LEGE
Nr. 82 din 20 noiembrie 1993
privind constituirea Rezervaţiei
Biosferei "Delta Dunării"
Text în vigoare începând cu data de 7 iulie
2013
REALIZATOR: COMPANIA DE INFORMATICĂ
NEAMŢ
Text actualizat prin produsul informatic
legislativ LEX EXPERT în baza actelor normative modificatoare, publicate în
Monitorul Oficial al României, Partea I, până la 4 iulie 2013.
Act de bază
#B: Legea nr. 82/1993
Acte modificatoare
#M1: Legea nr. 69/1996
#M2: Legea nr. 103/1996,
abrogată prin Legea nr. 407/2006
#M3: Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 112/2000
#M4: Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 295/2000
#M5: Legea nr. 454/2001
#M6: Hotărârea
Guvernului nr. 341/2002
#M7: Legea nr. 113/2005
#M8: Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 127/2010
#M9: Legea nr. 136/2011
#M10: Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 26/2012
#M11: Legea nr. 187/2012
#M12: Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 15/2013**
#M13: Legea nr. 127/2013
#M14: Legea nr. 216/2013
Actele normative marcate cu două
asteriscuri (**) se referă la derogări de la Legea nr. 82/1993 sau conţin
modificări efectuate asupra acestor derogări.
Modificările şi completările
efectuate prin actele normative enumerate mai sus sunt scrise cu font italic.
În faţa fiecărei modificări sau completări este indicat
actul normativ care a efectuat modificarea sau completarea respectivă, în
forma #M1, #M2 etc.
#CIN
NOTE:
1. A se vedea şi Hotărârea Guvernului nr. 248/1994 pentru
adoptarea unor măsuri în vederea aplicării Legii nr. 82/1993 privind constituirea Biosferei "Delta
Dunării".
2. În textul actualizat, toate
sumele exprimate anterior în lei vechi au fost transformate în lei noi.
3. Nu sunt incluse în textul
actualizat modificările efectuate prin art.
II alin. (1) din Legea nr. 113/2005 (#M7).
Reproducem mai jos aceste prevederi.
#M7
"ART. II
(1) Dispoziţiile Legii nr. 192/2001*) privind resursele acvatice
vii, pescuitul şi acvacultura, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin
prezenta lege, modifică în mod corespunzător prevederile Legii nr. 82/1993 privind constituirea
Rezervaţiei Biosferei <<Delta Dunării>>, cu
modificările şi completările ulterioare."
#CIN
*) Legea
nr. 192/2001, republicată, a fost abrogată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
23/2008.
#B
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
ART. 1
Se constituie Rezervaţia Biosferei "Delta Dunării",
denumită în cele ce urmează rezervaţie, zonă de
importanţă ecologică naţională şi internaţională,
care cuprinde următoarele unităţi fizico-geografice: Delta
Dunării, sărăturile Murighiol - Plopu, complexul lagunar
Razim-Sinoe, Dunărea maritimă până la Cotul Pisicii, sectorul
Isaccea - Tulcea cu zona inundabilă, litoralul Mării Negre de la
Braţul Chilia până la Capul Midia, apele maritime interioare şi
marea teritorială, până la izobata de 20 m inclusiv.
#M9
Alineatul 2 *** Abrogat
#M9
ART. 2
*** Abrogat
#M9
ART. 2^1
Se instituie asupra rezervaţiei
regimul de arie naturală protejată conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007
privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a
florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 49/2011,
şi se încadrează în următoarele categorii de management:
rezervaţie a biosferei, zonă umedă de importanţă
internaţională, sit al patrimoniului natural şi universal
şi sit al reţelei Natura 2000.
#M9
ART. 2^2
Coordonatele geografice ale limitelor
extreme ale rezervaţiei sunt următoarele:
- 28° 10' 50" Est, (Cotul Pisicii);
- 29° 42' 45" Est, (Sulina);
- 45° 27' Nord, (braţul Chilia, km
43);
- 44° 20' 40" Nord, (capul Midia).
Harta şi descrierea limitelor
rezervaţiei sunt cele prevăzute în anexa
nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 230/2003 privind delimitarea
rezervaţiilor biosferei, parcurilor naţionale şi parcurilor
naturale şi constituirea administraţiilor acestora, cu
modificările ulterioare, iar orice modificare a acestora se face în
condiţiile prevăzute de Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea
nr. 49/2011.
#M9
ART. 3
Pentru asigurarea protecţiei şi
conservării unor zone de habitat natural şi a diversităţii
biologice specifice, precum şi pentru valorificarea resurselor naturale
disponibile, potrivit cerinţelor de consum ale populaţiilor locale
şi în limitele potenţialului biologic natural de regenerare a acestor
resurse, se delimitează următoarele zone cu regim diferenţiat de
protecţie ecologică:
a) zone strict protejate, având regimul de
conservare al rezervaţiilor ştiinţifice;
b) zone tampon, cu rol de protecţie a
zonelor strict protejate şi în care sunt admise activităţi
limitate de valorificare a resurselor disponibile, în conformitate cu planurile
de management aprobate;
c) zone de dezvoltare durabilă,
valorificabile economic prin practici tradiţionale sau tehnologii noi,
ecologic admise;
d) zone de reconstrucţie
ecologică, în care se realizează numai măsuri de refacere a
mediului deteriorat, devenind ulterior zone de dezvoltare durabilă sau
zone strict protejate.
Delimitarea zonării funcţionale
stabilite conform alin. 1 se face prin planul de management al
rezervaţiei, în condiţiile legii.
#M9
ART. 4
Managementul rezervaţiei se
realizează de Administraţia Rezervaţiei Biosferei "Delta
Dunării", denumită în continuare Administraţia
Rezervaţiei, instituţie publică cu personalitate juridică,
finanţată de la bugetul de stat, aflată în subordinea
autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului şi
pădurilor.
