,
Partea I nr. 749 din 3 decembrie 2013
Republicata in temeiul art. II din Legea nr. 281/2013 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia
publica, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 679 din 5
noiembrie 2013, dandu-se textelor o noua numerotare. Legea nr. 52/2003 privind
transparenta decizionala in administratia publica a fost publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 70 din 3 ianuarie 2003, iar ulterior a fost
completata prin Legea nr. 242/2010 pentru completarea Legii nr. 52/2003 privind
transparenta decizionala in administratia publica, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 828 din 10 decembrie 2010.
Capitolul I - Dispozitii generale
Art.
1
(1) Prezenta lege stabileste regulile procedurale minimale aplicabile pentru
asigurarea transparentei decizionale in cadrul autoritatilor administratiei
publice centrale si locale, alese sau numite, precum si al altor institutii
publice care utilizeaza resurse financiare publice, in raporturile stabilite
intre ele si cetatenii si asociatiile legal constituite ale acestora.
(2) Legea are drept scop:
a) sa sporeasca gradul de responsabilitate a administratiei publice fata de
cetatean, ca beneficiar al deciziei administrative;
b) sa implice participarea activa a cetatenilor in procesul de luare a
deciziilor administrative si in procesul de elaborare a actelor
normative;
c) sa sporeasca gradul de transparenta la nivelul intregii administratii
publice.
Art.
2
Principiile care stau la baza prezentei legi sunt urmatoarele:
|
Art.
3
In intelesul prezentei legi, termenii de mai jos se definesc astfel:
a) act normativ – actul emis sau adoptat de o autoritate publica, cu
aplicabilitate generala;
b) luarea deciziei – procesul deliberativ desfasurat de autoritatile
publice;
c) elaborarea de acte normative – procedura de redactare a aunui proiect de act
normativ anterior supunerii spre adoptare;
d) recomandare – orice punct de vedere, sugestie, propunere sau opinie,
exprimata verbal sau in scris, primita de catre autoritatile publice de la
orice persoana interesata in procesul de luare a deciziilor si in procesul de
elaborare a actelor normative;
e) obligatgia de transparenta – obligatia autoritatilor administratiei publice
de a informa si de a supune dezbaterii publice proiectele de acte normative, de
a permite accesul la luarea deciziilor administrative si la minutele sedintelor
publice;
f) asociatie legal constituita – orice organziatie civica, sindicala, patronala
sau orice alt grup asociativ de reprezentare civica;
g) minuta – documentul scris in care se consemneaza in rezumat puncte de vedere
exprimate de participanti la o sedinta publica sau la o dezbatere
publica;
h) oridine de precadere – ordinea care determina prioritatea participarii la
sedintele publice in raport cu interesul manifestat fata de subiectul
sedintei;
i) sedinta publica – sedinta desfasurata in cadrul autoritatilor administratiei
publice si la care are acces orice persoana intersata;
j) documente de politici publice – instrumentele de decizie prin intermediul
carora sunt identificate posibilele solutii pentru rezolvarea problemelor de
politici publice, astfel cum acestea sunt definite si structurate in Hotararea
Guvernului nr. 870/2006 privind aprobarea Strategiei pentru imbunatatirea
sistemului de elaborare, coordonare si planificare a politicilor publice la
nivelul administratiei publice centrale si in Hotararea Guvernului nr. 775/2005
pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile de elaborare, monitorizare
si evaluare a politicilor publice la nivel central, cu modificarile
ulterioare;
k) dezbatere publica – intalnirea publica organizata conform art. 7.
Art.
4
Autoritatile administratiei publice obligate sa respecte dispozitiile prezentei
legi sunt:
a) autoritatile administratiei publice centrale: ministerele, alte organe
centrale ale administratiei publice din subordinea Guvernului sau a
ministerelor, serviciile publice descentralizate ale acestora, precum si autoritatile
administrative autonome;
b) autoritatile administratiei publice locale: consiliile judetene, consiliile
locale, primarii, institutiile si serviciile publice de interes local sau
judetean.
