În
temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 15 alin. (4) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor masuri
privind înfiintarea, organizarea, reorganizarea sau functionarea unor structuri
din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de
specialitate ale administratiei publice centrale si a unor institutii publice,
Guvernul
României
adopta prezenta hotarâre.
Art.
1
Prezenta
hotarâre are drept scop stabilirea principiilor si a conditiilor de utilizare a
procedurii electronice pentru atribuirea autorizatiilor de transport rutier
international de marfa.
Art.
2
Atribuirea
prin procedura electronica a autorizatiilor de transport rutier international
de marfa se realizeaza cu respectarea urmatoarelor principii:
a)
libera concurenta, respectiv asigurarea conditiilor pentru ca orice operator de
transport rutier sa aiba dreptul de a deveni, în conditiile legii, titular de
autorizatii de transport rutier international de marfa;
b)
transparenta, respectiv punerea, în conditiile legii, la dispozitia tuturor
celor interesati a informatiilor referitoare la aplicarea procedurii
electronice pentru atribuirea autorizatiilor de transport rutier international
de marfa;
c)
tratamentul egal, respectiv aplicarea, în mod nediscriminatoriu, a criteriilor
de selectie pentru atribuirea autorizatiilor de transport rutier international
de marfa, astfel încât orice operator de transport rutier sa aiba sanse egale
de a i se atribui respectiva autorizatie.
Art.
3
(1)
În sensul prezentei hotarâri, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele
semnificatii:
a)
Sistemul informatic pentru atribuirea electronica a autorizatiilor de transport
rutier international de marfa - sistem informatic de utilitate publica,
accesibil prin Internet la o adresa dedicata, utilizat pentru atribuirea
autorizatiilor de transport rutier international de marfa, sistem denumit în
continuare SIAE;
b)
procedura electronica - utilizarea, în tot sau în parte, a facilitatilor
tehnice oferite de SIAE în cadrul atribuirii unei autorizatii de transport
rutier international de marfa;
c)
operatorul SIAE - Inspectoratul General pentru Comunicatii si Tehnologia
Informatiei, persoana juridica de drept public care, în conditiile legii,
asigura atribuirea autorizatiilor de transport rutier international de marfa
prin procedura electronica;
d)
parc eligibil - totalitatea autovehiculelor detinute de un operator de
transport care sunt licentiate de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului si care respecta conditiile cerute de un anumit tip de autorizatie;
e)
potentialul de transport - capacitatea operatorului de transport de a efectua,
la un moment dat, transporturi rutiere internationale de marfa cu
autovehiculele din parcul eligibil propriu, corelata cu indicele de
comportament;
f)
indicele de comportament - atributul operatorului de transport care reflecta
modul de comportament al acestuia în utilizarea autorizatiilor de transport
rutier international de marfa si în achitarea debitelor catre institutiile
statului.
(2)
În cuprinsul prezentei hotarâri sunt, de asemenea, aplicabile definitiile
prevazute în anexa nr. 1 la Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 privind
transporturile rutiere, aprobata si modificata prin Legea nr. 105/2000,
cu modificarile si completarile ulterioare.
Art.
4
(1)
Autorizatiile de transport rutier international de marfa sunt acordate
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului din România, pe baza
de reciprocitate, de catre autoritatile competente din strainatate, în
conformitate cu acordurile rutiere internationale la care România este parte.
(2)
În termen de 5 zile calendaristice de la primirea autorizatiilor în
conformitate cu prevederile alin. (1), Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului le va preda, pe baza de proces-verbal cu borderou
pe serii de autorizatii, operatorului SIAE în vederea atribuirii electronice si
a distribuirii acestora catre operatorii de transport rutier.
Art.
5
În
vederea atribuirii autorizatiilor de transport rutier international de marfa
operatorii de transport vor parcurge urmatoarele etape:
a)
înregistrarea în SIAE;
b)
eliberarea certificatului digital;
c)
vizualizarea autorizatiilor disponibile;
d)
efectuarea rezervarii de traseu;
e)
depunerea cererii de eliberare a autorizatiei;
f)
atribuirea electronica a autorizatiei;
g)
eliberarea autorizatiei.
Art.
6
(1)
Pot participa la procedura electronica de atribuire a autorizatiilor de
transport rutier international de marfa doar operatorii de transport
înregistrati în SIAE si care au obtinut de la operatorul SIAE certificatul
digital.
(2)
Sunt înscrisi în SIAE operatorii de transport rutier international de marfa
licentiati de catre Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului
prin Autoritatea Rutiera Româna - ARR.