Administraţia Rezervaţiei are
sediul în municipiul Tulcea.
Conducerea Administraţiei
Rezervaţiei este realizată de către guvernator, cu rang de
subsecretar de stat, ale cărui atribuţii se stabilesc prin regulamentul
de organizare şi funcţionare al Administraţiei Rezervaţiei.
Guvernatorul este numit şi revocat din
funcţie, în condiţiile legii, prin decizie a primului-ministru, la
propunerea conducătorului autorităţii publice centrale pentru
protecţia mediului şi pădurilor.
Guvernatorul conduce întreaga activitate a
Administraţiei Rezervaţiei şi are calitatea de ordonator
terţiar de credite.
Guvernatorul numeşte şi
eliberează din funcţie, în condiţiile legii, personalul
Administraţiei Rezervaţiei.
Guvernatorul, în exercitarea atribuţiilor sale, emite decizii.
Guvernatorul reprezintă
Administraţia Rezervaţiei în relaţiile cu terţii, precum
şi în justiţie.
Pe lângă guvernator
funcţionează Colegiul executiv, format din şefi ai
compartimentelor din cadrul Administraţiei Rezervaţiei.
Membrii Colegiului executiv sunt
numiţi şi eliberaţi din funcţie prin decizie a
guvernatorului.
Colegiul executiv este condus de
guvernator.
#M14
Colegiul executiv are rolul de a pune în
aplicare deciziile guvernatorului.
#M9
ART. 4^1
Pe lângă Administraţia
Rezervaţiei se înfiinţează Consiliul consultativ de
administrare, alcătuit din reprezentanţi ai instituţiilor,
organizaţiilor economice, organizaţiilor neguvernamentale,
autorităţilor şi comunităţilor locale care deţin
cu orice titlu suprafeţe, bunuri sau au interese în perimetrul
rezervaţiei şi care sunt implicate şi interesate în aplicarea
măsurilor de protecţie, conservare şi dezvoltare durabilă a
zonei, cu rol consultativ în procesul de adoptare a deciziilor care pot afecta
interesele reprezentanţilor săi, precum şi în procesul de
elaborare şi adoptare a planului de management al rezervaţiei.
Componenţa şi atribuţiile
Consiliului consultativ de administrare se aprobă prin ordin al conducătorului
autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului şi
pădurilor, la propunerea Administraţiei Rezervaţiei.
Consiliul consultativ de administrare se
întruneşte cel puţin o dată pe an, la iniţiativa
Administraţiei Rezervaţiei.
Membrii Consiliului consultativ de
administrare nu sunt retribuiţi pentru activitatea
desfăşurată în cadrul acestuia.
#M9
ART. 4^2
Activitatea Administraţiei
Rezervaţiei este îndrumată şi supravegheată de către
Consiliul ştiinţific al rezervaţiei.
Componenţa nominală a Consiliului
ştiinţific este propusă de Administraţia Rezervaţiei,
cu avizul Academiei Române, şi se aprobă prin ordin al
conducătorului autorităţii publice centrale pentru protecţia
mediului şi pădurilor.
Consiliul ştiinţific este format
din oameni de ştiinţă şi specialişti cu
experienţă în problemele complexe atât ale Deltei Dunării -
ecologie, economie, sociologie, cultură şi altele asemenea - cât
şi ale zonelor umede şi ale ariilor naturale protejate.
#M14
Consiliul ştiinţific avizează
planul de management al rezervaţiei, evaluează modul în care sunt
aplicate măsurile prevăzute în acesta şi prezintă, anual
sau ori de câte ori este necesar, autorităţii publice centrale pentru
protecţia mediului şi schimbărilor climatice rapoarte cuprinzând
constatări, propuneri şi recomandări.
#M9
Consiliul ştiinţific se
organizează şi funcţionează pe baza unui regulament
propriu, aprobat prin ordin al conducătorului autorităţii
publice centrale pentru protecţia mediului şi pădurilor.
Guvernatorul rezervaţiei
participă la întrunirile Consiliului consultativ de administrare şi
la şedinţele Consiliului ştiinţific.
#M14
ART. 4^3
Desfăşurarea tuturor
activităţilor din rezervaţie este reglementată prin planul
de management al rezervaţiei şi prin regulamentul rezervaţiei.
Managementul rezervaţiei are ca scop asigurarea statutului de conservare
favorabilă a habitatelor şi a populaţiilor speciilor de pe
teritoriul acesteia.
#M9
Planul de management al rezervaţiei se
elaborează de către Administraţia Rezervaţiei, cu
implicarea Consiliului consultativ de administrare, cu avizul Consiliului
ştiinţific, şi se aprobă prin hotărâre a Guvernului,
la propunerea autorităţii publice centrale pentru protecţia
mediului şi pădurilor.
#M14
Elaborarea planului de management al
rezervaţiei are la bază protecţia şi conservarea zonelor de
habitat natural şi a diversităţii biologice specifice, precum
şi obiectivele de conservare stabilite în funcţie de speciile/habitatele
prioritare din rezervaţie. Obiectivele de conservare sunt reprezentate de
valorile de referinţă favorabile pentru speciile/habitatele
prioritare din rezervaţie.
#M9
Planurile de amenajare a teritoriului, cele
de dezvoltare locală şi naţională, precum şi orice
alte planuri de utilizare a resurselor naturale din rezervaţie şi din
vecinătatea acesteia vor fi armonizate cu prevederile planului de
management al rezervaţiei. Prevederile planului de management al
rezervaţiei sunt prioritare faţă de prevederile altor planuri de
dezvoltare.
Regulamentul rezervaţiei se
elaborează de către Administraţia Rezervaţiei şi se
aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea
autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului şi
pădurilor.