Art.
5
Dispozitiile prezentei legi se aplica si documentelor de politici publice
elaborate de autoritatile administratiei publice centrale, asa cum sunt acestea
prevazute la art. 4 lit. a).
Art.
6
Prevederile prezentei legi nu se aplica procesului de elaborare a actelor
normative si sedintelor in care sunt prezentate informatii privind:
a) apararea nationala, siguranta nationala si ordinea publica, interesele
strategice economice si politice ale tarii, precum si deliberarile
autoritatilor, daca fac parte din categoria informatiilor clasificate, potrivit
legii;
b) valorile, termenele de realizare si datele tehnico-economice ale
activitatilor comerciale sau financiare, daca publicarea acestora aduce
atingere principiului concurentei loiale, potrivit legii;
c) datele personale, potrivit legii.
Capitolul II - Proceduri privind
participarea cetatenilor si a asociatiilor legal constituite la procesul de
elaborare a actelor normative si la procesul de luare a deciziilor
Sectiunea 1 - Dispozitii privind
participarea la procesul de elaborare a actelor normative
Art.
7
(1) In cadrul procedurilor de elaborare a proiectelor de acte normative
autoritatea administratiei publice are obligatia sa publice un anunt referitor
la aceasta actiune in site-ul propriu, sa-l afiseze la sediul propriu, intr-un
spatiu accesibil publicului, si sa-l transmita catre mass-media centrala sau
lcoala, dupa caz. autoritatea administratiei publice va transmite proiectele de
acte normative tuturor persoanelor care au depus o cerere pentru primirea
acestor informatii.
(2) Anuntul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ va fi adus la
cunostinta publicului, in conditiile alin. (1), cu cel putin 30 de zile
lucratoare inainte de supunerea spre avizare de catre autoritatile publice.
anuntul va cuprinde: data afisarii, o nota de fundamentre, o expunere de
motive, un referat de aprobare privind necesitatea adoptarii actului normativ
propus, un studiu de impact si/sau de fezabilitate, dupa caz, textul complet al
proiectului actului respectiv, precum si termenul-limita, locul si modalitatea in
care cei interesati pot trimite in scris propuneri, sugestii, opinii cu valoare
de recomandare privind actul normativ.
(3) Anuntul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ cu relevanta
asupra mediului de afaceri se transmite de catre initiator asociatiilor de
afaceri si altor asociatii legal constituite, pe domenii specifice de
activitate, in termenul prevazut la alin. (2).
(4) La publicarea anuntului, autoritatea administratiei publice va stabili o
perioada de cel putin 10 zile calendaristice pentru proiectele de acte
normative prevazute la alin. (2), pentru a primi in scris propuneri, sugestii
sau opinii cu privire la proiectul de act normativ supus dezbaterii
publice.
(5) Propunerile, sugestiile sau opiniile cu privire la proiectul de act
normativ supus dezbaterii publice se vor consemna intr-un registru,
mentionandu-se data primirii, persoana si datele de contact de la care s-a
primit propunerea, opinia sau recomandarea.
(6) Persoanele sau organizatiile interesate care transmit in scris propuneri,
sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ supus dezbaterii
publice vor specifica articolul sau articolele din proiectul de act normativ la
care se refera, mentionand data trimiterii si datele de contact ale
expeditorului.
(7) Conducatorul autoritatii publice va desemna o persoana din cadrul
institutiei, responsabila pentru relatia cu societatea civila, care sa
primeasca propunerile, sugestiile sau opiniile persoanelor interesate cu
privire la proiectul de act normativ propus.
(8) Proiectul de act normativ se transmite spre analiza si avizare
autoritatilor publice interesate numai dupa definitivare, pe baza observatiilor
si propunerilor formulate potrivit alin. (4).
(9) Autoritatea publica in cauza este obligata sa decida organizarea unei
intalniri inc are sa se dezbata public proiectul de act normativ, daca acest
lucru a fost cerut in scris de catre o asociatie legal constituita sau de catre
o alta autoritate publica.