(3)
Operatorii de transport înscrisi în SIAE au dreptul sa solicite operatorului
SIAE eliberarea certificatului digital.
Art.
7
Eliberarea
certificatului digital se face în baza unei cereri depuse de operatorul de
transport.
Art.
8
(1)
La eliberarea certificatului digital, operatorul de transport rutier
international de marfa trebuie sa plateasca un tarif de eliberare al carui
cuantum este de 420.000 lei.
(2)
Sumele încasate din tariful prevazut la alin. (1) se retin integral ca venituri
proprii, cu titlu permanent, la dispozitia opera-torului SIAE.
Art.
9
(1)
Operatorii de transport rutier international de marfa înregistrati în SIAE se
vor autentifica în sistem, pe baza de cont, parola si certificat digital.
(2)
Dovada înregistrarii în SIAE se face cu certificatul digital eliberat în acest
sens de operatorul SIAE.
(3)
Certificatul digital este valabil un an calendaristic si se reînnoieste pe baza
solicitarii operatorilor de transport depuse la operatorul SIAE cu cel putin 15
zile înainte de expirarea termenului.
(4)
La reînnoirea certificatului digital, operatorii de transport vor achita catre
operatorul SIAE un tarif de reînnoire în cuantumul prevazut la art. 8 alin.
(1).
(5)
Prevederile art. 8 alin. (2) se aplica în mod corespunzator.
Art.
10
Operatorul
SIAE va radia înscrierea în sistem în situatia în care operatorul de transport
rutier international de marfa:
a)
încalca normele si procedurile de securitate ale SIAE, stabilite de operatorul
acestuia;
b)
are indice de comportament egal cu zero;
c)
nu solicita în termenul prevazut la art. 9 alin. (3) reînnoirea certificatului
digital.
Art.
11
(1)
Dupa primirea de la Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului a
autorizatiilor de transport rutier international de marfa, operatorul SIAE va
realiza repartizarea pe luni a autorizatiilor si va publica în SIAE
disponibilul pe fiecare luna si stocul total de autorizatii.
(2)
Alocarea pe luni a autorizatiilor se face pe baza datelor statistice cu privire
la frecventa operatiunilor de transport rutier international de marfa.
(3)
Prin exceptie de la alin. (1) si (2), autorizatiile CEMT anuale si
autorizatiile de Franta anuale se atribuie în luna decembrie a fiecarui an
pentru anul calendaristic urmator, pe baza metodologiei stabilite prin ordin al
ministrului transporturilor, constructiilor si turismului.
Art.
12
(1)
Autorizatiile de transport rutier international de marfa aferente unei luni se
împart, în mod egal, pe fiecare clasa de operatori de transport.
(2)
Operatorii de transport rutier international de marfa se împart în patru clase,
fiecare clasa continând aproximativ 25% din parcul eligibil total al acestora.
(3)
Operatorii de transport rutier international de marfa cu acelasi numar de
autovehicule licentiate sunt încadrati în aceeasi clasa, gruparea fiind
realizata prin comasarea la clasa în care se încadreaza majoritatea
operatorilor cu parc eligibil identic.
(4)
Clasele de operatori de transport rutier international de marfa pot fi
modificate lunar, în functie de parcul eligibil comunicat de Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului si vor fi afisate permanent în
SIAE.
Art.
13
(1)
Autorizatiile de transport rutier international de marfa, din cadrul unei clase
de transportatori, se atribuie operatorilor de transport din clasa respectiva,
cu respectarea criteriului potentialului de transport al operatorului.
(2)
Potentialul de transport al operatorului de transport rutier international de
marfa se calculeaza prin înmultirea numarului de autovehicule licentiate din
parcul acestuia, care respecta criteriile cerute de fiecare categorie de
autorizatie, cu indicele de comportament al operatorului de transport.
(3)
Indicele de comportament al operatorului de transport rutier international de
marfa este masurat în procente, existând posibilitatea sa depaseasca 100%, dar
nu mai mult de 150%.
(4)
Fiecare operator de transport rutier international de marfa are la înregistrare
un indice de comportament de 100%.
Art.
14
(1)
Dupa eliberarea certificatului digital, procentajul prevazut la art. 13 alin.