La întocmirea regulamentului
rezervaţiei se vor avea în vedere alinierea la cerinţele
internaţionale în problema protecţiei şi reconstrucţiei
mediului, precum şi la convenţiile internaţionale la care
România este parte privind conservarea biodiversităţii, protecţia
mediului, exploatarea căilor navigabile ale Dunării şi a
sectorului maritim aferent rezervaţiei.
Respectarea planului de management al
rezervaţiei şi a regulamentului rezervaţiei sunt obligatorii
pentru Administraţia Rezervaţiei, precum şi pentru persoanele
fizice şi juridice care deţin sau administrează terenuri ori
alte bunuri şi/sau desfăşoară activităţi în
perimetrul rezervaţiei.
Având în vedere prezenţa
aşezărilor umane în perimetrul rezervaţiei, planul de management
şi regulamentul rezervaţiei se elaborează şi se
implementează în aşa fel încât rezervaţia să constituie un
model de dezvoltare a comunităţilor umane în armonie cu mediul
natural.
#M9
ART. 4^4
Regulamentul de organizare şi
funcţionare a Administraţiei Rezervaţiei, structura
organizatorică şi numărul maxim de posturi se aprobă prin
hotărâre a Guvernului*), la propunerea autorităţii publice
centrale pentru protecţia mediului şi pădurilor.
#CIN
*) A se vedea Hotărârea Guvernului nr. 1217/2012 privind
aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare şi a
structurii organizatorice ale Administraţiei Rezervaţiei Biosferei
"Delta Dunării".
#M9
ART. 4^5
În exercitarea atribuţiilor de
serviciu, personalul Administraţiei Rezervaţiei poartă
uniformă cu însemnele instituţiei. Modelul şi însemnele
uniformei sunt stabilite prin hotărâre a Guvernului, la propunerea
autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului şi
pădurilor.
#M3
ART. 5
*** Abrogat
#M9
ART. 6
Administraţia Rezervaţiei are
următoarele atribuţii principale:
a) administrează patrimoniul natural
potrivit prevederilor legale privind regimul juridic al proprietăţii
publice, evaluează starea ecologică a patrimoniului natural al
rezervaţiei şi iniţiază programele de cercetare
ştiinţifică în rezervaţie, pe baza planului de management,
asigură măsurile necesare conservării şi protecţiei
genofondului şi biodiversităţii;
a^1) administrează resursa
piscicolă din domeniul public al statului, în conformitate cu prevederile
planului de management şi ale regulamentului rezervaţiei;
b) elaborează şi
implementează programele de reconstrucţie ecologică a
ecosistemelor din rezervaţie;
c) identifică, delimitează
şi propune autorităţii publice centrale pentru protecţia
mediului şi pădurilor modificarea zonelor funcţionale ale
rezervaţiei;
d) stabileşte nivelul de valorificare
al resurselor naturale în acord cu potenţialul lor de regenerare şi
cu capacitatea de suport a ecosistemelor;
#M5
e) îndeplineşte funcţia de
autoritate de mediu, în condiţiile legii, pe teritoriul rezervaţiei;
#M9
f)
exercită controlul asupra îndeplinirii cerinţelor privind
măsurile de protecţie a mediului;
#B
g) sprijină şi protejează activităţile
economice tradiţionale ale populaţiei locale;
#M9
h) îndeplineşte rolul de autoritate
competentă pentru derularea procedurii privind evaluarea de mediu pentru
planurile şi programele de pe teritoriul rezervaţiei;
i) stabileşte, împreună cu
titularii drepturilor de administrare, condiţiile de desfăşurare
a activităţilor de valorificare a resurselor naturale regenerabile;
#B
j) promovează activităţi de cercetare şi cooperare
ştiinţifică internaţională;
k) organizează acţiunile de informare şi educaţie
ecologică;
#M9
k^1) verifică îndeplinirea
măsurilor de conservare pentru asigurarea statutului de conservare
favorabilă, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
l) conlucrează cu Administraţia
Naţională "Apele Române" în vederea gospodăririi
apelor şi efectuării lucrărilor hidrotehnice necesare pentru
implementarea cerinţelor directivelor europene;
m) cooperează cu comisiile
interministeriale şi cu comitetele judeţene pentru situaţii de
urgenţă;
m^1) colaborează cu
autorităţile competente în domeniu pentru păstrarea echilibrului
peisagistic prin conservarea şi promovarea elementelor tradiţionale
de arhitectură, a materialelor de construcţie şi a finisajelor
exterioare;
#M3
n) colaborează cu
autorităţile administraţiei publice locale pentru protejarea
intereselor localnicilor, precum şi pentru creşterea
calităţii vieţii şi a standardului de civilizaţie ale
acestora;
#M14
o) stabileşte regulile de acces
şi de circulaţie în perimetrul rezervaţiei, atât pentru
mijloacele de transport navale, pe canale şi lacuri, cu excepţia
braţelor Dunării, cât şi pentru mijloacele de transport rutiere,
care se aprobă prin hotărâre a Guvernului. Navele şi
ambarcaţiunile motorizate vor fi prevăzute obligatoriu cu sisteme de
monitorizare stabilite de Administraţia Rezervaţiei. Circulaţia
navelor şi ambarcaţiunilor, precum şi a autovehiculelor este
interzisă în zonele strict protejate, conform prevederilor art. 3 alin. 1, sau în afara traseelor stabilite
de Administraţia Rezervaţiei, cu excepţia celor utilizate în
activităţi de control sau ştiinţifice;
#M5
p) *** Abrogată
#M9
q) organizează acţiuni de
voluntariat pe teritoriul rezervaţiei;
r) elaborează şi
implementează programe şi proiecte de cooperare în context
transfrontalier, regional şi internaţional;
s) emite puncte de vedere referitoare la
propunerile de reglementare sau de acte normative care au legătură cu
domeniul de activitate al Administraţiei Rezervaţiei;
ş) propune autorităţii
publice centrale pentru protecţia mediului şi pădurilor
finanţarea unor studii pentru fundamentarea ştiinţifică a
managementului.