(10) Dezbaterile publice se vor desfasura dupa urmatoarele reguli:
a) autoritatea publica responsabila, prin persoana desemnata conform alin. (7),
va organiza intalnirea, va publica pe site-ul propriu si va afisa la sediul
propriu, alaturi de documentele mentionate la alin. (2), si modalitatea de
colectare a recomandarilor, modalitatea de inscriere si luare a cuvantului,
timpul alocat luarii cuvantului si orice alte detalii de desfasurare a
dezbaterii publice prin care se asigura dreptul la libera exprimare al oricarui
cetatean interesat;
b) dezbaterea publica se va incheia in momentul in care toti solicitantii
inscrisi la cuvant si-au exprimat recomandarile cu referire concreta doar la
proiectul de act normativ in discutie;
c) la dezbaterea publica vor participa obligatoriu initiatorul si/sau
initiatorii proiectului de act normativ din cadrul institutiei sau autoritatii
publice locale, expertii si/sau specialistii care au participat la elaborarea
notei de fundamentare, a expunerii de motive, a referatului de aprobare privind
necesitatea adoptarii actului normativ propus, a studiului de impact si/sau de
fezabilitate, dupa caz, si a proiectului de act normativ;
d) in termen de 10 zile calendaristice de la incheierea dezbaterii publice se
asigura accesul public, pe site-ul si la sediul autoritatii publice responsabile,
la urmatoarele documente: minuta dezbaterii publice, recomandarile scrise
colectate, versiunile imbunatatite ale proiectului de act normativ in diverse
etape ale elaborarii, rapoartele de avizare, precum si versiunea finala
adoptata a actului normativ.
(11) Toate documentele prevazute la alin. (2) si alin. (10) lit. a) si d) vor
fi pastrate pe site-ul autoritatii publice responsabile intr-o sectiune
dedicata transparentei decizionale. Toate actualizarile in site vor mentiona
obligatoriu data afisarii.
(12) In toate cazurile in care se organizeaza dezbateri publice, acestea
trebuie sa se desfasoare in cel mult 10 zile calendaristice de la publicarea
datei si locului unde urmeaza sa fie organizate. Autoritatea publica in cauza
trebuie sa analizeze toate recomandarile referitoare la proiectul de act
normativ in discutie.
(13) In cazul reglementarii unei situatii care, din cauza circumstantelor sale
exceptionale, impune adoptarea de solutii imediate, in vederea evitarii unei
grave atingeri aduse interesului public, proiectele de acte normative se supun
adoptarii in procedura de urgenta prevazuta de reglementarile in vigoare.
Sectiunea 2 - Dispozitii privind
participarea la procesul de luare a deciziilor
Art.
8
(1) Participarea persoanelor interesate la lucrarile sedintelor publice se va
face in urmatoarele conditii:
a) anuntul privind sedinta publica se afiseaza la sediul autoritatii publice,
inserat in site-ul propriu si se transmite catre mass-media, cu cel putin 3
zile inainte de desfasurare;
b) acest anunt trebuie adus la cunostinta cetatenilor si a asociatiilor legal
constituite care au prezentat sugestii si propuneri in scris, cu valoare de
recomandare, referitaore la unul dintre domeniile de interes public care
urmeaza sa fie abordat in sedinta publica;
c) anunta va contine data, ora si locul de desfaurare a sedintei publice,
precum si ordinea de zi.
(2) Difuzarea anuntului si invitarea speciala a unor persoane la sedinta
publica sunt in sarcina responsabilului desemnat pentru relatia cu societatea
civila.
(3) Participarea persoanelor interesate la sedintele publice se va face in
limita locurilor disponibile in sala de sedinte, in ordinea de precadere data
de interesul asociatiilor legal constituite in raport cu subiectul sedintei
publice, stabilita de persoana care prezideaza sedinta publica.
(4) Ordinea de precadere nu poate limita accesul mass-mediei la sedintele
publice.