(4) va fi scazut de catre operatorul SIAE astfel:
a)
cu un procentaj de 5% - daca operatorul de transport rutier international de
marfa transmite autorizatiile de orice tip, inclusiv autorizatiile CEMT si
autorizatiile de Franta anuale, de la un operator la altul;
b)
cu un procentaj de 5% - daca operatorul de transport rutier international de
marfa utilizeaza autorizatiile de Franta anuale în regim de cabotaj pe
teritoriul Frantei si/sau în regim de terta tara;
c)
cu un procentaj de 25% - daca operatorul de transport rutier international de
marfa utilizeaza originalele declarate pierdute, furate sau distruse;
d)
cu un procentaj de 5% - daca operatorul de transport rutier international de
marfa nu returneaza autorizatiile eliberate de operatorul SIAE într-un termen
de 5 zile calendaristice de la expirarea perioadei de utilizare a acestora, cu
exceptia autorizatiilor CEMT anuale si a autorizatiilor de Franta anuale, care
se returneaza în termen de 30 de zile calendaristice de la expirarea perioadei
de valabilitate a acestora.
(2)
În cazul prevazut la alin. (1) lit. a) sunt sanctionati ambii operatori, atât
utilizatorul de drept, cât si utilizatorul de fapt.
(3)
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului va comunica
operatorului SIAE cazurile operatorilor de transport prevazuti la alin. (1)
lit. a)-c), în vederea modificarii indicelui de comportament.
Art.
15
Procentajul
prevazut la art. 13 alin. (4) va fi crescut de catre operatorul SIAE, în cazul
în care operatorul de transport rutier international de marfa renunta la
autorizatiile suplimentare de recompensa care i se cuvin de drept prin
utilizarea sistemelor RO-LA si RO-RO, cu un procentaj de 2% pentru fie-care
autorizatie.
Art.
16
(1)
Autorizatiile suplimentare de recompensa se distribuie doar operatorilor de
transport rutier international de marfa care folosesc sistemul RO-LA si RO-RO,
în functie de modul de atribuire de catre tarile în cauza.
(2)
Dovada utilizarii sistemelor RO-LA si RO-RO se depune la operatorul SIAE.
(3)
Distribuirea autorizatiilor suplimentare de recompensa se face catre operatorul
de transport rutier international de marfa care îndeplineste conditiile
prevazute la alin. (1) si (2), doar daca acesta detine parc eligibil.
(4)
În cazul în care operatorul de transport rutier international de marfa nu
detine parc eligibil, acesta primeste o autorizatie bilaterala fara plata
pentru acea tara în limita stocului disponibil sau o crestere a indicelui de
comportament cu 2%, iar autorizatia corespunzatoare se adauga la stocul de
autorizatii bilaterale fara plata pentru tara respectiva, în vederea
repartizarii.
(5)
Operatorul de transport rutier international de marfa poate renunta, de
asemenea, la autorizatia suplimentara de recompensa cuvenita, dobândind o
crestere a indicelui de comportament de 2%, caz în care ea va fi inclusa în
categoria autorizatiilor bilaterale fara plata pentru tara respectiva, în
vederea repartizarii.
Art.
17
Operatorul
SIAE va afisa permanent în sistem, pe tari si tipuri, disponibilul de
autorizatii de transport rutier international de marfa, aferent fiecarei luni,
precum si autorizatiile atribuite pe operatori de transport.
Art.
18
Algoritmul
utilizat pentru calcularea numarului de autorizatii ce urmeaza a fi alocate
lunar unui operator este urmatorul: numarul total de autorizatii dintr-o
anumita categorie se împarte la potentialul de transport total al operatorilor
de transport, rezultând numarul de autorizatii din categoria respectiva pe
unitatea de potential; numarul de autorizatii pe unitatea de potential se
înmulteste cu potentialul fiecarui operator, rezultând numarul de autorizatii
din respectiva categorie ce urmeaza a fi alocate pentru fiecare operator.
Art.
19
(1)
Operatorii de transport rutier international de marfa vor putea face rezervari
pentru autorizatiile de transport rutier international de marfa necesare
parcurgerii unui traseu.
(2)
Pentru stabilirea unui traseu, operatorii de transport rutier international de
marfa pot defini ei însisi traseul, prin alegerea pas cu pas a tarilor de
parcurs, sau pot selecta, în functie de tara de destinatie, unul dintre
traseele recomandate de SIAE.
(3)
La sfârsitul fiecarei luni, autorizatiile nerezervate vor fi reportate pentru
luna urmatoare.
(4)
Un operator de transport rutier international de marfa nu poate face mai mult
de doua rezervari/luna/autovehicul pentru autorizatiile dintr-o anumita
categorie.
(5)
Numarul maxim de rezervari simultane ale unui operator de transport rutier
international de marfa nu poate depasi jumatate din parcul eligibil pentru
autorizare al acestuia.