#M14
ART. 7
(1) Finanţarea cheltuielilor
Administraţiei Rezervaţiei se asigură din alocaţii de la
bugetul de stat, prin autoritatea publică centrală pentru
protecţia mediului şi schimbărilor climatice, şi din venituri
proprii.
(1^1) Se aprobă înfiinţarea pe
lângă Administraţia Rezervaţiei a unei activităţi
finanţate integral din venituri proprii, utilizată pentru protejarea
bunurilor patrimoniului natural al rezervaţiei şi pentru
administrarea bunurilor patrimoniului acesteia.
(1^2) Activitatea prevăzută la
alin. 1^1 se încadrează la capitolul bugetar la care este încadrată
instituţia publică care o organizează.
(1^3) Veniturile proprii din care se
finanţează activitatea prevăzută la alin. 1^1 provin din
tarifele instituite potrivit prevederilor alin. 5.
(1^4) Bugetul de venituri şi
cheltuieli pentru activitatea prevăzută la alin. 1^1 se aprobă
odată cu bugetul Administraţiei Rezervaţiei, potrivit legii.
#M9
(2) Administraţia Rezervaţiei, în
limitele bugetului aprobat pentru fiecare exerciţiu financiar, poate
achiziţiona, amenaja sau construi spaţiile şi
utilităţile necesare desfăşurării
activităţii şi atribuţiilor, cu respectarea prevederilor
legale.
(3) Consiliile locale şi consiliile
judeţene sprijină Administraţia Rezervaţiei pentru
asigurarea, în condiţiile legii, de terenuri, spaţii şi
utilităţi necesare pentru desfăşurarea
activităţii în condiţii optime.
(4) Administraţia Rezervaţiei
poate beneficia de granturi, vărsăminte, donaţii şi
asistenţă financiară din partea unor organizaţii şi
organisme interne şi internaţionale.
#M14
(5) Pentru completarea resurselor
financiare necesare pentru buna administrare a rezervaţiei, potrivit
planului de management, Administraţia Rezervaţiei poate institui un
sistem de tarife, prin ordin al conducătorului autorităţii
publice centrale pentru protecţia mediului şi schimbărilor
climatice, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, ordin prin care se
aprobă atât nomenclatorul, cât şi modul de stabilire a cuantumului
acestor tarife.
#M9
(6) Tarifele se plătesc de persoanele
fizice şi juridice care beneficiază de serviciile specifice
desfăşurate în perimetrul rezervaţiei, în conformitate cu
regulamentul de organizare al Administraţiei Rezervaţiei.
#M14
(7) *** Abrogat
#B
ART. 8
Dreptul populaţiei locale din teritoriul Rezervaţiei Biosferei
"Delta Dunării" de a păstra obiceiurile specifice locale
şi activităţile economice tradiţionale este garantat.
#M9
Administraţia Rezervaţiei face
propuneri către autoritatea publică centrală pentru protecţia
mediului şi pădurilor pentru acordarea de compensaţii, potrivit
legii, în cazul restrângerii sau încetării unor activităţi
economice tradiţionale impuse de măsuri restrictive de management.
#B
ART. 9
În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi,
Guvernul va aproba delimitarea zonelor funcţionale stabilite conform art. 3.
#M9
ART. 10*)
Suprafeţele terestre şi acvatice,
inclusiv terenurile aflate permanent sub apă, existente în perimetrul
rezervaţiei, delimitat potrivit prevederilor art.
2^2 alin. 1, împreună cu resursele naturale pe care le
generează, constituie patrimoniu natural, domeniu public de interes
naţional şi sunt în administrarea Administraţiei
Rezervaţiei.
Sunt exceptate de la prevederile alin. 1:
a) terenurile din perimetrul
rezervaţiei care, potrivit legii, sunt proprietate privată a
persoanelor fizice şi juridice;
b) terenurile din perimetrul
rezervaţiei care, potrivit legii, sunt proprietate publică sau
privată a unităţilor administrativ-teritoriale;
c) terenurile din perimetrul
rezervaţiei ocupate de amenajările agricole şi piscicole
prevăzute în anexa nr. 2, care
constituie domeniu public de interes judeţean şi sunt în
administrarea Consiliului Judeţean Tulcea;
d) terenurile proprietate publică a
statului aflate în administrarea altor autorităţi sau instituţii
publice centrale sau locale, împreună cu resursele naturale pe care le
generează;
e) resursele naturale aflate în
administrarea altor autorităţi publice centrale, potrivit legii.
Persoanele fizice sau juridice care
desfăşoară activităţi în perimetrul rezervaţiei
sunt obligate să folosească numai mijloace ecologice admise, atât
tradiţionale, cât şi noi, în condiţiile de reglementare şi
de autorizare stabilite de Administraţia Rezervaţiei, iar în ceea ce
priveşte practicarea agriculturii ecologice, în condiţiile stabilite
de către autoritatea publică centrală pentru agricultură
şi dezvoltare rurală şi de autoritatea publică
centrală pentru protecţia mediului şi pădurilor.
Terenurile din domeniul public de interes
judeţean şi/sau local utilizate ca amenajări agricole sau
piscicole şi care, datorită degradării sau altor cauze, nu mai
pot fi exploatate în scopul pentru care au fost amenajate iniţial vor fi
supuse lucrărilor de reconstrucţie ecologică aprobate prin
planul de management al rezervaţiei.