Art.
9
Persoana care perzideaza sedinta publica ofera invitatilor si persoanelor care
participa din proprie initiativa posibilitatea de a se exprima cu privire la
problemele aflate pe ordinea de zi.
Art.
10
(1) Adoptarea deciziilor administrative tine de competenta exclusiva a
autoritatilor publice.
(2) Punctele de vedere exprimate in cadrul sedintelor publice de persoanele
mentionate la art. 9 au valoare de recomandare.
Art.
11
Minuta sedintei publice, incluzand si votul fiecarui membru, cu exceptia
cazurilor in care s-a hotarat vot secret, va fi afisata la sediul autoritatii
publice in cauza si publicata pe site-ul propriu.
Art.
12
(1) Autoritatile publice prevazute la art. 4 sunt obligate sa elaboreze si sa
arhiveze minutele sedintelor publice. Atunci cand se considera necesar,
sedintele publice pot fi inregistrate.
(2) Inregistrarile sedintelor publice, cu exceptia celor prevazute la art. 7,
vor fi facute publice, la cerere, in conditiile Legii nr. 544/2001 privind
liberul acces la informatiile de interes public, cu modificarile si
completarile ulterioare.
(3) Autoritatile administratiei publice prevazute la art. 4 sunt obligate sa
justifice in scris nepreluarea recomandarilor formulate si inaintate in scris
de cetateni si asociatiile legal constituite ale acestora.
Art.
13
(1) Autoritatile publice prevazute la art. 4 sunt obligate sa intocmeasca si sa
faca public un raport anual privind transparenta decizionala, care va cuprinde
cel putin urmatoarele elemente:
a) numarul total al recomandarilor primite;
b) numarul total al recomandarilor incluse in proiectele de acte normative si
in continutul deciziilor luate;
c) numarul participantilor la sedintele publice;
d) numarul dezbaterilor publice organizate pe marginea proiectelor de acte
normative;
e) situatia cazurilor in care autoritatea publica a fost actionata in justitie
pentru nerespectarea prevederilor prezentei legi;
f) evaluarea proprie a parteneriatului cu cetatenii si asociatiile legal
constituite ale acestora;
g) numarul sedintelor care nu au fost publice si motivatia restrictionarii
accesului.
(2) Raportul anual privind transparenta decizionala va fi facut public in
site-ul propriu, prin afisare la sediul propriu intr-un spatiu accesibil
publicului sau prin prezentare in sedinta publica.
Capitolul III - Sanctiuni
Art.
14
(1) Orice persoana care se considera vatamata in drepturile sale, prevazute de
prezenta lege, poate face plangere potrivit dispozitiilor Legii contenciosului
administrativ nr. 544/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Plangerea si recursul se judeca in procedura de urgenta si sunt scutite de
taxa de timbru.
Art.
15
Constituie abatere disciplinara si se sanctioneaza, potrivit prevederilor Legii
nr. 163/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, sau, dupa caz, potrivit legislatiei
muncii, fapta functionarului care, din motive contrare legii, nu permite
accesul persoanelor la sedintele publice sau impiedica implicarea persoanelor
interesate in procesul de elaborare a actelor normtive de interes public, in
conditiile prezentei legi.
Art.
16
Persoanele care asista la sedintele publice, invitate sau din proprie
initiativa, trebuie sa respecte regulamentul de organizare si functionare a
autoritatii publice. in cazul in care presedintele de sedinta constata ca o
persoana a incalcat regulamentul, va dispune avertizarea si, in ultima
instanta, evacuarea acesteia.
Capitolul IV - Dispozitii finale
Art.
17
(1) Prezenta lege intra in vigoare in termen de 60 de zile de la data
publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) La data intrarii in vigoare a prezentei legi orice dispozitii contrare se
abroga.
Art.
18
In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi,
autoritatile publice si celelalte persoane juridice prevazute la art. 4 sunt
obligate sa isi modifice regulamentul de organizare si functionare in
conformitate cu prevederile prezentei legi.