Art.
20
(1)
Perioada de valabilitate a rezervarilor prevazute la art. 19 alin. (1) este de
7 zile calendaristice.
(2)
Operatorul de transport rutier international de marfa are obligatia ca, în
maximum 72 de ore de la momentul efectuarii rezervarii, sa confirme respectiva
rezervare, sub sanctiunea radierii acesteia din SIAE.
(3)
Prin exceptie de la alin. (1), pentru transporturile agabaritice, perioada de
valabilitate a rezervarii este de 45 de zile calendaristice.
(4)
În situatia prevazuta la alin. (3), titularul rezervarii are obligatia ca, în
primele 30 de zile calendaristice, sa reconfirme rezervarea si, totodata, va
putea prelungi perioada de valabilitate a rezervarii cu maximum 15 zile
calendaristice, fara însa a depasi un total de 60 de zile calendaristice de la
data de început a rezervarii.
Art.
21
Orice
operator de transport rutier international de marfa înregistrat va putea
consulta în SIAE, în orice moment, folosind datele personale de identificare,
parcul propriu licentiat, traseele efectuate, autorizatiile disponibile,
rezervarile efectuate si perioada de valabilitate a acestora, precum si toate
autorizatiile eliberate.
Art.
22
(1)
Eliberarea autorizatiilor de transport rutier international de marfa se face în
temeiul unei cereri în format electronic a operatorului de transport.
(2)
Cererea prevazuta la alin. (1) trebuie sa fie transmisa în SIAE numai în
perioada de valabilitate a rezervarii.
(3)
Cererea de eliberare a autorizatiei va contine, în mod obligatoriu, optiunea cu
privire la modul de transmitere a autorizatiei, si anume: ridicare prin delegat
de la sediul operatorului SIAE sau transmitere la sediu operatorilor.
(4)
Autorizatiile de terta tara se acorda, la cerere, oricarui operator de
transport rutier international de marfa înscris în SIAE, în limita
disponibilitatii acestora în sistem.
Art.
23
În
procesul de atribuire electronica a autorizatiilor de transport rutier
international de marfa se va lua în calcul potentialul de transport al
operatorilor de transport, evidentiat în SIAE.
Art.
24
Eliberarea
autorizatiilor de transport rutier international de marfa se va realiza numai
în conditiile în care operatorul de transport prezinta dovada efectuarii unui
transport international de marfa, prin carnetul TIR sau T1, CMR, numar de
sigiliu si altele asemenea sau daca declara pe propria raspundere ca va efectua
un transport international de marfa si ca va iesi din tara în termen de 15 zile
calendaristice de la eliberarea acesteia.
Art.
25
(1)
Autorizatiile de transport rutier international de marfa contin, sub sanctiunea
nulitatii absolute, mentiuni cu privire la datele de identificare ale
operatorului de transport caruia i-a fost eliberata respectiva autorizatie, si
anume: denumire, sediu, cod unic de înregistrare/numar de înmatriculare si
codul fiscal, precum si timbru sec sau holograma aplicate de operatorul SIAE.
(2)
Autorizatiile de transport rutier international de marfa nu pot face obiectul
unei cesiuni, sub sanctiunea nulitatii absolute, si nu pot fi utilizate decât
de titularii acestora.
Art.
26
(1)
Perioada de utilizare a autorizatiilor de transport rutier international de
marfa este de 45 de zile calendaristice de la eliberarea acestora, cu exceptia
autorizatiilor de tip CEMT anuale si a autorizatiilor de Franta anuale, a caror
valabilitate este de un an, precum si a autorizatiilor de tip CEMT lunare, a
caror valabilitate este de o luna.
(2)
În termen de 15 zile de la eliberarea autorizatiei, operatorul de transport
trebuie sa efectueze cel putin un transport rutier international de marfa.
Art.
27
(1)
În termen de 5 zile calendaristice de la expirarea perioadei de utilizare a
autorizatiei, operatorii de transport rutier international de marfa sunt
obligati sa returneze operatorului SIAE, prin delegat sau scrisoare recomandata
cu confirmare de primire, autorizatiile de transport utilizate.
(2)
Nerespectarea obligatiei prevazute la alin. (1) atrage modificarea indicelui de
comportament al operatorului de transport rutier international de marfa,
anularea autorizatiei si reducerea, în mod proportional, a numarului de
rezervari din SIAE ale respectivului operator.
(3)
Suspendarea utilizarii autorizatiei va fi publicata în SIAE.