Lucrările de reconstrucţie
ecologică de pe teritoriul rezervaţiei, aprobate de
Administraţia Rezervaţiei, cu avizul Consiliului ştiinţific
şi al autorităţii publice centrale pentru protecţia
mediului şi pădurilor, se declară de interes naţional.
Pentru lucrările prevăzute la
alin. 4, terenurile de pe teritoriul rezervaţiei, proprietate privată
a persoanelor fizice sau persoanelor juridice, precum şi cele aflate în
proprietatea privată a unităţilor administrativ-teritoriale,
utilizate ca amenajări agricole sau piscicole ori cu alte destinaţii,
se declară de utilitate publică, la propunerea autorităţii
publice centrale pentru protecţia mediului şi pădurilor, şi
se expropriază în condiţiile Legii nr.
33/1994 privind exproprierea pentru cauză de utilitate
publică, republicată.
Pentru lucrările prevăzute la
alin. (4), terenurile de pe teritoriul rezervaţiei ce aparţin
domeniului public de interes judeţean şi/sau local, utilizate ca
amenajări agricole sau piscicole ori cu alte destinaţii, pot fi
trecute în domeniul public al statului în condiţiile prevăzute de art. 9 alin. (2) din Legea nr. 213/1998 privind
proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia, cu
modificările şi completările ulterioare, la propunerea
autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului şi
pădurilor.
Statutul de "zonă de
reconstrucţie ecologică" se menţine pe toată perioada
stabilită prin programul de reconstrucţie ecologică aprobat.
După încheierea programelor de
reconstrucţie ecologică, zonele vor fi preluate de administratorii
acestora şi vor fi utilizate conform prevederilor acestor programe.
#M14
Valorificarea resurselor naturale
regenerabile, terestre şi acvatice, din zonele valorificabile din punct de
vedere economic ale domeniului public de interes naţional se va realiza
prin încredinţare directă persoanelor fizice autorizate sau
asociaţiilor acestora al căror domiciliu stabil ori sediu se
află pe teritoriul rezervaţiei sau în localităţile
limitrofe, în condiţiile stabilite de Administraţia Rezervaţiei.
#M9
Populaţia locală,
constituită din persoanele fizice autorizate sau asociaţii ale
acestora al căror domiciliu ori sediu se află pe teritoriul
rezervaţiei, are drept de exclusivitate la valorificarea resurselor
naturale regenerabile prin activităţi economice tradiţionale -
păşunat, cultivarea terenurilor ieşite temporar de sub ape,
albinărit, recoltarea florei şi a faunei naturale terestre şi
acvatice -, cu excepţia situaţiilor în care valorificarea acestora a
fost concesionată, pe baza permisului de practicare a
activităţilor respective, eliberat de Administraţia
Rezervaţiei.
Terenurile din perimetrul rezervaţiei,
domeniu public de interes naţional, aflat în administrarea
Administraţiei Rezervaţiei, pe care sunt amplasate active
deţinute de persoane fizice şi juridice pot fi închiriate de
Administraţia Rezervaţiei, prin licitaţie publică, în
condiţiile legii. Persoanele fizice şi juridice deţinătoare
ale activelor au drept de preemţiune la închirierea acestora.
Valorificarea resurselor naturale din
domeniul public de interes naţional prin activităţi economice
tradiţionale - păşunat, cultivarea terenurilor ieşite
temporar de sub ape, albinărit, recoltarea florei şi a faunei
naturale terestre şi acvatice -, practicarea serviciilor de turism şi
agrement, a pescuitului recreativ-sportiv, realizarea de servicii de transport
pe canalele navigabile, cu excepţia Dunării şi a braţelor
sale, desfăşurate pe teritoriul rezervaţiei, precum şi
desfăşurarea unor lucrări pentru întreţinerea digurilor
şi a canalelor existente se efectuează pe baza actelor de
reglementare a activităţilor respective, eliberate de
Administraţia Rezervaţiei, stabilite prin regulamentul
rezervaţiei.
Pe teritoriul rezervaţiei, folosirea
îngrăşămintelor chimice şi a produselor de protecţie a
plantelor în activităţi de agricultură, silvicultură
şi piscicultură este interzisă.
Accesul persoanelor fizice în perimetrul
rezervaţiei în scop turistic şi recreativ-sportiv, cu excepţia
localnicilor, se face după achitarea tarifelor stabilite, în baza
permisului emis de Administraţia Rezervaţiei. Tariful pentru emiterea
permisului privind accesul în rezervaţie va include şi
contribuţia vizitatorilor la cheltuielile pe care Administraţia
Rezervaţiei le face pentru activitatea de salubrizare a domeniului public
de interes naţional.
Procedura de emitere a permiselor privind
accesul în rezervaţie şi activităţile desfăşurate
pe teritoriul rezervaţiei se stabileşte prin regulamentul
rezervaţiei.
#CIN
*) Reproducem mai jos prevederile art. 16^1 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 101/2011, cu modificările ulterioare.
#M12
"ART. 16^1
Prin derogare de la dispoziţiile art. 10 din Legea nr. 82/1993 privind
constituirea Rezervaţiei Biosferei <<Delta Dunării>>, cu
modificările şi completările ulterioare, se aprobă
transmiterea unui imobil aflat în domeniul public al statului, având datele de
identificare prevăzute în anexa nr. 2^1,
din administrarea Ministerului Mediului şi Schimbărilor Climatice -
Administraţia Rezervaţiei Biosferei <<Delta
Dunării>> în administrarea R.A. - A.P.P.S."
#M9
ART. 11
Desfăşurarea
activităţilor economico-productive, de turism şi de agrement de
către persoane fizice şi juridice pe teritoriul rezervaţiei se
autorizează de autorităţile publice locale competente conform
legii şi de către autoritatea publică centrală pentru
dezvoltare regională şi turism, pe baza autorizaţiei de mediu
emise de Administraţia Rezervaţiei.
Taxele încasate din autorizări de
către autorităţile administraţiei locale se constituie
fonduri la dispoziţia autorităţilor administraţiei publice
locale emitente ale autorizaţiilor prevăzute la alin. 1.
Tarifele încasate pentru actele de
reglementare, altele decât cele emise de Administraţia Rezervaţiei în
calitate de autoritate de mediu, se constituie venituri la dispoziţia
Administraţiei Rezervaţiei pentru promovarea proiectelor, programelor
şi acţiunilor de conservare a biodiversităţii.
#M9
ART. 11^1
Încălcarea dispoziţiilor
prezentei legi atrage răspunderea, după caz, disciplinară,
contravenţională, civilă sau penală, conform prevederilor
legale.
#M9
ART. 11^2
Infracţiunile săvârşite pe
teritoriul rezervaţiei, prevăzute în Legea
vânătorii şi a protecţiei fondului cinegetic nr. 407/2006, cu
modificările şi completările ulterioare, şi în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
23/2008 privind pescuitul şi acvacultura, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea
nr. 317/2009, cu modificările şi completările
ulterioare, pot fi constatate şi de către personalul împuternicit al
Administraţiei Rezervaţiei.
#M9
ART. 12
Constituie contravenţii
următoarele fapte, dacă nu sunt săvârşite în astfel de
condiţii încât, potrivit legii penale, să constituie
infracţiuni:
1. executarea lucrărilor de amenajare
şi construcţie, de orice natură ar fi ele, fără actele
de reglementare emise de Administraţia Rezervaţiei sau cu
încălcarea condiţiilor prevăzute în acestea;
2. deteriorarea malurilor naturale sau
amenajate, a terenurilor şi a vegetaţiei prin deplasarea unor utilaje
ori prin efectuarea unor lucrări;
3. intrarea persoanelor şi
pătrunderea mijloacelor de transport navale ori rutiere în locurile de
cuibărit, distrugerea cuiburilor sau a locurilor de cuibărit, precum
şi recoltarea ori distrugerea ouălor păsărilor
sălbatice;
4. intrarea persoanelor şi
pătrunderea mijloacelor de transport navale sau rutiere neautorizate în
zonele strict protejate;
5. accesul şi circulaţia cu
mijloace navale sau rutiere pe teritoriul rezervaţiei fără
actele de reglementare emise de Administraţia Rezervaţiei ori cu
încălcarea prevederilor acestora, cu excepţia ambarcaţiunilor
uşoare aparţinând populaţiei locale şi rudelor de gradul I
ale acesteia şi folosite în scopuri personale;
#M14
6. nerespectarea regulilor de navigaţie
şi circulaţie pe teritoriul rezervaţiei;
#M9
7. survolarea teritoriului rezervaţiei
fără actele de reglementare emise de Administraţia
Rezervaţiei sau cu încălcarea prevederilor acestora;
8. debarcarea pasagerilor sau
turiştilor la mal natural, cu excepţia cazurilor de forţă
majoră, care vor fi anunţate Administraţiei Rezervaţiei;
9. camparea în afara zonelor aprobate sau
în altfel de condiţii decât cele autorizate, precum şi nerespectarea
regulilor stabilite pentru utilizarea zonelor de campare;
10. fotografierea sau filmarea în scop
comercial, fără actele de reglementare emise de Administraţia
Rezervaţiei ori cu încălcarea prevederilor acestora;
11. producerea, prin orice mijloace, de
zgomote intense în perimetrele zonelor de cuibărit sau de adăpost ale
păsărilor ori ale altor animale sălbatice, semnalizate în mod
corespunzător;
12. organizarea focurilor de artificii
fără actele de reglementare emise de Administraţia
Rezervaţiei sau cu încălcarea prevederilor acestora;
13. păşunatul pe terenuri ce
constituie domeniul public, fără actele de reglementare emise de
Administraţia Rezervaţiei sau cu încălcarea acestora. Actele de
reglementare pot fi acordate pe o perioadă de un an sau pe mai mulţi
ani;
14. păşunatul în zonele strict
protejate şi în zonele de reconstrucţie ecologică;
15. recoltarea sau incendierea stufului, a
papurii, a fânului, a vegetaţiei ierboase şi a altor resturi vegetale
din zonele aparţinând patrimoniului natural al rezervaţiei,
fără actele de reglementare emise de Administraţia
Rezervaţiei sau cu încălcarea condiţiilor acestora, cu
excepţia recoltării stufului, papurii şi a fânului pentru
necesităţile populaţiei locale;
16. exploatarea vegetaţiei lemnoase
din zonele aparţinând patrimoniului natural al rezervaţiei
fără actele de reglementare emise de Administraţia
Rezervaţiei sau cu încălcarea prevederilor acestora;
17. recoltarea, în scopul
comercializării, a fructelor de pădure, a ciupercilor, a plantelor
medicinale şi a unor organisme acvatice, altele decât peştii, din
zonele care aparţin patrimoniului natural al rezervaţiei,
fără actele de reglementare emise de Administraţia
Rezervaţiei sau cu încălcarea prevederilor acestora;
18. tăierea sau deteriorarea arborilor
declaraţi monumente ale naturii ori din zone strict protejate;
19. recoltarea speciilor de plante şi
animale protejate sau declarate monumente ale naturii;
20. însoţirea turmelor şi
cirezilor, pe teritoriul rezervaţiei, de către câini fără
jujeu, nevaccinaţi, nedehelmintizaţi şi în număr mai mare