Art.
28
(1)
La eliberarea autorizatiei, operatorul de transport rutier international de
marfa trebuie sa faca dovada achitarii, în contul Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, a taxelor stabilite prin Hotarârea Guvernului nr. 1.130/2002
privind actualizarea taxelor aferente autorizatiilor pentru transportul rutier
international de marfuri ce se elibereaza operatorilor de transport cu sediul
în România, care efectueaza transport rutier de marfuri în trafic
international.
(2)
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului va transmite
operatorului SIAE, defalcat pe fiecare ordin de plata si tip de autorizatie,
componenta sumelor achitate.
Art.
29
(1)
Operatorii de transport rutier international de marfa vor fi suspendati din
SIAE, la solicitarea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului, în situatia utilizarii autorizatiilor originale declarate pierdute,
furate, distruse sau falsificate.
(2)
În cazul prevazut la alin. (1), masura suspendarii se ia pe o perioada de doua
luni.
(3)
Dupa aplicarea sanctiunii prevazute la alin. (1), operatorul SIAE va informa
despre aceasta, de îndata, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului.
Art.
30
(1)
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 120.000.000 lei la
400.000.000 lei urmatoarele fapte:
a)
neutilizarea autorizatiei de transport rutier international de marfa, cu
exceptia autorizatiilor de tip CEMT anuale, pentru o perioada ce depaseste 15
zile calendaristice de la eliberarea acesteia;
b)
utilizarea autorizatiei de transport rutier international de marfa de catre
alta persoana decât titularul acesteia;
c)
utilizarea autorizatiei de transport rutier international de marfa fara ca
aceasta sa fie completata cu datele de identificare ale operatorului de
transport ori fara sa aiba aplicat timbrul sec sau holograma;
d)
nereturnarea autorizatiilor în termenul prevazut la art. 27 alin. (1).
(2)
Constatarea faptelor prevazute la alin. (1) se face de catre personalul
autorizat al operatorului SIAE sau al Autoritatii Rutiere Române - ARR.
(3)
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la alin. (1) se
fac de catre personalul împuternicit al Autoritatii Rutiere Române - ARR, la
sesizarea operatorului SIAE.
(4)
Contraventiilor prevazute la alin. (1) li se aplica prevederile Ordonantei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare, cu exceptia art. 28 si 29 din aceeasi ordonanta.
Art.
31
(1)
Începând cu data de 1 ianuarie 2004, în procesul de stabilire a traseelor se
vor avea în vedere rutele alternative si transportul combinat.
(2)
Pentru anul 2003, în procesul de stabilire a traseelor se vor avea în vedere
stocul disponibil de autorizatii, rutele alternative, precum si transportul
combinat.
Art.
32
(1)
În vederea participarii la procedura electronica de atribuire a autorizatiilor
de transport rutier international de marfa, operatorii de transport rutier
international de marfa au obligatia ca, pâna la data de 30 septembrie 2003, sa
obtina certificatul digital.
(2)
În vederea obtinerii certificatului digital, operatorii de transport rutier
international de marfa trebuie sa prezinte si autorizatiile detinute în stoc la
momentul respectiv.
(3)
Autorizatiile prezentate în conditiile alin. (2) se vizeaza de operatorul SIAE
prin aplicare de timbru sec sau holograma si se completeaza cu datele de
identificare ale operatorului de transport detinator.
(4)
Nerespectarea obligatiei prevazute la alin. (2) atrage suspendarea utilizarii
autorizatiilor neprezentate.
Art.
33
La
iesirea din tara a operatorilor de transport rutier international de marfa,
Politia de Frontiera Româna verifica existenta, exactitatea si autenticitatea
timbrului sec sau a hologramei aplicate pe autorizatia de transport rutier
international de marfa.
Art.
34
Pentru
buna functionare a SIAE, Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei,
prin Inspectoratul General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei -
I.G.C.T.I., si Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, prin
Autoritatea Rutiera Româna - ARR, vor asigura, în mod reciproc, fluxurile de
date necesare punerii în practica a prevederilor prezentei hotarâri.
-****-
PRIM-MINISTRU ADRIAN
NASTASE Contrasemneaza: Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului, Miron
Tudor Mitrea Ministrul
comunicatiilor si tehnologiei informatiei, Dan
Nica Ministrul
administratiei si internelor, Ioan
Rus Ministrul
finantelor publice, Mihai
Nicolae Tanasescu |
Publicat
în Monitorul Oficial cu numarul 722 din data de 16 octombrie 2003