de unul pentru fiecare turmă sau cireadă;
21. abandonarea, lăsarea în libertate,
nesupravegherea animalelor de companie pe teritoriul rezervaţiei;
22. pescuitul comercial în zonele care
constituie patrimoniul natural al rezervaţiei, fără actele de
reglementare emise de Administraţia Rezervaţiei sau cu
încălcarea prevederilor acestora;
23. pescuitul comercial cu traulere în
interiorul zonei maritime de coastă, delimitată de izobata de 20 m;
24. pescuitul comercial în perioadele de
prohibiţie;
25. pescuitul sportiv/recreativ
fără acte de reglementare emise de Administraţia
Rezervaţiei sau cu încălcarea prevederilor acestora;
26. pescuitul sportiv/recreativ în zone
interzise sau în perioadele de prohibiţie;
27. pescuitul familial fără
actele de reglementare emise de Administraţia Rezervaţiei sau cu
încălcarea prevederilor acestora;
#M14
28. neanunţarea imediată a
poluărilor accidentale, a incendiilor şi a altor evenimente care
afectează mediul înconjurător, de către cei care le-au cauzat,
autorităţilor competente, precum şi neluarea măsurilor
posibile pentru limitarea urmărilor acestora;
#M9
29. organizarea şi
desfăşurarea de activităţi economice, de turism şi
agrement în zone aparţinând patrimoniului natural al rezervaţiei,
fără actele de reglementare emise de Administraţia
Rezervaţiei sau cu încălcarea prevederilor acestora;
30. evacuarea apelor uzate sau a
substanţelor petroliere pe terenurile sau în apele de suprafaţă
ori subterane aflate pe teritoriul rezervaţiei;
31. aruncarea în ape,
împrăştierea pe teren sau depozitarea în locuri neautorizate a
deşeurilor;
32. abandonarea utilajelor sau a
ansamblurilor în locuri neautorizate, indiferent de proprietarul terenurilor;
33. poluarea apelor şi a terenurilor
de pe teritoriul rezervaţiei prin deversarea de ape uzate sau
împrăştierea de deşeuri rezultate din activităţi
economice;
34. folosirea pe teritoriul
rezervaţiei, în activităţile de agricultură,
silvicultură şi piscicultură, a unor produse chimice şi
utilaje de administrare a acestora, fără actele de reglementare emise
de Administraţia Rezervaţiei sau cu încălcarea prevederilor
acestora;
35. refuzul persoanelor de a se legitima,
la solicitarea expresă a personalului Administraţiei
Rezervaţiei, şi de a prezenta documentele solicitate;
#M14
36. folosirea ambarcaţiunilor
motorizate care nu sunt prevăzute cu sisteme de monitorizare;
#M9
37. introducerea speciilor de plante
şi animale alohtone fără autorizare;
#M14
38. circulaţia navelor,
ambarcaţiunilor cu motor, precum şi a autovehiculelor în zonele
strict protejate;
39. *** Abrogat
#M9
40. practicarea sporturilor nautice pe
canalele şi lacurile din perimetrul rezervaţiei;
41. neasigurarea salubrizării locurilor
de pescuit sportiv sau a locurilor de campare;
42. accesul persoanelor fizice şi
juridice pe teritoriul rezervaţiei fără acte de reglementare
emise de Administraţia Rezervaţiei sau nerespectarea prevederilor
acestora;
43. pescuitul cu unelte interzise conform
legislaţiei în vigoare;
#M13
44. deţinerea, folosirea şi
comercializarea plaselor monofilament în perimetrul Rezervaţiei Biosferei
"Delta Dunării", precum şi în orice altă zonă cu
statut de rezervaţie naturală, recunoscut prin lege.
#M9
ART. 13
Contravenţiile prevăzute la art. 12 se sancţionează după cum
urmează:
a) cele de la pct. 3, 4, 41 şi 42, cu
amendă de la 35 lei la 100 lei pentru persoane fizice şi de la 50 lei
la 150 lei pentru persoane juridice;
b) cele de la pct. 8 - 10, 25 - 27 şi
40, cu amendă de la 70 lei la 200 lei pentru persoane fizice şi de la
100 lei la 250 lei pentru persoane juridice;
c) cele de la pct. 11 - 13, 15 - 17 şi
35, cu amendă de la 130 lei la 400 lei pentru persoane fizice şi de
la 170 lei la 500 lei pentru persoane juridice;
d) cele de la pct. 5 - 7, 18, 19 şi
36, cu amendă de la 250 lei la 700 lei pentru persoane fizice şi de
la 320 lei la 1.000 lei pentru persoane juridice;
e) cele de la pct. 14, 20, 21 şi 37,
cu amendă de la 420 lei la 1.260 lei pentru persoane fizice şi de la
700 lei la 1.800 lei pentru persoane juridice;
#M13
f) cele de la pct. 22, 23, 43 şi 44,
cu amendă de la 700 lei la 2.000 lei pentru persoane fizice şi de la
1.500 lei la 4.000 lei pentru persoane juridice;
#M9
g) cele de la pct. 24 şi 28, cu
amendă de la 1.000 lei la 3.000 lei pentru persoane fizice şi de la
2.500 lei la 7.500 lei pentru persoane juridice;
h) cele de la pct. 1, 2, 29 - 34 şi
38, cu amendă de la 2.000 lei la 6.000 lei pentru persoane fizice şi
de la 4.200 lei la 12.500 lei pentru persoane juridice.
Uneltele de pescuit, navele,
ambarcaţiunile şi mijloacele de transport, precum şi alte bunuri
folosite în săvârşirea contravenţiilor prevăzute la art. 12 se supun confiscării.
Bunurile rezultate din săvârşirea
contravenţiilor prevăzute la art. 12
sunt supuse confiscării.
Cuantumul amenzilor se actualizează
periodic prin hotărâre a Guvernului.
#M10
ART. 13^1
*** Abrogat
#M9
ART. 14
Constatarea şi sancţionarea
contravenţiilor prevăzute la art. 12
se realizează de către personalul împuternicit din cadrul
Administraţiei Rezervaţiei, al Gărzii Naţionale de Mediu
şi de către ofiţerii şi agenţii de poliţie din
cadrul Poliţiei Române şi al Poliţiei de Frontieră.
#M9
ART. 15
Dispoziţiile prezentei legi
referitoare la contravenţii se completează cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi
completările ulterioare.
#M14
ART. 15^1
Pe teritoriul rezervaţiei pescuitul
sturionilor în alt scop decât cel ştiinţific sau pentru producerea
materialului biologic pentru repopulare şi acvacultură este interzis.
#M9
ART. 15^2*)
Încălcarea interdicţiei
prevăzute la art. 15^1 constituie
infracţiune şi se sancţionează cu amendă de la 6.000
lei la 10.000 lei şi cu interzicerea dreptului de a pescui pe o
perioadă cuprinsă între unu şi 3 ani.
#CIN
*) Conform art. 46 şi art.
247 din Legea nr. 187/2012 (#M11),
începând cu data de 1 februarie 2014 (data intrării în vigoare a Legii nr. 286/2009 privind Codul penal), articolul 15^2 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
#M11
"ART. 15^2
Încălcarea interdicţiei
prevăzute la art. 15^1 constituie
infracţiune şi se sancţionează cu amendă şi cu
interzicerea dreptului de a pescui pe o perioadă cuprinsă între un an
şi 3 ani."
#M9
ART. 15^3
Constatarea infracţiunii
prevăzute la art. 15^2 se
realizează de către organele de urmărire penală, precum
şi de către persoanele cu drept de inspecţie şi control din
cadrul Agenţiei Naţionale pentru Pescuit şi Acvacultură,
Gărzii Naţionale de Mediu şi al Administraţiei
Rezervaţiei.
#M14
ART. 15^4
Desfăşurarea
activităţilor de vânătoare pe teritoriul rezervaţiei este
interzisă şi constituie infracţiune de braconaj,
sancţionată potrivit legii.
Prin excepţie de la prevederile alin.
1, în Administraţia Rezervaţiei recoltarea exemplarelor din speciile
de faună sălbatică se face pe baza unui studiu de impact, în
interesul protejării faunei şi florei sălbatice, al
conservării habitatelor naturale, pentru prevenirea unor daune importante,
în interesul sănătăţii şi securităţii
publice, iar în cazul unor specii care prin înmulţire necontrolată
pot produce pagube importante, cu aprobarea Ministerului Mediului şi
Schimbărilor Climatice, la propunerea Administraţiei
Rezervaţiei.
#B
ART. 16
Prezenta lege intră în vigoare în termen de 30 de zile de la data
publicării ei în Monitorul Oficial al României.
ART. 17
Orice dispoziţii contrare prezentei legi se abrogă.
ANEXA 1
Figura 1Lex: Harta privind constituirea Rezervaţiei Biosferei
"Delta Dunării"
#M5
ANEXA 2
SITUAŢIA
terenurilor ocupate de
amenajările agricole şi piscicole, care constituie domeniu public de
interes judeţean aflat în administrarea Consiliului Judeţean Tulcea
________________________________________________________________________________
Nr. Suprafaţa
conform Suprafaţa ce Suprafaţa domeniului
crt. Denumirea
amenajării Legii nr. 69/1996 aparţine public de interes
(ha) domeniului judeţean aflată în
public de administrarea
interes local Consiliului Judeţean
(ha) Tulcea
(ha)
________________________________________________________________________________
0
1 2 3 4
________________________________________________________________________________
AMENAJĂRI AGRICOLE
________________________________________________________________________________
1. Sireasa 5.480 910 4.570
2. Pardina 27.032 502 26.530
3. Tătaru 2.061 222 1.839
4. Caraşuhat 2.863 1.209 1.654
5. Dunavăţ-Murighiol 2.538 201 2.337
________________________________________________________________________________
SUPRAFAŢA TOTALĂ DE
AMENAJĂRI AGRICOLE 39.947 3.044 36.930
________________________________________________________________________________
AMENAJĂRI PISCICOLE
________________________________________________________________________________
1. Babadag 1.800 - 1.800
2. Caraşuhat 220 - 220
3. Ceamurlia I 2.900 2.900 -
4. Ceamurlia II (Sarica) 600 600 -
5. Chilia I 2.230 - 2.230
6. Chilia II (Hreblea) 720 - 720
7. Dranov-ghiol 2.270 - 2.270
8. Dunavăţ I 1.505 - 1.505
9. Dunavăţ II 1.575 - 1.575
10. Enisala 420 - 420
11. Grădina Olandezului 265 - 265
12. Iazurile 1.651 - 1.651
13. Independenţa
(Murighiol) 2.260 334 1.926
14. Litcov 700 - 700
15. Lunca 1.070 - 1.070
16. Maliuc 452 137 315
17. 6 Martie 1.050 - 1.050
18. Obretin I 2.683 375 2.308
19. Obretin II 617 617 -
20. Perişor 1.350 - 1.350
21. Periteaşca 1.709 - 1.709
22. Popina 6.400 224 6.176
23. Rusca 2.615 - 2.615
24. Sarinasuf 590 - 590
25. Stipoc 1.344 - 1.344
26. Tăuc 331 18 313
27. Topraichioi 240 - 240
________________________________________________________________________________
SUPRAFAŢA TOTALĂ
DE AMENAJĂRI
PISCICOLE 39.567 5.205 34.362
________________________________________________________________________________
SUPRAFAŢA TOTALĂ
DE AMENAJĂRI 79.541 8.249 71.292
________________________________________________________________________________
#B